Middagdutjes

Wij hebben hier een overdag routine voor het slapen gaan: inbakeren, even knuffelen, in de kinderwagen en tijdens rondjes wandelen in de kinderwagen een deken eroverheen als gordijntje. De hele tijd ben ik aan het zingen. Dus liedjes en beweging en donker is bij hem belangrijk.

Het helpt hier heel erg dat we het voor hem donker maken, dat krijgt hij geen visuele prikkels meer. En de timing maakt ook uit: heb een hele tijd lopen zoeken wanneer in z'n vermoeidheidsignalen hij het snelste ging slapen. Bij mijn zoontje is dat als hij echt al jengelig is. Eerder wegleggen zorgt ervoor dat hij een halfuur huilt voordat hij eindelijk aan de slaap toegeeft, nu heb ik hem meestal binnen 5 a 10 minuten in slaap. Te laat wegleggen betekent ook een half uur huilen ?

Ik ben ook meer me aan de wakkertijden aan het houden aangezien hij niet heel veel slaapsignalen laat zien of als het al te laat is. Maximaal 2 uur wakker en dan de rust opzoeken.
Dit gaat redelijk goed, soms een halfuur tot 3 kwartier in zijn bedje en dan weer bij een van ons. Later nog lekker een dutje in de kinderwagen tijdens het wandelen.
Ik heb me een beetje gek laten maken door mijn schoonmoeder die er veel over klaagde dat hij niet alleen wou liggen en dat dit drama werd op de opvang.
Het is wat het is en het gaat stukje bij beetje vast beter iedere keer. En op de opvang zal hij wel niet de enige zijn die niet al te graag alleen slaapt.

Ja de opvang is dat echt wel gewend. Bovendien is op de opvang echt anders dan thuis. Mijn dochter deed haar eerste langere slaapjes juist daar. Ik had ze nog heel zenuwachtig een hele handleiding meegegeven over wat ze thuis allemaal nodig had om in slaap te kunnen vallen in een bedje, maakte me er veel zorgen over of ze dat daar ook konden. Geen piep, ging gewoon slapen op haar eerste dag. Was ik superopgelucht over natuurlijk. Maar ik dacht ook: hoezo daar wel he?? 

Terug
Bovenaan