met IUI meer kans om zwanger te worden?

Hallo,

Ik heb een dilemma. Ik ben al 4 jaar bezig om een kindje te krijgen. Ik heb 2 miskramen achter de rug, bij allebei was er sprake van een leeg vruchtzakje. De laatste miskraam is al weer een jaar geleden.
Ik ben nu ruim 35 jaar. Na een bloedtest mbt chromosmenafwijkingen en een kijkoperatie is gebleken dat er niets mis is met ons. Ik dacht eraan om IUI te proberen (mijn vriend twijfelt nog) maar dan zonder hormonen omdat mij dat op dit moment nog tegenstaat.
De gynaecoloog zei echter dat IUI de kans op zwangerschap niet vergroot. De kans op een natuurlijke zwangerschap is bij mij volgens hem groter aangezien er niets mis is bij ons. Het heeft volgens hem pas zin om aan IUI te beginnen als ik langer dan 2 1/2 jaar bezig ben zwanger te worden sinds de laatste miskraam.

Wie heeft er ervaring met zwanger worden door IUI, met of zonder hormonen?
Ik weet namelijk niet of ik nu nog een jaar door moet gaan met proberen of toch maar de mmm in........

groetjes
Bep

Hoi,

Ik heb 6 x iui zonder hormomen gehad en 1 x ivf.
IUI geeft alleen meer kans als hier een reden voor is medisch gezien. Stel je baarmoedermond is moeilijk doorgankelijk dan haal je dit obstakel weg omdat bij iui het zaad voorbij deze zone gebracht wordt.
Als je geen vijandig slijm, geen moeilijk toegankelijke baarmoeder, geen slecht zaad ed hebt dan vergroot iui inderdaad je kansen niet.
Ik kan me wel voorstellen dat je door je leeftijd en bijkomende risico's en dalende vruchtbaarheid niet nog eens een jaar wil wachten. Ik zou dit niet willen in ieder geval.
IUI met hormonen zou je kans wel iets vergroten want dan rijpen er meerdere eitjes als het goed is.(max. 3)
Wat een goed advies is weet ik niet. Er zijn vele stellen die uiteindelijk door ivf zwanger raken en waar alles in orde leek. De reden dat ze jullie laten wachten heeft ermee te maken dat je gewoon zwanger bent geraakt. Echter de tijd ertussen duid er toch wel op dat het niet erg makkelijk gebeurd. Misschien eens met een andere arts praten? Je mag ook gewoon een second opinion vragen in een ander ziekenhuis he! Is heel gebruikelijk. Als je 28 was zou ik zeggen ok logisch dat ze zeggen wacht maar maar met jouw leeftijd niet vind ik.

Succes!
gr.Ing

hoi Beb,

Ik heb een vriendin die ook 4 jaar bezig is en 3 miskramen gehad. Inmiddels 6x iui gehad en allemaal mislukt. Nu gaat ze beginnen met ivf. Ze inmiddels wel al 39 jaar. Dus tja, of de kans echt groter is als je beide gezond bent is de vraag. Maar ik zal zeker niet langer zelf gaan proberen want je bent al 4 jaar bezig en begint ook ouder te worden. Je kan elke maand iui doen zonder hormonen en als je na 6 maanden nog niet zwanger bent dan kom je meteen in aanmerking voor ivf wat wel je kansen vergroot.

Succes!
Marielle

Hoi,

Ik heb voor hetzelfde dilemma (hormonen) gestaan. Ik ben wel wat jonger (31) maar dat terzijde. Wij zijn nu 4 jaar bezig om zwanger te worden (geen oorzaak gevonden) en ik ben na 3 maanden chlomid slikkken begonnen met IUI. De kans dat ik zwanger wordt met IUI blijft 20%. Ik heb het 3x zonder hormonen geprobeerd en nadat dit niet lukte ben ik na een pauze van 3 maanden toch begonnen aan poging nr.4 met hormoonstimulatie. Ik wilde liever niet aan de hormonen en heb dit ook uitgesteld maar op een gegeven moment moet je toch door....nr.4 is bij mij afgebroken omdat ik zo  goed op de hormonen reageer dat ik flinke overstimulatie had. Ik moet zeggen dat ik totaal geen bijwerkingen heb (wat ik wel had verwacht) en het injecteren valt mij erg mee.

Het blijft allemaal moeilijkl maar luister naar je instinct en doe waar je je goed bij voelt.

Succes!!

Groetjes

Bedankt voor jullie reacties!
Ik wil al liever niet aan de IUI en al helemaal niet aan de hormonen, maar die moet je voor IVF toch ook slikken?
Ach, ik vind het zo moeilijk. Ik vind het helemaal niet vanzelfsprekend dat k voor IUI of IVF ga kiezen. Mijn vriend wil al helemaal niets medisch gaan ondernemen want zo graag wil hij nu ook weer niet. Gelukkig snapt hij goed dat het voor hem heel makkelijk is en ik gewoon last heb van hormonen en maandelijks gek wordt als ik weer ongesteld wordt. We zullen er toch een keer aan moeten geloven!

Ben blij te horen dat Chlomid best mee kan vallen. GElukkig heb ik met de gynaecoloog de afspraak dat ik hem gelijk kan bellen als we aan de IUI willen beginnen. Ik merk wel dat ik alles stap voor stap wil doen en echt even tijd nodig heb om aan het idee te wennen dat we straks naar het ziekenhuis gaan voor een bevruchting......het maakt het allemaal zo klinisch en onaantrekkelijk dat ik het na 4 jaar proberen nog steeds niet echt wil. Ik luister goed naar mezelf maar het probleem is dat mijn gevoelens zo heen en weer geslingerd worden, dat ik de ene maand alles prima vind en de andere maand echt een kind MOET!
Kortom, ik blijf nog even piekeren en heb mezelf daarvoor maximaal een half jaar  gegeven, even rust.

M_M, ga je nu wel verder met IUI zonder hormonen? Iig veel succes daarbij!

even nog een reactie op het verhaal van Inge Flausmaus (grappige naam overigens!). Ik ben al van gynaec. gewisseld en hij zegt het zelfde. Ik mag overigens wel aan de IUI beginnen maar het is mijn eigen keus om nog even te wachten.
Het klopt dat die leeftijd wel van belang is, ben niet de jongste meer.
Ik voel nu echt de klok tikken, hellup!
Ik ga er de komende tijd nog eens goed over nadenken. Niet dat dat wat oplost, maar ik moet echt de knoop gaan dorhakken binnenkort.
Bedankt voor jullie reacties trouwens, heel fijn om te lezen dat jullie met me meedenken en - leven.
B

Hoi,

Flausmaus is een naam die meiden hier voor me bedacht hebben. Ik weet van ervaringen van anderen en mijzelf dat degenen met de grootste mond bovenaan de wachtlijst komen. Klinkt lullig maar als je het eens flink op een janken zet kan er ineens van alles. Ik dacht toen ik dit hoorde nou daaaag dat doe ik echt niet maar op een gegeven moment zit het je zo hoog dat je vanzelf gaat janken en VOILA!

iui zonder hormonen heb ik eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Ik heb jaren op dit forum geschreven en zonder hormonen heb ik nog nooit iemand zwanger zien worden. Ik heb zelf ook zonder hormonen gedaan en dit is niet gelukt. Met ivf was het meteen raak.
Die hormonen die je prikt zijn echt niet erg hoor. Echt geen reden tot zorgen. Ik heb de maximale hoeveelheid gespoten en het leven ging gewoon door. Ik voelde me elke maand voor mijn ongesteldheid beroerder en verdrietiger dan met de ivf. Je wordt echt niet gek ofzo. Het is mij 100% meegevallen.

Kop op meissie! het kom goed! Trek wel je mond open in dat ziekenhuis! Laat je niet aan een lijntje houden tot je weer een jaar ouder bent voordat je kunt starten.

gr.Ing

Hoi Beppie,

Als je bij IUI hormonen gaat gebruiken, is dat in een veel lagere dosering dan bij IVF. Bij IUI mogen maar 1 á 2 (max 3) eitjes rijpen en bij IVF natuurlijk veel meer. Dus dan lijkt het mij aannemelijk dat je er ook minder last van gaat hebben. Ik moet hormonen spuiten (Gonal) voor IUI en het valt mij mee. Laast is bij mij poging 4 mislukt. Wij zijn nu ruim 4 jaar bezig en er is geen echte afwijking gevonden. Ik ben trouwens ook de jongste niet meer (34).
Als je het tegenstaat, zou je kunnen overwegen om na elke poging een rustmaand in te lassen. Misschien ook wel lekker voor je man. Mannen hebben er toch wat meer moeite mee. Wij hebben elke maand een verplichte rustmaand, om het lichaam even tot rust te laten komen. Maar eigenlijk vind ik het persoonlijk ook wel lekker. Even geen ZH en het even zelf een maandje proberen.
Succes met je beslissing!!!

Lfs, Kippie.

Terug
Bovenaan