Meeroken?

A

Anoniem

Guest
Hoi iedereen,

Ik heb even een vraag.

Ik heb gisteren de test gedaan en ik ben in blijde verwachting!
Helemaal gelukkig natuurlijk maar nu ga ik me natuurlijk over allerlei dingen zorgen maken!

Zoals het volgende:
We gaan ca een keer in de week een paar uurtjes naar mijn schoonouders.
Mijn schoonmoeder rookt.
Kan dit kwaad voor de baby?
Ik heb het uitgerekend en ik ben nu 4 weken en 2 dagen zwanger.
Nog maar heel pril, we willen het danook als verassing op moederdag vertellen.
Alleen moederdag is nog 3 weken weg.
Moet ik nu 3 weken wegblijven?

Groetjes
Anita

Mijn schoonouders roken ook en daar hebben we dus afspraken mee gemaakt. Als wij er zijn, kan er niet in huis gerookt worden en moet er vooraf flink gelucht worden. Als he niet voldoende is, gaan we weer weg, want ik wil absoluut niet meeroken, (alhoewel ik ook als ze goed luchten, echt wel rook binnen ga krijgen, want het huis stinkt zo allervreselijkst naar rook dat je het wel een maand open zou moeten zetten om de lucht er een beetje uit te gaan krijgen...
Gelukkig gaan we het voorjaar en de zomer tegemoet, dus ik ga maar zo veel mogelijk buiten zitten bij ze.
Ik heb er namelijk nog niet alle vertrouwen in dat ze goed zullen luchten: ze denken dat ze nog wel in de bijkeuken kunnen roken dan, (dat hebben ze eerder ook gedaan toen de ex van mijn man zwanger was en toen zijn kids klein waren (de oudste had een lichte vorm van astma waar ze overheen kon groeien als ze niet in de rook zou zitten)), maar dat hielp uiteindelijk weinig. En ik ga er ook met een kind niet zitten als het er zo stinkt hoor! Wilde ik eigenlijk voor mezelf al niet, trok altijd al vieze kleren aan daarheen, want daarna moeten ze echt in de was, (ook al stink je naar zweet, ruik je daar in huis dus echt niet meer, vanwege al die rook).
Nouja, dat is dus wel heel extreem. Bij mijn schoonzusje waren we laatst ook, die rookt normaal ook in huis en had vooraf gelucht, dat was wel aardig te doen, licht sigarettenluchtje en dat doe ik dan wel... Komende week gaan we ook uit eten en de meeste restaurants zijn nog niet rookvrij, (waarom ze toch denken dat ze daarmee klanten gaan verliezen... ik zal juist vaker gaan, omdat ik dan eindelijk niet meer naar rook stink als ik een restaurant of cafe uitkom. Joepie!). Helemaal vermijden wordt namelijk ook wel heel erg lastig.... Maar wel zo veel mogelijk dus en extreme plaatsen zoveel mogelijk mijden.... want het is schadelijk: via jouw longen komt het in jouw bloed, wat vervolgens naar de baby gaat, die die rook, (zeker in het begin van de zwangerschap) niet kan verwerken en dat kan dus schade opleveren...
Ik wil geen risico nemen. Was roken nou maar helemaal verboden in dit land.... ;-) Maarja, als zelfs blowen mag, zal een totaal rookverbod wel een illusie zijn...

Hoi!

Hmm, ja lastig. Ik denk dat je of er voor moet kiezen om nog 3 bezoekjes in de rook te moeten zitten of dat je het eerder vertelt dan op moederdag zodat je afspraken kunt maken. Als je er toch voor kiest om tot moederdag te wachten, zou ik zo ver mogelijk uit de buurt gaan zitten, zodat je de rook niet direct inademt. Je zult de komende 8 maanden wel vaker in situaties komen waarin er gerookt wordt. Ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Op het werk loop ik om naar een ander toilet zodat ik niet langs het rokershok hoef. Daar stinkt het ook altijd zo!

Groetjes,

Leonie

pffff doe allemaal niet zo moeilijk zeg, als jezelf maar niet rookt dan is het op zich al goed hoor. wij zijn ook allemaal groot geworden hoor.

als de kleine er staks is dan is het logisch dat er niet meer gerookt word, maar je denkt toch zeker niet dat ik me naaste ga verbieden om te roken omdat ik zwanger ben.
Ik heb geen ziekte ofzo ik ben gewoon zwanger.

en begrijp me niet verkeerd ben echt een mega anti roker tijdens de zwangerschap, want heb daar zeer felle discussies over gehad. maar dat meeroken is zo opgeblazen.
echt was geschokeerd over bovenstaand verhaal. sommige mensen snappen niks van deze wereld.

gewoon niet naast een rokende zitten als je toch bezwaard voelt. maar die 3 weken kom je wel door, vooral als het lekker weer blijft kan je lekker buiten of met de deur open.

succes met je zwangerschap.

gr. bambi
28 wk

Hoi Bambi,

Ik begon me al druk te maken na het verhaal hier boven.

Ik dacht eigelijk het zelfde als jij.
toen ik klein was rookte iedereen nog.

tahnks voor je antwoord.

grt
Anita

Hoi,

Zo opgeblazen vind ik het niet hoor, zeker niet als je weet dat 85%(!)  van een brandende sigaret in de directe omgeving terecht komt. Persoonlijk zou ik dat risico dus zeker niet nemen. Op de site van Stivoro is goede informatie te vinden over zwangerschap en (mee)roken: Stivoro-Zwangerschap en roken.

Groetjes van Yvonne

Ik denk dat je het niet altijd kunt vermijden. Ik had nog een feestje van het werk in de kroeg en ik ben wel meegegaan. Ik kom misschien 2x per jaar in een kroeg dus dat zal wel meevallen. Ik ben ook een flinke anti-roker, vind het ook vreselijk vies dus zal het altijd zoveel mogelijk uit de weg gaan. Het zal anders zijn wanneer je partner in huis rookt, dan rook je iedere dag mee.

xxx
(5,3wkn)

Meeroken is echt heel erg ongezond, voor jezelf al, laat staan voor je baby. Er is onderzoek gedaan dat je van meeroken zieker wordt dan van gewoon rokne, omdat je als meeroker de schadelijke stoffen veel meer binnen krijgt, (weet niet precies HOE dat gaat, wel dat het gebeurt).
Vandaar mijn acties in deze. En iedereen snapt het, en als mijn schoonouders ons graag op visite willen hebben, dan houden ze er maar rekening mee. Komt wel bij, moet ik zeggen, dat mijn schoonvader astma heeft (en luid moppert op de kosten die hij tegenwoordig zelf mee moet betalen voor de longarts en zijn medicijnen) en dat mijn schoonmoeder vorig jaar zo'n beetje een half jaar nodig heeft gehad om te genezen van een gigantische longontesteking, omdat ze maar niet wilde stoppen... en maar klagen dat ze niet beter werd. Oja, en klagen dat ze al zoveel rimpels heeft, (ze ziet er uit als 60 terwijl ze begin 50 is). Dan denk ik dus echt: je kunt ook gewoon stoppen, en tegenwoordig betaalt je ziektekostenverzekeraar zelfs mee bij ondersteuning van stoppen met roken....
Ik ben er bij hun om die reden dus ook wel een beetje extra fel in: ze ondervinden het aan den lijve, mopperen over alle negatieve effecten  en dan dus toch doorstomen....

Terug
Bovenaan