Middagdutjes

Ons zoontje is momenteel 15 weken. Snachts gaat het slapen over het algemeen goed in zijn eigen bed. We leggen hem slaperig maar nog net wakker in bed, na een beetje liedjes zingen en aaien over zijn buikje is hij zo weg. Als we dan beneden zijn jammert hij nog wat maar valt daarna heerlijk in slaap en slaapt dan goed door. Hij komt meestal één keer per nacht voor een voeding, soms slaapt hij zelfs door.
Nu is dit ook het probleem niet, maar de middag slaapjes wel. Ik probeer er regelmaat in te brengen door na de lunch met hem naar boven te gaan, schone luier, gordijnen dicht doen, liedje zingen en knuffelen. Dan wordt uij slaperig en leg ik hem in bed en is hij klaarwakker. Ik probeer dan om hem weer slaperig te krijgen maar niks helpt. Op een gegeven moment wordt hij super onrustig en gaat hij huilen. Niks wil meer behalve hem oppakken. Uiteindelijk valt hij bij mij wel in slaap, en dan weer neerleggen gaat 10 minuten goed en dan begint het weer opnieuw. We proberen echt consequent te zijn maar na een aantal weken elke middag urenlang vechten tegen de slaap, weet ik niet meer wat werkt. We proberen hem vooral in zijn eigen bedje overdag te laten slapen omdat hij daar snachts ook zo goed slaapt. We hebben ook ons eigen bed, kinderwagen en box geprobeerd maar dat werkt ook niet.
Heeft iemand nog gouden tips? Ik begin een beetje wanhopig te worden aangezien hij eigenlijk alleen dutjes bij iemand in de armen wil doen

Misschien gedurende de dag letten op slaaogsignalen en dan wegleggen? Ipv een vast moment na de lunch? Of evt draagzak? Mijn dochter van 11 weken leg ik weg als ik slaapsignalen opmerk. Dat werkt goed. Overdag vooral in kinderwagen en draagzak. En soms een dutje in mijn armen. Succes!

Ik weet niet of je de hele tijd bij hem blijft tot hij (bijna) slaapt, maar bij ons werkte dat vooral overdag averechts. Daar werd de kleine meid vooral heel druk van. Het was echt: ritueel voor het slapen gaan, in bedje leggen en dan de kamer uit. In het begin moest ik dan nog wel 3x terug voor een speentje, maar dat werd steeds minder vaak (muv periodes van tandjes, verkouden, slaapregressies etc)

Misschien kun je dan beter op z'n slaapsignalen proberen te gaan letten als je dat nog niet doet. Het kan zijn dat hij op dat moment nog niet moe is of juist alweer te moe waardoor slapen ook niet lukt. Gaan de andere slaapjes wel goed? Je zou ook op dat tijdstip met hem kunnen gaan wandelen of hem bij jou laten slapen in bijv draagzak.

Mijn dochtertje is 14 weken. Ik had eerst ook moeite met slapen overdag maar sinds ik wakkertijden aanhoudt gaat het stukken beter. Kindjes tussen 12 en 16 weken kunnen tussen. 1.30 en 2u wakker zijn tussen elk slaapje voor ze weer moe worden. Ik houd nu het volgende schema aan: 
07.00 wakker + fles
08.45/09.00 tot 10.00 slapen
11.00 fles
11.30/11.45-14.00/14.15 slapen
14.30 fles
16.00-17.00 slapen
17.00 halve fles
18.15 halve fles
18.30/19.00 naar bed 
22.30 fles 
Ik merk dat als ik dit schema strak aanhoudt, de slaapjes ook makkelijker verlopen. 

Wij letten tot 4,5 maand eigenlijk ook vooral op slaapsignalen. Op verzoek sliep ze dus. Maar vanaf 4,5 maand schoot ze op eigen verzoek in een lekker 3 slaapjesritme dat redelijk vaste tijden kende. Dat ging veel beter in haar eigen bedje dan de maanden ervoor. Dus sowieso maakte de tijd veel verschil. 
Daarvoor hebben we ook wel geoefend hoor. Maar dat ging gewoon niet zo goed. Vaak ging het eerste slaapje op de dag nog wel oke in haar bedje of de box. En daarna in de draagdoek. Hoe verder je op de middag kwam, hoe slechter ze zich liet wegleggen. Vaak liep ik in de loop van de middag dan naar de supermarkt of een groot rondje met de honden. Zodat ze een uurtje in de doek sliep of in de wandelwagen, want lopend ging dit wel. 
Onze baby haat autorijden, nu als dreumes nog steeds. Maar een vriendin van mij ging smiddags met de auto op pad. Want die van haar sliep alleen in de auto eind van de middag. 
Bij jonge babies maakt het nog niet zoveel uit. Ze hebben de capaciteit nog niet om gewoontes aan te leren. Dus je kan nog alles doen om ze in slaap te krijgen. En waar het lukt in het bedje, al is het maar 10 min, gewoon positief afsluiten. Trots op je kindje zijn en laten zien dat het goed ging. Het zal vanzelf beter gaan als je kindje groter is, is mijn ervaring.

Terug
Bovenaan