Meeroken?

Volgens mij is er nogal een verschil of je iedere dag meerdere uren in de rook zit (bijv. als je partner rookt) of af en toe een paar uurtjes. Ik ben morgen 39 weken zwanger en het is gewoon onmogelijk om meeroken volledig te vermijden (tenzij je je hele sociale leven platlegt).
Ik denk dat als je je gezonde verstand gebruikt het allemaal wel mee zal vallen.
O ja, en ik ben ook anti rook zowel buiten als tijdens de zwangerschap, en ik wacht met smart op het rookverbod, maar om mezelf nou 8 maanden in huis op te sluiten gaat me echt te ver.

Groeten Anna

Hey.

Lastig onderwerp blijft dat (mee)roken altijd.
We weten allemaal dat (mee)roken ongezond en schadelijk is voor jezelf maar ook voor je baby, of die nou in of uit je buik is.
Zelf probeer ik de plaatsen waar gerookt word te vermijden, maar helaas kan dat gewoon niet altijd.
Mijn schoonvader rookt ook en ik kom daar af en toe over de vloer.
Ik vind dat ik niet degene ben die hem moet gaan verbieden om in zijn eigen huis niet te roken. Het zou mooi zijn als hij daar uit zijn eigen rekening mee zou houden, maar aangezien hij van een generatie is waar ze lekker door rookte, zie ik hem dit niet doen. (Hij is een koppige man....haha).
Er word  in ons huis sowiso niet gerookt, de visite die wil roken gaat naar buiten toe.
Maar ik snap jou situatie wel hoor,
Je kan het natuurlijk altijd bespreekbaar proberen te maken, wie weet staan ze er heel open voor.

Succes meid.

Groetjes van Miena.

Hoi allemaal,

Dan heb ik og een vraag om het gevoeliger te maken. Wat doen jullie allemaal dan wanneer de kleine er is? Gaat die dan ook gewoon mee, en laten jullie die dan ook lekker mee roken? Of zeggen jullie er dan wel wat van?

Mijn mening is: Wat je met je eigen lichaam doet moet je zelf weten, maar dat van 'mijn'/'een' kind hoeft niet "verpest" te worden.

Ik ben zelf altijd fanatiek rookster geweest, met mijn eerste zwangerschap gestopt! (wist pas na 7 weken dat ik zwanger was, was anders al eerder gestopt) en nooit meer begonnen. Ik was wel altijd zo dat ik de mening van anderen respecteerde. Was het zo dat er mensen last van hadden dan rookte ik daar niet bij in de buurt.

Mijn man rookt nog steeds, en die rookt altijd buiten. Hij gaat zelfs nu roken aan de voorkant zodat ons zoontje hem niet ziet. Die wil anders ook roken, wel te verstaan op een rietje, maar om een goed voorbeeld te geven......Tja stoppen is het beste, maar ook voor mannen ligt dat onderwerp gevoelig....

Claudia

@Claudia: Waarom een vraag om het nóg gevoeliger te maken?? Net of dit onderwerp nog niet gevoelig genoeg ligt?!
Ik ben zelf gestopt geweest met roken, maar ben helaas weer begonnen... Ik beperk het wel tot max. 5. En rookte vantevoren toch ruim een pakje (19). Het zou hyprocriet zijn als ik bij mijn ouders (die allebei roken) zou zeggen dat ze buiten moeten staan, want ik rook zelf ook. Maar ik wil bijv. niet dat ze bij Dylano in de buurt roken, bijv. als hij op schoot zit, of in de buurt is. Dan gaan we allemaal dus ook bij de afzuigkap staan of als het mooi weer is, zoals nu lekker buiten staan.
Bij ons binnen, wordt niet meer gerookt trouwens... Dat is me wel bijgebleven van toen ik gestopt was met roken. Want stinken doet het idd, helemaal mee eens!
En ik denk niet dat als je niet rookt, en je zwanger bent, dat het zoveel kwaad kan als iemand een xtje in de buurt rookt waar je bent.
Je kunt mensen in dr eigen huis toch niet verbieden om te roken?? Je kunt het er wel over hebben tuurlijk.

Groetjes Debby, mv Dylano 02-05-07 & zwanger van nr. 2 7w 4d

Claudia, als de beebie er is zal het gelukkig een stuk makkelijker zijn. In kroegen en restaurants gaat dan eindelijk het rookverbod in en  op feestjes waar de kinderen meekomen is het in onze vrienden en familie kring nu gelukkig al de gewoonte dat de rokers buiten gaan staan.
Het enige waar straks nog gerookt worden zijn bijv. verjaardagen/feestjes op een avond bij iemand thuis en daar worden geen kinderen mee naartoe genomen en als wij onze kleine dan al meenemen ligt die lekker boven te slapen.
Gelukkig roken onze ouders/schoonouders niet.

Hoi,

Wat een lastig onderwerp zeg!
Ik denk dat je lekker moet doen waaar je jezelf goed bij voelt, ik ontkom er gewoon niet aan bijna iedereen in mijn omgeving rookt, mijn vriend mijn vader zijn moeder zijn broers en zusje plus een schoonzusje onze vrienden bijna allemaal tja dan kun je negen maanden nergens meer heen en dan wordt ik doodongelukkig!!!! (lijkt me ook niet goed voor het kindje) Ik ben wel blij dat de zomer eraan komt kun je toch wat meer buiten zitten, want ik merk nu dat ik er een beetje misselijk van wordt maar ik vind het overdreven om iedereen te gaan verbieden om te roken als ik eraan kom net of ik een enge ziekte heb ofzo come on ik ben zwanger!!! (Ik hoef niet zo in de belangstelling te staan en dan zal ik wel zo gaan doen)  Ik ben er wel ernstig op tegen om zelf te roken tijdens de zwangerschap en snap ook niet dat je dat kunt ( tja werkt bij mij mooi want ik wordt gewoon misselijk dus misschien heb ik makkelijk praten)

xx wen

Bij ons wordt trouwens binnen niet gerookt dat deden we al niet meer en dat gaan we ook zeker niet meer doen!!!!!!!

Tja, bij mijn schoonzusje vraag ik er bijvoorbeeld ook niet om of ze niet wil roken als wij er zijn, maar die deed dat uit zichzelf. Nou moet ik wel zeggen dat zij haar huis fatsoelijk lucht en dat het er dan wel naar ruikt, maar wel 'goed te doen is'. Daar heb ik dan ook niet zo'n bewaar tegen.
Bij mijn schoonouders is het ontzettend extreem, dat we dus in de trein terug zaten na de verjaardag van mijn schoonmoeder en dat de conducteur dacht dat wij zaten te roken daar in de coupe...!!! Ik heb zelfs een speciale jas aangeschaft voor naar mijn schoonouders, (mijn winterjas is met kunstveertjes gevuld en kan alleen gestoomd worden... niet handig als na bezoek aan schoonouders je ja s nog weken stinkt, (en helaas overdrijf ik dan echt niet). Komt dus omdat ze niet luchten, de ene met de andere aansteken en mogelijk ook vanwege de goedkope shag die ze rokne, maar het is echt niet te harden daar: iedereen die daar binnenkomt klaagt erover....
Uit eten doen we wel gewoon, als het even kan wel in de rookvrije hoek, (als die er is), maar ik ben zo blij met het rookverbod per 1 juli!

Enneh, de afspraken die we met mijn schoonouders hebben gemaakt gelden niet alleen voor tijdens mijn zwangerschap, maar (juist nog veel meer) voor als ons kleintje er eenmaal is. Met mijn stiefkinderen hebben we daar niet meer zoveel op ingezet toen e.e.a. verwaterde, omdat die uiteindelijk toch maar een keer of 3 per jaar bij opa en oma komen, door de scheiding... Maar voor onze eigen kids verwachten we uiteraard er wel vaker te zijn en die wil ik echt niet laten meeroken, (zeker omdat astma in de familie zit, zowel aan mijn kant, als dus aan die van mijn man: mijn schoonvader heeft het en rookt zich ondertussen toch te pletter....

Terug
Bovenaan