Met baby (van 4 maanden) op vakantie met lange vliegreis

Hoi allemaal,

Zijn er hier die met een kleine baby van rond de 4 maanden op vakantie zijn geweest naar een ver land? Wij houden erg van verre reizen maken en krijgen binnenkort een kleintje. Nu vroegen wij ons af wat de ervaringen zijn met een lange vliegreis (+/- 12 uur) en een vakantie ver weg? Aanrader of drama? Bedankt alvast!
 
12 uur lang is best wel lang voor een baby van 4 maanden oud. Een kennis van mij ging naar dubai baby was toen 8 maanden oud dat ging nog wel.
 
4 maanden is nog heel erg klein! Met een vliegreis komt er heel veel druk op de oortjes. Vandaar dat wij met 6 maanden zouden vliegen, helaas, corona heeft roet in het eten gegooid!
 
Wij zijn toen onze baby 3,5 maand was geëmigreerd en hebben toen gevlogen met de kleine en ging heel erg goed! Voordeel van als ze zo klein zijn, is dat ze vrijwel overal slapen dus je ze vrij makkelijk in het ritme kan houden. Gewoon draagzak/draagdoek mee. Toen we opnieuw vlogen toen onze dochter 8 maanden was ging het ook nog vrij makkelijk, maar als ze gaan lopen vind ik het uitdagender. Dan raken ze ook makkelijker uit het ritme omdat ze niet zomaar overal meer slapen. Dus mijn ervaring is dat met zo'n kleine baby vliegen makkelijker is dan met een dreumes/peuter die niet op zijn stoel wil blijven zitten. Toen we laatst met onze 20 maanden oude dochter vlogen, dachten we met heimwee terug aan de reis toen ze nog zo klein was ? 
Was betreft de oren; ik gaf borstvoeding dus heb haar gewoon aangelegd als ze last had van haar oren, maar eigenlijk leek dat heel erg mee te vallen. 
Wij vlogen toen 8 uur, met land van bestemming maar 1 uur tijdsverschil tov NL. Dus onze dochter bleef keurig in het ritme, ook al landden we midden in de nacht. 
Als je een verre reis wil maken waar ook veel tijdsverschil bij komt kijken, zal ik er nog even over nadenken als ik jou was. Rond die tijd krijgen ze vaak net een ritme en die weer helemaal omgooien en als die net is omgegooid weer terug omdat de vakantie voorbij is, is niet zo ideaal lijkt me.. Een baby met een jetlag lijkt me gewoon niet zo lekker vakantie vieren... Maar dat is meer een gedachte, heb ik verder geen ervaring mee. 
 
Onze dochter was 5 maanden toen wij naar Ijsland zijn gegaan. Vlucht van bijna 5 uur ging goed, op reis heeft ze zich ook goed aangepast. Zou het zo weer doen
 
Met 4 mnd slapen ze nog veel dus dat zou wel te doen zijn en zou ik dus voor kiezen. Als ze tegen het jaar worden dan wordt het lastiger om je kleine 12 uur lang te vermaken in een vliegtuig dus zou dan voor de kortere vlucht gaan
 
Met 4 maanden is het juist heel goed te doen, beter dan met 6 of 12 maanden...
Met 4 maanden slapen ze nog veel, krijgen ze nog volledig de borst/fles. Geen gezeur met hapjes, en ze slapen nog prima op schoot of in de draagdoek!

Wij hebben met onze dochter een treinreis gemaakt van Nederland naar Slowakije en terug. 10 Dagen lang touren met de trein. Ze was toen 4.5 maand oud. Ging perfect! Ze sliep prima alle slaapjes in de kinderwagenbak en we zorgden dat we altijd een thermosfles heet water mee hadden. Elke 3 a 4 uur een fles erin en tussendoor vond ze het prima in de wagenbak en op schoot.

Ondertussen zijn m'n kinderen 3.5 jaar en 21 maanden en nu is vliegen, 12 uur lang auto rijden en zo'n trein vakantie bijna onmogelijk!! Toen m'n oudste dochter 20 maanden was, zijn we naar Malta gevlogen en geloof me.. dat was een veeeeel grotere uitdaging dan die treinreis toen ze 4 maanden oud was.

Dus ja, zeker DOEN!! Beter met zo'n ukkie dan wanneer je kindje 1 jaar is, want dan slapen ze amper meer op schoot en is 12 uur vliegen écht overleven.. om van het tijdsverschil nog maar te zwijgen bij een 1-jarige! ;)
 
Geen ervaring met vliegreizen.  Ik zou persoonlijk geen jonge baby mee nemen i.v.m. de oren. En ik zou ook pas gaan als ze de eerste inentingen tegen kinderziektes hebben gehad (afhankelijk van het land waar je naar toe gaat). Daarnaast is het ook nog aan zien wat voor temperament baby je krijgt. Mijn tweede was de eerste 4 á 5 maanden onrustig en snel overprikkeld. Ik had er toen echt niet aan moeten denken om hem (en mezelf en de rest van het gezin) te belasten met zo'n lange reis. 
Ik ben het wel eens met dat het steeds 'lastiger' wordt naarmate ze ouder worden. Onze oudste is nu 3.5 jaar. Een heel gemakkelijk en rustig kind. Ook als baby en dreumes. Toen hij 1.5 jaar was zijn we naar Frankrijk gereden. De reis had 8 uur moeten duren maar duurde in totaal 12 uur. De heenreis met name was ver-schrik-ke-lijk. Hij wilde uit de auto. Het was een te lange zit ondanks de uitgebreide stops. Helemaal uit het ritme terwijl dit normaal nooit zo'n probleem was. Last van oren. Veel mopperen, jengelen, huilen. Dit was voor ons de eerste en de laatste keer dat we met jonge kinderen zo'n lang stuk zouden rijden ?
En van de andere kant.. ook zoiets overleef je weer haha dus als jullie echt graag willen gaan, dan lekker doen zou ik zeggen. Er zijn meerdere ouders jullie voor gegaan 
 
Terug
Bovenaan