meerdere keizersnedes

Hallo,
Over ongeveer 5 weken krijg ik mijn vierde kindje.
Net als de vorige 3 zal ook dit kindje gehaald worden middels een keizersnee.
Algemene informatie omtrent deze ingreep is er voldoende, maar informatie en 'ervarings' -verhalen over meerdere en dan met name meer dan 3 kan ik niet vinden.
Ik ben hier al een aantal maanden mee bezig en het lijkt wel of ik de enige ben die deze sprong gemaakt heeft.
Mede hierdoor word ik erg onzeker en diverse spookbeelden komen steeds meer in mij op.
Wie o wie kent iemand of heeft zelf deze ervaring en wil mij vertellen hoe het allemaal is gelopen?

Alvast bedankt!!

Marieke

Hoi Marieke,

Ook ik dacht dat ik soms de enigste was die een vierde keizersnede zou krijgen, ik kon inderdaad (zelfs op internet)  geen informatie vinden over meerdere keizersnede's. En wat de risico's zouden zijn bij een vierde zwangerschap. Voordat we dit kindje verwachten hadden we voor ons gevoel echt serieus nagedacht over de eventuele complicatie's en  risico's die deze zwangerschap met zich mee zou brengen. Maar de wens voor een vierde kind was echter zo groot dat we deze zwangerschap wel aan durfden !! Nu ik 17 weken zwanger ben, breekt het zweet me uit.......... zou het wel goed gaan, red ik de 38 weken wel, en als mijn baarmoeder scheurd wat dan.......... en ga zo maar door. Het is zelfs zo erg (en dat herken ik trouwens niet van mezelf, want ik ben niet zo heel snel ongerust) dat ik me soms afvraag of we hier wel verstandig aan doen, aan een vierde kindje. Maar dit kindje zit er nou éénmaal en is gelukkig net zo gewenst en welkom als de andere drie, maar brengt gewoon super veel zorgen met zich mee, en daar heb ik me heel erg op verkeken.  Ik had ook verwacht dat je middels een echo kon zien in wat voor conditie het litteken in de baarmoeder is, maar dat kan dus niet. Ik loop nu wel onder controle van de gyneacoloog, en die probeerd me wel gerust te stellen, zodra ik er vandaan kom en een peptalk heb gehad voel ik me weer super, maar nog geen paar dagen later ben ik toch weer bang en zie dan inderdaad ook van die spooktaferelen voor me. Maar ja het feit is er gewoon dat je meer complicatie kan krijgen in de zwangerschap na meerdere keizersnede, daarom vindt ik het ook wel fijn dat ik nou de hele zwangerschap in het ziekenhuis begeleid zal worden. Mijn gyneacoloog heeft me dan ook het hart gedrukt gelijk te bellen als ik voel dat er iets niet goed is, zij zegt dat ik na 3 zwangerschappen ervaren genoeg ben om te voelen wanneer het fout gaat of niet, daar probeer ik me dan maar in te berusten. En ik weet niet hoe het bij jou is maar ik krijg ook nog is baby's die flink aan de maat zijn, zo tussen de 4200 gr. en bijna 5 kilo bij 57 cm. lang. Maar het doet me goed dat jij  in het zelfde schuitje zit, sorry hoor !!

Is jou zwangerschap verders tot nu wel goed verlopen en loop jij ook onder controle in het ziekenhuis ?? Ben benieuwd om van je te horen !!

Groetjes Mariska.

Hoi Mariska
Bedankt voor je reactie, ik heb hem met een grote grijns zitten lezen!
Alsof ik mezelf teruglas. Zo herkenbaar!
Ben er inderdaad aan begonnen en pas later kreeg ik de kriebels, wat als....
Ik loop voor de gewone controles bij de v.k. Ben rond de 18 weken voor een intake naar het ziekenhuis geweest en moet nu volgende week met exact 36 weken terug om de datum te plannen. Ik had eerst zoiets van doe mij maar narcose als ik dan bezwijk ben ik er niet bij! (erg he), maar nu het dichterbij komt ga ik het wel leuker vinden en wat meer beseffen dat er een kindje aankomt en dat dit leuk is!! Voorheen was ik alleen maar bezig met DE keizersnee en niet met in verwachting zijn. Nu heb ik helaas ook geen makkelijke zwangerschap, veel bekkenklachten, vocht en behoorlijk zwaar dus dat hielp aardig mee om je ellendig te voelen. Maar ben ook wel een doorbijter dus flinke schop onder de kont en we gaan ervoor! Kan tenslotte niet meer terug! (hihi)
Ik wens jou ook veel sterkte en niet teveel tobben. Wie weet is er nog iemand die ons wat meer kan vertellen en een steuntje in de rug geeft. Zoniet dan zal ik zeker zelf mijn verhaal vertellen als het zover is.
Groetjes, Marieke

Hoi hoi,

Ik ben blij dat het voor jou ook zo herkenbaar is. Ik heb wel is het idee dat iedereen me voor gek verklaard als ik vertel dat deze zwangerschap wel wat risico's met zich meebrengt, ze zeggen het niet maar je hoord ze haast denken van je hebt er toch al drie. Maar wij hebben bewust voor gekozen voor deze zwangerschap. Daarom loop ik er ook niet mee te koop en laat het voorkomen als of het allemaal prima met me gaat terwijl ik onwijs bang ben voor wat er kan gebeuren. En het stomme is dat ik met mijn derde zwangerschap er nog geen seconde aan heb gedacht dat mijn baarmoeder of zo wel is kon scheuren, ik vraag me nu uberhaupt wel af of ik toen wist dat dit een complicatie kon zijn na meerdere keizersnede's. Dit kindje gaat voor ons wel echt de laatste worden, vier is mooi zo, net niet meer zo standaard als twee of drie. En we wilden gewoon net een wat groter gezin, lekker gezellig !! Dus  met de keizersnede zal er  een knoop in mijn eileiders gelegd worden, hahahaha. Maar jij ziet ook tegen de keizersnede  op hé ??, ik heb dat minder.............. ik denk steeds als ik daar maar weer lig dan ben ik in goede handen. Ik weet wel dan kan er ook nog heel wat  gebeuren, ik heb al wel een paar keer tegen mijn man gezegd dat als het niet goed gaat onder de sectio, ze na de geboorte maar mijn baarmoeder er uit moeten halen, heb n.l. met de eerste twee nogal een ernstige bloeding gehad, maar met de laatste hadden ze maatregelen op de O.K. genomen waardoor dit bij de derde voorkomen kon worden. Ik wijk uit geloof ik............

Ik ben in iedergeval benieuwd hoe het met je gaat ?? en hoop dat we nog is zo kunnen mailen, kunnen we elkaar misschien een onder de riem steken als dat nodig is !!

Groetjes Mariska.

Hoi,

Ik weet inmiddels wat meer. Volgende week donderdag gaat het gehaald worden op exact 38 weken.
Ondanks dat ik behoorlijk zwaar ben (oa veel vruchtwater) voelt mijn buik nog soepel aan zeggen de vk en de gyn.
Wel gaat het voor mijn gevoel iets meer trekken rond het lidteken maar ze voorzien geen problemen.
Dus daar moet jij ook maar van uit gaan!
Ik zal nog wel verslag doen van het hele gebeuren en hoop je zo wat te kunnen geruststellen.
Ik ga komende week m'n tassie pakken en mij mentaal voorbereiden!

Groetjes, Marieke

Hoi Marieke,

Sorry voor de late reactie !

Maar wat fijn voor je zeg, ik hoop dat alles goed gaat !!
En dat je zo weer zo'n klein hummeltje in je armen vast mag sluiten, heerlijk.

Ik moet nog 18 weken wachten, ik hoop dat het bij mij ook met 38 weken gehaald wordt.
Met mij gaat het nog steeds goed, hoewel mijn baarmoeder soms wel zeer doet, maar of het van de eerdere keizersnede komt, of gewoon een gevolg van een harde buik of zo, ik weet het niet, moet woensdag weer naar de gyneacoloog en zal het dan voorleggen.

Ik wens je veel sterkte !! En geniet zo lekker van de kleine.
Ik hoor wel weer hoet het met je gaat.

Groetjes Mariska.

p.s. nog een brutale vraag ?!?! Maar laat jij je ook gelijk sterriliseren ?
Want vier keizersnede's is toch wel echt de tax !!

Hoi Merle,

Was nog even wat aan het rondsurfen en las je vraag.
Ik laat mij inderdaad gelijk sterilliseren, de boel ligt toch open!

Nou morgenochtend vroeg gaat het gebeuren en als alles goed gaat zal ik waarschijnlijk na het weekend weer naar huis mogen.
Ben wel erg nerveus maar zoals jij zei, op de o.k. ben je toch wel veilig!

Ga nu maar proberen de dag door te komen. Zelfs mijn 3 meiden zijn nerveus en allerlei tekeningen aan het maken voor mama in het ziekenhuis.

Je hoort nog van me!

Groetjes

Nou hier in het kort mijn bevindingen!
Donderdagmorgen vroeg voor de 4e keer een keizersnede. Qua operatie op zich is dit voor mij de meest positieve geweest. Ik werd erg goed begeleid door het o.k.-team ook al omdat ik zeer nerveus was.
Na de geboorte van onze zoon (ja, ja na 3 meiden!) ben ik gesteriliseerd. De gyn zei wel dat dit een verstandig besluit was omdat de baarmoederwand toch erg slecht was.
Het oude litteken hebben ze weggesneden dus ik heb een keurig vers litteken aan de buitenkant.
Geen overdreven pijnklachten gehad of andere nare dingen wat betreft bloedingen enzo.
Wat dat betreft is zo'n 4e mij 100% meegevallen.
Mocht afgelopen maandag alweer naar huis toe en heb tot gisteren (vrijdag) nog kraamhulp gehad.

Helaas heb ik als enigste complicatie een nierbekkenonsteking opgelopen. Dit komt naar alle waarschijnlijkheid door de catheter dus met de hoeveelheid keizersnedes heeft dit niets te maken.
Gelukkig slaan de antibiotica's goed aan en mag ik mijn prachtige zoon gewoon zelf blijven voeden. Hij kan er hooguit wat diaree van krijgen maar dit heb ik tot nog toe nog niet gemerkt.

Nou dat was het dan, kruip nu maar weer in mijn mandje want ik ben nog wel erg gauw moe.
Ik hoop dat alles bij jou ook zo goed mag verlopen en dat mijn ervaring je wat heeft gerustgesteld.
In elk geval heel veel geluk toegewenst!!

Groetjes Marieke

Terug
Bovenaan