Meiden weten jullie het misschien?

Kan je niet vanuit thuis werken, weet niet hoe het zit maar in nederland heb je verschillende thuiswerk organisaties ws is dat in duitsland ook. Verder moet je straks toch ook gewoon kinderbijslag krijgen vanuit NL, je hoort tenminste dat kinderen die nog in Turkije wonen dat ook op de een of andere manier krijgen.
Ik zal bij de gemeente Hannover en bij de gemeente waar je ouders wonen eens gaan praten (evt met tolk/duitse kennis), zij weten wel wat er mogelijk is.
Lijkt mij ook praktischer om te kijken of je kan emigreren zogezegd dan heb je toch recht om Duitse zorg etc.

succes
 
Ik kom zelf oorspronkelijk uit Rusland, heb ook een Rus.nationaliteit maar kinderbijslag van Rusland, daar heb je eeecht helemaal niets aan:)) Maar ja je hebt gelijk Turkse mensen maken er wel gebruik van.

Klopt volledige migratie zou alles oplossen...
 
Hi Amina09

Iedere Nederlandse die zwanger is mag thuis met verloskundige of poliklinisch in het ziekenhuis bevallen. Dat zit in de basisverzekering. Mocht je 'medisch' worden en moeten bevallen in het ziekenhuis (met 1e lijns verloskundige of gynaecoloog) dan vergoed je verzekering dat ook. In sommige gevallen betaal je een kleine eigen bijdrage. Ik zit bij CZ en die betalen ALLES. Ik kreeg zelfs de lactatiedeskundige volledig vergoed.

Je zou kunnen overwegen om in Nederland te bevallen. Dt scheelt een hoop gedoe en geld. Maar ik kan dat natuurlijk niet voor je bepalen. Anders bel je even met de CZ. Als je dan vertelt dat je tijdelijk in Duitsland woont en dat de kans groot is dat je daar gaat bevallen hoe dit dan financieel zit. Als je ook dat moet voorschieten zou je bij je ziekenhuis daar langs moeten gaan om te kijken hoe duur dat is en of er een regeling te treffen is.

In Nederland heb je als jonge moeder recht op een bijstandsuitkering, maar volend mij moet je dan wel woonachtig zijn in Nederland en dan wordt bovendien het salaris van je man meegerekend, dus dan weet ik niet of je dan überhaupt nog wel wat zou krijgen. Omdat je moeder bent, ben je volgens mij ontheven van de plicht te werken of te studeren.

Let er op dat jullie kindje straks (ook) de Nederlandse nationaliteit krijgt. Dan is de kleine automatisch en gratis meeverzekerd op jouw CZ polis (wel meteen ff doorgeven aan CZ!). Bovendien kan je dan nog aanspraak maken op kinderbijslag, zelfs als je in het buitenland woont.

succes!
 
Hej Amstermama :))

Bedankt voor je tips en je reactie!

Ik ben hier van alles gaan regelen, en tot nu toe loopt het goed. Ik ben naar JobCenter geweest om te informeren of ik in Duitsland recht heb op een uitkering en kinderbijslag. Het blijkt dat ik daar wel recht op heb gelukkig, is echt een opluchtig!!

Ik moet wel eerst mezelf in Duitsland inschrijven om gebruikt te kunnen maken van mijn rechten. Als ik dat heb gedaan, moest ik terug komen....

We zoeken nu een adres waar ik me zelf kan inschrijven..Is ook niet echt makkelijk maar dat moet wel lukken:)

Als dat allemaal gelukt is en ik zeker weet dat ik een Duitste verzekering AOK heb, dan ga ik weg bij CZ, en ik vraag dan ook niks aan voor kinderbijslag in Nl. Als ik die al in Duitsland krijg.

Veeeel te regelen dus, het liefst zou ik onze appartementje opknappen en een plaatje maken voor onze babytje..:)) Daar zal ook nog wel tijd voor zijn hoop ik...

Liefs,
 
Terug
Bovenaan