melkproductie stoppen

Hallo allemaal,
Hopelijk kan iemand mij (op weg) helpen, want ik weet het even niet meer. Onze zoon is nu 10 dagen oud. Net als bij onze dochter ben ik met borstvoeding begonnen, al moet ik toegeven; ook toen was het al een ramp. Maar het is zo goed voor ze,he..
Maar helaas, na 2 voedingen had ik alweer fikse kloven en na 2 dagen weer borsten a la Lolo Ferrari..... In overleg met verloskundige gestopt, want ik zat tegen ontsteking aan leefde alleen nog maar van voeding naar voeding. En mijn verloskundige is een heel fel voorstander van BV, dus dat zegt wel wat.
Ik moest wel om de voeding van de kleine kolven om niet daadwerkelijk een ontsteking te krijgen.
We zijn nu 5 dagen verder,maar ik zie niet bepaald verbeteringen. Ik kolf wel minder af nu, dus de poductie loopt we liest terug, maar ik moet echt op tijd kolven, want mijn borsten zijn binnen no time weer bikkelhard. Ik probeer op advies dan zo lang mogelijk te wachten, maar dan zijn kolf en ik eerst 5 minuten bezig om de harde plekken zacht te krijgen en uberhaupt melk te laten verschijnen.
Heeft iemand enig idee hoe ik zo snel mogelijk van de BV afkom, want dit is geen doen zo. Iedereen weer aan het werk, geen kraamhulp meer en ik met 2 zeer pijnlijke borsten waardoor ik mijn kinderen (ook nog een dochetr van 21 mnd) soms niet eens op kan tillen.
Ik draag mijn bh al superstrak en gebruik gedurende de dag koelelementen.

heyhey

om de melkproductie te laten stoppen moet je idd je borsten heel strak opbinden.
(ik had cup c, en droeg bh cup a! en die bandjes nog eens op zn strakst)
en ik kreeg de tip om heeeel weinig te drinken.
je moet normaal 2 liter drinken, nu mocht ik maar een halve liter drinken, 4 dagen lang. en met je bh slapen! (tip, neem geen beugel bh, of vulbh)

ik moest accuut stoppen met de bv, dus kon ook niet meer afbouwen.
moet zeggen, ik heb 4 dagen echt ontzettend pijn gehad, maar na die 4 dagen ging het al weer een heel stuk beter.
langzaam ging ik de bandjes van mn bh steeds losser maken, en na een week had ik mn oude borsten weer terug, zonder melk en zonder pijn hihi.

je kan wel even je dokter bellen, vroeger bestonden er pillen om de melkproductie te stoppen. weet niet of dat nu nog bestaat, maar het is het vragen waard toch?

succes!

groetjes, do

quote: kurstin schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-04-2009 06:51:39'));

Hallo allemaal,
Hopelijk kan iemand mij (op weg) helpen, want ik weet het even niet meer. Onze zoon is nu 10 dagen oud. Net als bij onze dochter ben ik met borstvoeding begonnen, al moet ik toegeven; ook toen was het al een ramp. Maar het is zo goed voor ze,he..
Maar helaas, na 2 voedingen had ik alweer fikse kloven en na 2 dagen weer borsten a la Lolo Ferrari..... In overleg met verloskundige gestopt, want ik zat tegen ontsteking aan leefde alleen nog maar van voeding naar voeding. En mijn verloskundige is een heel fel voorstander van BV, dus dat zegt wel wat.
Ik moest wel om de voeding van de kleine kolven om niet daadwerkelijk een ontsteking te krijgen.
We zijn nu 5 dagen verder,maar ik zie niet bepaald verbeteringen. Ik kolf wel minder af nu, dus de poductie loopt we liest terug, maar ik moet echt op tijd kolven, want mijn borsten zijn binnen no time weer bikkelhard. Ik probeer op advies dan zo lang mogelijk te wachten, maar dan zijn kolf en ik eerst 5 minuten bezig om de harde plekken zacht te krijgen en uberhaupt melk te laten verschijnen.
Heeft iemand enig idee hoe ik zo snel mogelijk van de BV afkom, want dit is geen doen zo. Iedereen weer aan het werk, geen kraamhulp meer en ik met 2 zeer pijnlijke borsten waardoor ik mijn kinderen (ook nog een dochetr van 21 mnd) soms niet eens op kan tillen.
Ik draag mijn bh al superstrak en gebruik gedurende de dag koelelementen.

Aan   iemand die alleen maar een fel voorstander is van borstvoeding, maar die je verder geen practische hulp geeft heb je natuurlijk niet veel!
Even een paar punten:
-kloven krijg je alleen maar als je kind niet goed toehapt, en kloven gaan met goed aanleggen gewoon weer over.
-zijn ze hardnekkiger, dan is er meestal sprake van spruw: meestal zijn binnen 2 dagen de klachten weg als je de goede medicatie krijgt.
-een drinkende baby werkt honderd keer beter bij stuwing dan een kolf.
-bij stuwing is een strakke BH zo ongeveer het stomste wat je kunt doen: een BH heeft een licht kolvende werking, en houdt dus het probleem in stand, daarnaast kan een BH de boel afknellen, waardoor je een borstontsteking kunt oplopen (en geloof me: DAAR zit je echt niet op te wachten).

Waarom neem je niet gewoon een lactatiekundige in de arm (die had je verloskundige al moeten halen, als ze echt zo'n voorstander van borstvoeding is)?
Zo te zien zijn er so wie so nog zat kansen om je kind gewoon aan de borst te krijgen (en zeker op de lange duur is dat honderd keer handiger als je ook nog een peuter hebt rondlopen), en als je dat niet wilt, dan kan een lactatiekundige je ook helpen met het op een verstandige en gezonde manier van afbouwen.

BTW, die melk die je nu afkolft die geef je toch zeker wel gewoon aan je kind he? Want die zit boordevol antistoffen (omdat je afbouwt) en dat heeft je kind heel hard nodig!!!

Hoi Kurstin, hoe gaat het nu met je??? Weer een aantal dagen verder?
Wat ongelooflijk jammer dat de borstvoeding zoveel negatieve energie van je heeft gevraagd. Ik ken het probleem kloven en pijn helaas maar al te goed, op die manier is de borstvoeding bij mijn oudste ook niet gelukt. Had ik maar wat betere begeleiding toen gekregen en de kennis die ik nu heb......
Maar ben benieuwd hoe het met je gaat en met je borstvoeding of eventueel het afbouwen daarvan.
Groetjes, Hannah, mama van 4 kids (jongste is nu 13 maanden en krijgt nog 2x op een dag borstvoeding)

Ach meid toch, ik zal je mijn verhaal besparen, maar ik weet wat voor een pijn het doet (je wordt er bijna een soort van 'aggressief' van!)
Ik heb 2,5 week opgebonden gezeten, is er iemand in je buurt die dat zou kunnen of wellicht toch nog iemand bij het kraamcentrum (misschien zelf een ouderwetse verloskundige??)

Ik heb 2 pilletjes dostinex gekregen in het ziekenhuis, met 1 zou het binnen een uur al af moeten nemen, met 2 zeker (verzekerde ze me  haha!) afijn resultaat waren alsnog knoerd-harde borsten.

Afijn onze dochter is nu bijna 5 weken en de knopen/klieren zijn nu zo goed als weg, alleen onder de douche nog blauwe aderen.

Dus mijn advies.... opbinden, niet douchen (natuurlijk wel wassen haha!) en goed je borsten warm houden als je naar buiten gaat.

Sterkte (het wordt beter...)

Groetjes Kirsten

quote: kiki1810 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-04-2009 13:25:37'));

Ach meid toch, ik zal je mijn verhaal besparen, maar ik weet wat voor een pijn het doet (je wordt er bijna een soort van 'aggressief' van!)
Ik heb 2,5 week opgebonden gezeten, is er iemand in je buurt die dat zou kunnen of wellicht toch nog iemand bij het kraamcentrum (misschien zelf een ouderwetse verloskundige??)

Ik heb 2 pilletjes dostinex gekregen in het ziekenhuis, met 1 zou het binnen een uur al af moeten nemen, met 2 zeker (verzekerde ze me  haha!) afijn resultaat waren alsnog knoerd-harde borsten.

Afijn onze dochter is nu bijna 5 weken en de knopen/klieren zijn nu zo goed als weg, alleen onder de douche nog blauwe aderen.

Dus mijn advies.... opbinden, niet douchen (natuurlijk wel wassen haha!) en goed je borsten warm houden als je naar buiten gaat.

Sterkte (het wordt beter...)

Groetjes Kirsten

't Zijn inderdaad helse pijnen. Ik vond de stuwing erger dan bevallen, had er bij de eerste flink last van omdat hij de eerste week heel slecht dronk en er geen kolf bij de hand was. Heerlijk toen de tweede werd geboren en ik nog een oudste had die goed kon drinken en me zo van de stuwing afhielp!

Maar: opbinden is echt heel slecht, en vragen om meer problemen. Dostinex trouwens ook, dat heeft veel te veel nare bijwerkingen en het werkt in veel gevallen niet eens.

Er zijn middeltjes voor, verkrijgbaar via de huisarts. Die stoppen de melkproductie. Stuwing is inderdaad geen pretje. Ik werd er zelfs gewoon beroerd van afentoe :-(
Ik zie wel dat je bericht al een paar dagen oud is dus hopelijk gaat het nu al beter!

(Moet overigens ook wel even mijn ongenoegen kwijt over je vk hoor. Dit is nl. niet echt een advies van een bv-voorstander. Een lactatiekundige had jou prima kunnen helpen met de kloven en de eerste weken is het volkomen normaal dat je met weinig anders bezig bent dan voeden...)

Jammer dus dat het mislukt is! Maar je hebt het in ieder geval geprobeerd!

Succes met je melkfabriekje, hihi.

Terug
Bovenaan