Meer ouders die dit spannend vinden?

Hi allemaal,

Ik ben moeder van een dochter en woon in Rotterdam. ik merk dat ik een beetje in zo’n nieuwe fase kom met mijn kind en ben benieuwd hoe andere ouders dit aanpakken.

Ik wil haar eigenlijk steeds meer kleine stukjes vrijheid geven. Bijvoorbeeld alleen even naar de speeltuin hier achter het huis, straks misschien zelf naar een vriendinnetje lopen, een boodschapje om de hoek, of later zelf naar school fietsen. Ik vind ook echt dat dat erbij hoort en ik gun haar dat heel erg.

Alleen merk ik dat ik het zelf best spannend vind zodra ik haar niet meer direct kan zien. Niet omdat ik haar de hele tijd wil controleren, maar meer omdat ik dan toch denk: gaat alles goed, is ze veilig aangekomen, waar is ze nu ongeveer?

Ik wil haar ook nog geen mobiel geven, dus ik ben daar zelf een beetje zoekende in. Ik heb nog gedacht aan zoiets als een AirTag, maar dat voelt voor mij ook niet helemaal ideaal. Best groot, eigenlijk meer bedoeld voor spullen, en update de locatie ook heel onregelmatig in mijn ervaring..

Hoe doen jullie dit? Vanaf wanneer lieten jullie dit soort dingen toe en wat hebben jullie geprobeerd of doen jullie wat werkt?

Ik ben vooral benieuwd hoe anderen dit in de praktijk aanpakken.

Gewooneenmoeder.

Hoi,

Ik denk dat dit helemaal afhangt van hoe oud je dochter is, hoe goed zij zich aan afspraken houdt en hoe jullie buurt is (veilig of bv veel verkeer/ongure types).

Persoonlijk denk ik dat als je afhankelijk bent van een tag, horloge of mobieltje om je kind meer vrijheid te geven, dat ofwel je kind ofwel jij nog niet aan meer vrijheid toe bent.

Als het gaat om naar een vriendinnetje of school fietsen, kun je dit met haar misschien oefenen? Eerst samen, dan zij alleen en jij op afstand erachter en uiteindelijk alleen.
Of spreek met haar af dat als je naar de speeltuin om de hoek gaat, jullie eerst samen gaan en je even kunt kijken wie er nog meer zijn, ze dan alleen mag spelen en je na 15 min even komt kijken of alles goed gaat.
Uiteindelijk is het toch een kwestie van vertrouwen hebben, maar dat komt in kleine stapjes denk ik.

Laatst bewerkt:
Wat je trouwens schrijft over je zorgen (gaat alles wel goed?) is denk ik heel normaal! Ik herken het in ieder geval wel ☺️

Overigens zijn mijn kinderen nog erg klein en spelen ze alleen hier voor op het veldje. Wel vaak zonder mijn directe toezicht, maar ik check regelmatig. Ik weet dus niet hoe dat zal zijn als ze buiten ons veilige buurtje willen gaan. Maar ik hoop dan al voldoende geoefend te hebben dat ik het kan loslaten en vertrouwen.

Terug
Bovenaan