Ik ben vorig jaar september bevallen van een kerngezonde dochter, nadat ik tijdens de zwangerschap ben begonnen sertraline(zoloft) te slikken. Ik kreeg dus ernstige stemmingswisselingen IN mijn zwangerschap. Ik moest in eerste instantie onder controle in ziekenhuis tijdens zwangerschap en het moest inderdaad ook een ziekenhuisbevalling worden(met 2 dagen observatie), maar de verdere controles mocht ik gewoon bij mijn eigen vk blijven, en die mocht ook de bevalling doen in het ziekenhuis, met kinderarts en alles stand-by. In Apeldoorn is het zelfs zo fantastisch geregeld dat ze daar familiekamers hebben. Marloes lag heerlijk bij ons op de kamer die 2 dagen, en ook mocht papa lekker blijven slapen. De 48 uur observatie-tijd werd streng gehanteerd, en terecht, het is en blijft heftig spul die anti-depressiva.
Ik heb de medicijnen verstrekt gekregen van een arts van de GGD. Zij vertelde mij dat uit recent en specifiek onderzoek is gebleken, dat Sertraline, de minst schadelijke is voor het kindje, en zelfs borstvoeding is toegestaan. Mijn schoonzusje schoot in een post-natale na haar bevalling en kreeg ook sertraline voorgeschreven, en die heeft gedurende 1 jaar haar kindje borstvoeding gegeven. (en die woont overigens niet in apeldoorn)
Er is helaas weinig bekend bij vk's en gyn's over medicijngebruik en zwangerschappen en in Apeldoorn doen ze heel veel onderzoek hiernaar, die mazzel had ik.
Laat je vooral goed voorlichten door je vk, gyn, ha en wie dan ook. Je moet toch weten waar je aan toe bent. Het is wel duidelijk, aan de vorige reacties te lezen, dat het ziekenhuis-afhankelijk is in Nederland, of je kindje bij je mag liggen of niet, en das toch eigenlijk gekkenwerk, vind je niet
Ik hoop dat je je kindje lekker bij je mag hebben en dat alles helemaal 100% voor jullie uitpakt.
liefs, Annette