Meteen zwanger

Het zegt ook helemaal niks over wanneer je gaat bevallen. Zijn kindjes genoeg die met 32 weken al komen. Andere komen pas met 41 weken. Je uitgerekende datum is een beetje een uitzicht. Zou me ook zeker niet vast houden aan de datum

Misschien is het een idee om je een beetje te gaan inlezen in hoe je lichaam werkt, hoe zwangerschap werkt en wat je globaal van een bevalling kunt verwachten? Of anders vragen aan je verloskundige om wat meer uitleg te geven? Als je in september bent uitgerekend dan ben je nu rond de 20 weken zwanger, waarom maak je je nu ineens hier druk over? Neem aan dat je al meerdere echo’s hebt gehad waarbij ze bespreken hoe de groei van je kindje verloopt?

Inderdaad, die termijnecho is leidend. Ik was 8 maanden niet ongesteld geweest na de bevalling van mijn zoontje toen ik een positieve test in handen had. Als je moest rekenen met je datum van laatste menstruatie dan was ik meteen 76 weken zwanger op het moment dat ik een positieve test in handen had (of uitgaande van de bevalling als 'menstruatie' 35 weken), en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. ;) In werkelijkheid zal ik toen ongeveer 3,5-4 weken zwanger zijn geweest.

Het gaat om het moment dat je eicel bevrucht is (en dus meestal de dag van je ovulatie of die daarna), en wanneer je eisprong is, is nogal variabel en vaak moeilijk precies in te schatten (zeker als je een onregelmatige cyclus hebt of net gestopt bent met hormonale anticonceptie), en dan nog ontwikkeld het ene kindje zich net iets sneller dan het andere. Maar die spreiding is meestal hooguit een paar dagen tot een week wat ze ernaast zitten (ten opzichte van de bevruchting) bij de metingen met de termijnecho. Een maand verder zijn zouden ze echt wel gezien hebben op de echo. ;)

En dan heb je natuurlijk nog de spreiding rondom de bevalling, de meeste kindjes worden ergens tussen 2 weken voor en 2 weken na de uitgerekende datum geboren, al kan een kindje altijd eerder komen dan verwacht. Maar ongeveer 1 op de 20 kindjes wordt daadwerkelijk op de uitgerekende datum geboren.

Ik was na 13 jaar pil gebruik ook meteen zwanger. Bij mij hebben ze tot de termijnecho de eerste dag van de laatste menstruatie aangehouden, die menstruatie die direct na het stoppen met de pil komt. Ze gaan dan grofweg uit van een cyclus van 28 dagen. Bij de termijnecho bleek 1 dag verschil tussen de berekening van de termijnecho en de berekening aan de hand van de laatste menstruatie. Een periode van 5 weken (tussen 37 en 42 weken) waarin je normaalgesproken kunt bevallen is al heel ruim, dus al verrekenen ze zich een week of misschien twee dan is er nog niks aan het handje. Let it go, je kindje komt wanneer het klaar is.

Terug
Bovenaan