Mensen die ervaring hebben met wasbare luiers?

<p>Lees erg veel positieve dingen over wasbare luiers! Wil ze zelf uiteindelijk graag gebruiken. (Ben nu 22 weken zwanger.)</p><p>Zijn er mensen hier die ze gebruiken/hebben gebruikt/willen gebruiken?</p><p>Zit erg te twijfelen of ik een volledig pakket zou halen of eerst wegwerp gebruiken tot de kleine minder poept. </p><p>Of eerst een paar wegwerp om uit te proberen. (Bij kaatje katoen kan je niet gebruikte weer inleveren!)</p>

Wij twijdelden ook en hebben daarom op marktplaats een 2e hands (weinig gebruikte) set gebruikt. Sommige mensen gebruiken het en vinden het niet fijn. En je kunt ze wassen op 90 graden dan zijn ze schoon.

Verder zijn wij fan! Geen poep tot op de rug, luieruitslag, pakt lekker vast zo'n dik kontje en ziet er mooi uit met een kleurige overluier. Wij wassen om de dag en extra was heb je toch wel met een baby.

Tsja, je kan natuurlijk altijd wegwerpluiers ernaast gebruiken, zodat je kan uitproberen wat bevalt. Wij hebben een stapel wasbare luiers gekregen van mijn ouders (waar ik en mijn broers vroeger zelf ook in gelegen hebben) en zijn meteen zodra ik uit het ziekenhuis kwam daarmee begonnen, in combinatie met een aantal zelfgemaakte wolbroekjes. In het begin poepen baby's vaak, en zeker als je van plan bent borstvoeding te geven kan dat nog een hele tijd zo blijven. Volgens mij kan je ook een pakket huren als je nog verschillende dingen uit wilt proberen.

Wij zijn zelf heel tevreden met onze vouwbare luiers, in combinatie met een (grote/maat 2) snappi, en een gelanoliseerd wolbroekje of een pul overbroekje. Onze zoon gebruikt ze vanaf dat we uit het ziekenhuis thuiskwamen, en heeft hooguit een enkele keer op de opvang nog een wegwerpluier aangehad. Hij heeft ook zelden luieruitslag, en dan hooguit een klein beetje rood dat met een keertje zalven wel weer wegtrekt, dus ook wat dat betreft heel tevreden. We gebruiken nu wel voornamelijk de vouwbare luiers (oogjesluiers) van Mooregreen.nl, want die van mijn ouders waren toch al flink versleten en daardoor waren het er gewoon niet genoeg (maar een aantal oude luiers zijn dus nog steeds in gebruik). Het fijne daaraan is dat we dus nooit nieuwe maten luiers hoeven te kopen (hooguit een paar nieuwe overbroekjes in een grotere maat) want je kan ze gewoon zo groot vouwen als past bij jouw baby, en bovendien drogen ze het snelst van alle types wasbare luiers. Bovendien kan je een tweede luier er evt invouwen als booster om zo de absorptie te vergroten en hebben we dus ook geen losse boosters nodig.

Lekkages hebben we eigenlijk alleen af en toe als de kleine terugkomt van de opvang en er een randje luier niet goed onder het overbroekje zit (en bovendien verschonen ze daar op de klok ipv wanneer onze kleine geplast heeft, dus kan het wel eens zijn dat er 3 plasjes in de luier zitten, en dan is de kans op lekken natuurlijk ook groter). 

We hebben in de kraamweek wegwerp gebruikt omdat dat even handig is. Maar binnen een week de wasbare. Mocht je het vervelend vinden dat ze geel worden zou ik eerst wegwerp gebruiken. Ik vind dat niet erg (gele kleur betekent niet vies) en gebruik ze daarom vanaf het begin.

Ik heb alleen de eerste paar dagen wegwerp gebruikt omdat de kraamverzorgende wilde zien of onze dochter geplast had. Toen dat goed ging meteen overgegaan op wasbaar en heel tevreden over. Dochter is inmiddels 2j2m en sinds 18 maanden alleen met slapen een luier aan, dus we gebruiken ze al een hele tijd.
Wij gebruiken voorgevormde luiers met een pul overbroekje, 's nachts een wolbroek. Wij hebben 2 maten gebruikt, de one-size luiers zijn voor een newborn echt heel erg groot, dat lijkt me niet fijn. 
Er zijn ook mogelijkheden om luiers te huren, je kunt dan bijvoorbeeld de eerste tijd kleine luiers huren en daarna grotere huren of aanschaffen, of een tijd verschillende systemen uitproberen om te kijken wat bij je past. Ook een afspraak met een consulent is heel fijn zodat je de luiers echt kan zien en voelen. 
Vaak poepen blijft de eerste maanden toch wel, dat zou voor mij geen reden zijn om wegwerp te gebruiken. Ik gaf tot 6 maanden volledig borstvoeding en die poep is prima uitwasbaar, ik deed ook geen inlegvelletje maar alles hup de wasmachine in en wordt prima schoon. Vlekken eventueel in de zon leggen dan gaan ze eruit. Na 6 maanden inlegvelletje erin, die haal je er dan met de meeste poep uit en gooi je weg. 
Wassen vond ik geen probleem, alleen in de winter soms een uitdaging om ze op tijd droog te krijgen. Maar je kan ze ook gewoon in de droger doen, ook dan zijn ze beter voor het milieu dan wegwerp.

Wij hebben ze vanaf thuiskomst uit het ziekenhuis gebruikt. Eerste 4 mnd maatje newborn en daarna meegroei. Die laatste had zo direct uit het ziekenhuis wel groot gevallen. Je kan ook een newbornpakket huren en enkel investeren in het meegroeipakket. 
Wij gebruiken een vouwluier (rechthoekige lap die je in 3en vouwt) van bamboe en een pul overbroekje van Milovia of Close Pop Up. Die vallen hier het beste. Maar ik heb dus ook een stapel van een ander type liggen die we heel kort gebruikt hebben omdat het met buikslapen niet werkte. Een van mijn tips is dus om zeker voor het meegroeipakket eerst 1 exemplaar te bestellen die je een paar keer test, voordat je een hele stapel koopt. 
Wij hebben voor de nachten een voorgevormde luier met 2 boosters en een mother ease air flow overbroekje. Zelfs een wolbroek lekte bij onze veelplasser door.
Verder nooit lekken gehad, zeker niet van poep. Ook niet in de bv periode. Waar vrienden toch wel vaak explosies tot aan de nek moesten ruimen. 
Zodra er vaste voeding gegeten wordt, krijg je bryine vlekken in de luiers. Vlekken zijn er altijd. De zon werkt heel goed. En vaak zijn ze ook weer weg na een aantal keer wassen. Maar ik ben persoonlijk ook soepeler geworden daarin. Het is maar verkleuring, de bacterieen zijn dood. Ik gebruik trouwens inlegvellen. Met poep gooi ik ze weg, met plas was ik ze gewoon mee. Dat helpt ook veel. Oh, en je hebt ook luiers in kleuren en printjes, van bijvoorbeeld Totsbots. Dan zie je de vlekken niet zo. 
Het is een wat dikker pakketje op de billen, dus ga wel uit van een maatje grotere rompers en broekjes met een hoge taille of harembroekjes oid. Je hebt ook romperverlengers, maar die vond ik niet fijn werken, want ik wissel nog wel eens van merkje rompers en niet alle drukknopen zijn dus hetzelfde weet ik inmiddels. 
Klittenband lijkt heel makkelijk, maar realiseer je dat je kindje die later zo open trekt. Wij zijn daarom voor overbroekjes met drukknopen gegaan. 
En wij hebben geen luieremmer, maar een grote zak van Planet Wise die we aan de commode hangen. Zit die vol? Precies 1 lading was. En we hebben een paar kleinere zakjes voor de opvang en onderweg. Als ik een weekend uit logeren ga bij familie, dan laad ik de grote zak vol met een voorraad schone luiers. Eenmaal thuis gaat alles in de was. Voor een vakantie naar buitenland ofzo zou ik het ook doen als je een huisje ofzo met wasmachine hebt. Dat is niet altijd zo, dus zodra dat allemaal weer kan zal er vast wel eens een pakje wegwerp mee gaan. Maar verder is er geen haar op mn hoofd die aan wegwerp denkt.

Terug
Bovenaan