Wij hebben ze vanaf thuiskomst uit het ziekenhuis gebruikt. Eerste 4 mnd maatje newborn en daarna meegroei. Die laatste had zo direct uit het ziekenhuis wel groot gevallen. Je kan ook een newbornpakket huren en enkel investeren in het meegroeipakket.
Wij gebruiken een vouwluier (rechthoekige lap die je in 3en vouwt) van bamboe en een pul overbroekje van Milovia of Close Pop Up. Die vallen hier het beste. Maar ik heb dus ook een stapel van een ander type liggen die we heel kort gebruikt hebben omdat het met buikslapen niet werkte. Een van mijn tips is dus om zeker voor het meegroeipakket eerst 1 exemplaar te bestellen die je een paar keer test, voordat je een hele stapel koopt.
Wij hebben voor de nachten een voorgevormde luier met 2 boosters en een mother ease air flow overbroekje. Zelfs een wolbroek lekte bij onze veelplasser door.
Verder nooit lekken gehad, zeker niet van poep. Ook niet in de bv periode. Waar vrienden toch wel vaak explosies tot aan de nek moesten ruimen.
Zodra er vaste voeding gegeten wordt, krijg je bryine vlekken in de luiers. Vlekken zijn er altijd. De zon werkt heel goed. En vaak zijn ze ook weer weg na een aantal keer wassen. Maar ik ben persoonlijk ook soepeler geworden daarin. Het is maar verkleuring, de bacterieen zijn dood. Ik gebruik trouwens inlegvellen. Met poep gooi ik ze weg, met plas was ik ze gewoon mee. Dat helpt ook veel. Oh, en je hebt ook luiers in kleuren en printjes, van bijvoorbeeld Totsbots. Dan zie je de vlekken niet zo.
Het is een wat dikker pakketje op de billen, dus ga wel uit van een maatje grotere rompers en broekjes met een hoge taille of harembroekjes oid. Je hebt ook romperverlengers, maar die vond ik niet fijn werken, want ik wissel nog wel eens van merkje rompers en niet alle drukknopen zijn dus hetzelfde weet ik inmiddels.
Klittenband lijkt heel makkelijk, maar realiseer je dat je kindje die later zo open trekt. Wij zijn daarom voor overbroekjes met drukknopen gegaan.
En wij hebben geen luieremmer, maar een grote zak van Planet Wise die we aan de commode hangen. Zit die vol? Precies 1 lading was. En we hebben een paar kleinere zakjes voor de opvang en onderweg. Als ik een weekend uit logeren ga bij familie, dan laad ik de grote zak vol met een voorraad schone luiers. Eenmaal thuis gaat alles in de was. Voor een vakantie naar buitenland ofzo zou ik het ook doen als je een huisje ofzo met wasmachine hebt. Dat is niet altijd zo, dus zodra dat allemaal weer kan zal er vast wel eens een pakje wegwerp mee gaan. Maar verder is er geen haar op mn hoofd die aan wegwerp denkt.