meerdere follikels per eierstok

<p>Hi lieve dames,</p><p>Ik lees al een jaar mee op dit forum en vandaag besloot ik mijn eigen topic te openen, in de hoop dat iemand zich herkent in mijn verhaal.</p><p>Vorig jaar  heb ik tijdens m’n eerste oriënterend gesprek met de gynaecoloog een echo gehad omdat ik na een jaar proberen niet zwanger werd Op de echo zag zij per eierstok meerdere follikels. Meer dan gemiddeld. Stuk of 12-20. Rechts zag ze grote en die zou dan de komende dagen springen. (Ben die maand zwanger geworden maar helaas een bbz). Ze gaf niet echt een antwoord op waarom ik er meer dan gemiddeld heb. Ik heb geen PCOS, menstrueer maandelijks en heb elke maand een positieve ovulatietest. Tijdens de operatie van de bbz zei de gyn dat m’n eierstokken er prima uit zagen. nu lees ik overal dat meer dan 12 follikels per eierstok duidt op pcos. <br /><br /></p><p>Heeft iemand van jullie ook meegemaakt dat je meer dan gemiddeld hebt per eierstok ? En was daar dan een reden voor? Of kan dit gewoon zonder dat het een probleem is? <br /><br /><br /></p>
 
Bij mij zagen ze ook meerdere follikels per eierstok en dit was dan het typische beeld van PCOS volgens de gynaecoloog. Ik moet er wel bijvertellen dat ik op het moment dat ik voor de eerste keer bij de gynaecoloog kwam al zeker een halfjaar niet had gemenstrueerd na het stoppen met de pil. Eventueel kan je voor een second opinion gaan als je twijfelt?
 
Ik ben in eerste instantie doorverwezen voor een echo vanwege vermoeden van pcos. Daarop werd niets afwijkends gezien. Ook uit bloedonderzoek kwam niks geks. Uiteindelijk toch doorverwezen naar fertiliteitskliniek ivm uitblijven menstruatie zonder reden. Daar is een nieuwe echo gemaakt en toen zei de gynaecoloog meteen "oh ik zie het al". Inderdaad ook meerdere follikels per eierstok en dat is een symptoom van pcos. Echter lijken standaard gynaecologen dit dan toch niet zo te herkennen? Dus heb ook 2 verschillende diagnoses gekregen!
 
[quote quote=10520115]Bij mij zagen ze ook meerdere follikels per eierstok en dit was dan het typische beeld van PCOS volgens de gynaecoloog. Ik moet er wel bijvertellen dat ik op het moment dat ik voor de eerste keer bij de gynaecoloog kwam al zeker een halfjaar niet had gemenstrueerd na het stoppen met de pil. Eventueel kan je voor een second opinion gaan als je twijfelt?[/quote]
Ja ik hoor dus ook dat meerdere follikels typisch pcos is. Myn gyn zei dat ze dat niet alleen aan de hand daarvan kunnen zeggen. Pcos is meer dan alleen dat (meer follikels per eierstok). Je brengt me op een idee. Ik denk dat ik me nogmaals laat onderzoeken in een ander ziekenhuis.
 
Hoi,
Volgens mij is het de belangrijkste kenmerk van PCOS meerdere follikels per eierstok en kun je daarnaast ook last hebben van onregelmatige menstruatie, problemen in je hormonen balans, overgewicht, overbeharing en zo zijn er nog wel een aantal kenmerken. Bij iedere vrouw kan PCOS er anders uitzien met andere kenmerken. Ik heb 11 jaar geleden de diagnose PCOS gekregen en had toen ook een onregelmatige cyclus, verstoorde hormoon waardes en meerdere follikels in beide eierstokken. Nu ben ik bezig met een derde en is mijn spiraal er net uitgehaald en heb tot nu toe een cyclus mijn hormonen zijn nu wel op orde maar ik heb nog steeds meerdere follikels in beide eierstokken. Dus het kan in de loop der tijd ook veranderen
 
Nee ik helaas niet! Heb echt medicatie nodig om de cyclus op gang te brengen. Voordat ik aan de pil begon had ik ook al een hele onregelmatige, maar sinds ik gestopt ben heb ik pas 1x een eigen cyclus gehad in meer dan een jaar tijd..
 
Hi, dat klinkt inderdaad best gek! Ook ik dacht dat dit wees op pcos, ik heb het ook. (Al heb ik inmiddels ook geleerd dat het zoveel gecompliceerder is dan wij weten ?) Snelle telling gaf toen minstens 15 per eierstok aan. Ik ben een van de vrouwen die geen klachten had, behalve af en toe een langere cyclus (die was dan wel 40-50 dagen). Wel is bij mij duidelijk dat mijn oestrogeen wat uit balans is. Verder hebben ze niks afwijkende gevonden. Als je twijfelt zou ik ook een second opinion vragen? Succes!
 
Terug
Bovenaan