@ micromuis

ik kan me alleen maar aansluiten bij de verhalen hier. idd wel een goede tip om als je echt veel angst hebt dit met de vk te bespreken. Ik heb 4 bevallingen achter de rug waarvan 1 echt een stort bevalling was. En de eerste was ik ziek. En de andere twee ook supersnel waren.
Als voorbeeld de laatste van de tweeling. Binnen drie en half uur had ik twee wondertje in me armen. Ik kwam dus in een ware weeenstorm. Dat is geen pretje maar probeer je er lekker aan over te geven. En idd je lichaam neemt het van je over en zolang je je eraan probeert over te geven gaat het snel en hoef je er ook niet heel veel last van te hebben. Je lichaam maakt endorfine aan dus een soort pijnstilling als je gaat tegenwerken dan ga je alleen maar meer voelen. Weet je al waar je wilt bevallen?
 
@micromuis het is net als bij poepen. Dan neemt je lichaam het ook over. De aandrang zorgt er voor dat je mee gaat persen. Bij een bevalling gaat dat ook zo. De pijn van het ontsluiten moet je zien op te vangen.Als dat niet lukt is er pijnbestrijding. Die wordt overigens altijd stopgezet zodra je 10 cm ontsluiting hebt. En dan komt die persdrang, net als bij poepen. Je wilt juist meepersen.
Het opvangen van die pijn is lastig. Zeker als het pijnlijk is en lang duurt. Hoe het bij jou zal gaan kan niemand zeggen.

@Marian; jij hebt duidelijk geen echt zeer pijnlijke bevallingen gehad. Anders zeg je echt niet dit soort dingen. En pijn bij de bevalling heeft ECHT GEEN FUNCTIE, dat is bullshit. In het buitenland wordt de pijn voor 100% weggenomen omdat stress tijdens de bevalling nog veel erger wordt gevonden. In NL draaien we de kraan niet helemaal open zodat je nog iets blijft voelen. Het is prettig om een wee te voelen zodat je weet wat er gebeurd, maar het is echt niet nodig om tegen het plafond te zitten van de pijn. Why? En al dat gelul over dat je beter kunt hechten als je pijn hebt gehad is ook lariekoek hoor!
Ik kon sneller hechten bij mijn 2e omdat ik daar minder pijn heb ervaren. De bevallingen duurde overigens net zo lang. De lengte van de bevalling zegt niets over pijn die je voelt, ook ingrepen zegt niets over pijn.
En nogmaals: het heeft NIETS met je pijngrens te maken. Je bent niet extra goed of beter als je een vlotte bevalling zonder pijnbestrijding hebt. De ene heeft meer pijnreceptoren dan de ander. Je bent niet extra stoer als je minde pijn voelt.
Iedereen heeft recht op z'n eigen mening.

Maar we moeten hier geen lulkoek gaan verkopen aan vrouwen die nog moeten bevallen. Ook bevallen van een 10 ponder is niet pijnlijker dan van een 6 ponder. De pijn zit hem in de ontsluiting. En daar krijgt iedereen 10 cm te verstouwen of je nu smalle of brede heupen hebt. En de pijnbestrijding die je eventueel krijgt, blijft tot je volledig ontsloten bent. Je baby er uit persen moet je echt zonder pijnbestrijding doen. (bij een 2e bevalling willen ze nog wel eens de pijnbestrijding zachtjes door laten gaan).

Ik vind het zo vreemd dat er in al die duizenden zwangerschapsboeken zo slecht en weinig aandacht wordt besteed aan angst voor de bevalling of hoe om te gaan met emoties na een slechte bevalling.
 
Terug
Bovenaan