middag slaapje

hoi
mijn zoontje van net  twee slaapt smiddags eigenlijk nog altijd . meestal van half 1 tot een uurtje of half 3   ,3uur. ik maak hem dan eigenlijk nooit wakker. (heel soms is het dan ook wel half 4) doe ik dat wel is hij niet te genieten.....
De laatste tijd slaapt hij savonds zo slecht in, normaal als hij 7 uur, half 8 naar bed ging, nuilde hij nog een kwartiertje en sliep dan. Nu is het soms wel 10 uur voordat hij in slaap valt. Ik loop er af en toe heen maar leg hem iedere keer terug in bed.(hij klint er zelf uit.)  
Zou het aan het middag slaapje liggen, dat hij savonds geen slaap heeft? hoeveel slaap hebben peuters eigenlijk nodig?
Heb al wel geprobeerd hem smiddags op te houden, maar dan is hij om een uur of 4-5 echt helemaal dwars van de slaap........
 
hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Alleen mijn zoontje klimt niet uit zijn bed. Hij gaat tegen 22.00 uur pas slapen. Hij gaat gelukkig niet huilen maar gaat in zijn bedje spelen. Af en toe stoppen we hem weer onder zijn dekentje, zeggen zachtjes dat hij lekker moet gaan slapen en dan gaan we stilletjes weer weg.
Ik heb geprobeerd om hem na twee uur slaap 's middags wakker te maken maar dan is hij de hele middag van slag, en bekaf. Hij slaapt erg vast tussen de middag.
Ik heb ook al geprobeerd om hem 's avonds wat later in bed te leggen, zo tegen  20.00  uur maar om half zeven staat hij al op zijn beentjes te tollen.
"s morgens is hij soms pas tegen half negen pas wakker doordat hij 's avonds zo laat in slaap valt.

Ik kan best wat tips gebruiken om hier mee om te gaan.
 
Hoi,

Ik heb 2 zoontjes, 1 van 3.5 en 1 van net 2.
Bij alletwee heb ik hetzelfde (gehad), bij de oudste was het alleen midden in de nacht,   alleen door heel consequent hem terug te leggen en laten huilen en hulp gezocht bij een osteopaat  is het over gegaan (hij klom niet uit z'n bed.)
Bij de jongste is het en 's avonds en 's nachts, redelijk vermoeiend dus.
's avonds laat ik hem nu maar gewoon gaan, uiteindelijk valt ie wel in slaap, soms in mijn bed en soms op de overloop. 'snachts leg ik hem zonder wat te zeggen terug in bed, maar dit duurt soms wel een paar uur, dan komt hij ongeveer om het kwartier uit bed en staat ie naast me. Ik leg hem dan weer terug en zo iedere keer weer.
Ik heb niet het idee dat het aanslaat, het duurt nu al een paar weken, maar het wordt niet minder.
Bij de oppas slaapt hij trouwens wel heel de nacht, ik weet ook geen andere oplossing, dus tips zijn welkom.
Het middag slaapje duurt ongeveer 2 uur maar om uiterlijk half 3 haal ik hem eruit.

Son
 
Hoi,

Ik heb een zoon van 3,5 jaar. En hij slaapt ook nog 's-middags. Niet elke dag meer. Maar toch wel regelmatig. Met dit warme weer zijn ze toch wel snel moe. Bijvoorbeeld vandaag: hij was vanmorgen rond 7 uur wakker. En tijdens de lunch wat hij hangerig en vervelend. Dus heb hem gewoon op bed gelegd (11:45 uur). Binnen een paar minuten sliep hij al. En heb hem rond kwart voor 3 maar wakker gemaakt.
En om 19:30 lag hij er alweer in en sliep binnne een half uur.

Maar als het niet zo warm is. En hij slaapt 's-middags lang (soms wel 3 uur) dan ligt hij 's-avonds ook nog lang wakker. Hij gaat dan gewoon praten en zingen. Wel erg leuk om naar te luisteren.
Maar als hij 2 of 3 dagen 's-middags niet geslapen heeft is hij gewoon de hele dag erg moe. Hij heeft het gewoon nog echt nodig. Dus ik bekijk het gewoon per dag. Hoe ziet hij eruit, hoe is zijn gedrag en kijk ook of hij de volgende dag bijvoorbeeld een drukke dag heeft.
En ook bij hem is het zo als ik hem 's-middags wakker maak uit zijn slaapje dan is hij de rest van de dag ook van slag en huilerig.
Dit in tegenstelling tot mijn dochter van 16 maanden. Zij slaapt gemiddeld 3 uur minder dan mijn zoon per 24 uur. Zij slaapt erg onrustig (al sinds de geboorte) wordt 's-nachts ook nog 1 of 2 keer (sommige nachten zelfs vaker) wakker.

Echte tips heb ik niet. Behalve dan om het per datg te bekijken. Het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere kind. En ik denk ook dat mijn zoon weer in een groeispurt zit dan is hij erg moe en hangerig. Soms weken achtereeen. Vorig jaar had hij dit ook. En opeens had hij meer energie en ook waren heel veel kleren te klein.

groetjes Chantal



 
hoi
Het is inderdaad per kindje heel verschillend. Onze oudste (bijna 3,5) sliep tot een half jaar geleden nog elke middag. Wel maakte ik haar na een uurtje, 1,5 wakker omdat ze anders 's avonds niet sliep. Sinds een aantal maanden slaapt ze nog 2, 3x per week. Ik kijk hoe ze is en als ze erg moe, vervelend is, gaat ze 's middags even een uurtje naar bed. Vanmiddag wilde ze niet, en heeft ze een uurtje beneden op de bank geslapen.
Onze jongste (20 maanden), slaapt 's middags nog ongeveer 1,5 uur. We doen haar 's avonds tussen 7 en half 8 naar bed, maar dan ligt ze ook nog rustig een uurtje te spelen met haar knuffels en te kletsen.
groetjes Melanie
 
Hallo,

Mijn zoontje van ruim 2 1/2 jaar was ook niet meer in slaap te krijgen s'avonds. Toen heb ik hem s'middags wakker gehouden. De eerste paar dagen waren best moeilijk maar hij viel wel gelijk om half 8 in slaap. Nu mag hij altijd een a anderhalf uur s'middags   'rusten', met zijn speentje op de bank. Zo trekt hij net het eind van de middag maar gaat wel gelijk slapen als ik hem s'avonds in bed leg.
 
Hoihoi,
Het ligt ook aan het weer hoor en het blijft nog zo lang licht. Het was hier gisteravond 31 graden in huis; niet gek toch dat de kinderen slecht in slaap vallen. Mijn oudste zit al op school en alle ouders hebben het erover en de juf ook, want in de klas zijn de kinderen doodmoe. Als je nog met middagslaapjes een meer Spaans ritme van laat naar bed en een lange siesta aan kunt houden, zou ik dat deze dagen lekker doen. Mijn jongste van 1 liep zondagavond nog heel gezellig rond tot 23.00 uur, maar overdag wist ze niet waar ze het zoeken moest van de hitte. Normaal gesproken ligt zij er om half acht echt wel in.
Groetjes,
Michelle.
 
hoi,

Ik heb een zoontje van bijna 2,5 jaar en hij slaapt ook altijd nog 's middags maar hij heeft ook moeite om 's avonds weer in slaap te vallen. Ik maak hem zowieso altijd na 1,5 a 2 uur wakker, maar dan nog lag hij meestal 's avonds om van  1900 uur tot  2130 nog te spoken en te kletsen, hij huilt niet, maar slaapt dan ook niet.
We hebben geprobeerd om het middagslaapje weg te laten maar na 3 dagen smeekte hij of hij alsjeblieft naar bed mocht, dus dat is ook nog niet de manier.
We kijken nu ook per dag hoe het gaat, als hij 's middags na 3 kwartier nog niet slaapt, haal ik hem eruit en gaat hij om 1830 uur al naar bed en anders gewoon om 1930 uur.
Het sluipt er nu een beetje in dat hij om de dag slaapt, maar met de warmte valt hij echt om dus is het weer iedere dag.

Ieder kind is anders, dus inderdaad per dag bekijken is misschien een goede manier.
 
Terug
Bovenaan