meerdere follikels per eierstok

Volgens mij is PCOS een aandoening waar je alleen een diagnose voor krijgt als je voldoet aan tenminste een aantal van een aantal kenmerken. Meerdere follikels op de eierstokken is er een van, maar als je dus geen last hebt van de andere kenmerken, dan heet het toch geen PCOS. Overigens heb ik zelf die diagnose wel gekregen terwijl er bij mij helemaal niet zoveel cystes zichtbaar waren (ik had er telkens hooguit 2 grote (4-7 cm) die ook bleven zitten tot menstruatie), en een onregelmatige cyclus. Sinds ik op dieet ben gegaan heb ik daar helemaal geen last meer van. Wel nog van overbeharing, met name op mijn kin, maar zou ik mijn huidige eetpatroon toen al gehad hebben, dan was de kans ook groot geweest dat ik die diagnose nooit gekregen zou hebben. Ik denk ook dat dat afhankelijk is van bij welke arts en op welk moment je onderzoek ondergaat.
Er bestaan sowieso heel veel verschillende vormen en gradaties van PCOS.
 
Ik weet sinds kort dat ik PCOS heb. Ook bij mij was de welbekende 'kralenkrans' zichtbaar op de echo. Daarnaast hebben ze ook mijn bloed onderzocht + ik heb een insulineresistentietest gehad, waarbij ze kijken hoe het met je bloedsuikerspiegel zit (ook kenmerkend voor PCOS dat dit bij veel vrouwen uit balans is, gelukkig was dit goed bij me). Mijn hormoonwaardes daarentegen waren ook uit balans (o.a. testosteron was vrij hoog). De diagnose was daarna snel gesteld. 
 
Ik lees wel dat je een regelmatige cyclus hebt, dat is erg fijn. Mijn cyclus was zonder medicatie lang en onregelmatig. Ik zou zeggen: vraag een second opinion en laat zeker je bloedwaardes testen!
 
Terug
Bovenaan