middagslaapje, wat te doen?

Hoi,

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen. Mijn dochtertje wordt volgende maand 2, maar zij is best wel lastig wat slapen betreft, in die zin. Als ze slaapt dan is het niet zo'n probleem, en 's avonds naar bed brengen ook niet. Tot afgelopen zaterdag sliep ze iedere middag zo'n anderhalf uur, daarna moesten wij haar wakker maken zij heeft namelijk altijd al het probleem gehad dat ze op de dag prima slaapt maar dat ze dan haar nacht korter gaat maken, dus 's ochtends om 6 uur al vrolijk mama roepen.
Nu hadden we afgelopen weekend gezegd dat we zouden stoppen met het slaapje (af en toe slaat ze hem zelf al over), dus gedaan, en dat gaat op zich heel goed, ze is niet zo chagerijnig, en ze gaat niet op de bank liggen slapen 's middags. Ze gaat 's avonds iets eerder naar bed, en slaapt dan heerlijk door tot ongeveer 7 a 7.30. Het klokje rond dus.
Maar nu zagen we vanmorgen dat ze toch wel wat wallen onder haar ogen heeft. We weten dus niet wat we nu moeten doen, wel of niet 's middags slapen.
Nu is zij ook deze week enorm gaan puberen, alles is nee en als madam haar zin niet krijgt is het krijsen en gillen geblazen. Dus om de een of andere reden is weer eens alles tegelijk, ze is namelijk ook al met zindellijk worden bezig.

Mijn man (is vandaag thuis) wil nu vandaag gaan kijken wat ze doet als hij haar een 3 kwartier a uur in bed legt, kijken of ze wil en zo, ja slaapt ze en wat doet ze dan morgen ochtend. Dat hebben we nu vanmorgen afgesproke, alleen wil ik  eigenlijk niet teveel rommelen met vanalles en nog wat, dat maakt het voor mijn gevoel zo onrustig.

Heeft iemand van jullie dit traject ook meegemaakt en wat hebben jullie toen gedaan? Ik hoop dat iemand een verlossende tip heeft.

groetjes,
Kirsten

Hoi .

Ik denk dat je gewoon goed naar je kind moet leren luisteren,en kijken hoe zij zich verder gaat gedragen,als je merkt dat ze slaap heeft dan kun je haar misschien ook laten afbouwen met slapen dat je haar alleen op dinsdag en vrijdag een uur a anderhalf uur laat slapen zo hebben wij dat gedaan!Niet ieder kind heeft even veel slaap nodig en als ze verder de klok rond slaapt is dat toch prima en heb je s'avond wat eerder tijd voor je zelf.Mijn dochter is nu 3 jaar en ze gaat s'avonds tussen 1800 uur en half 7 naar bedje. Ik hoop dat je hier iets aan hebt?veel succes .

Groetjes Ritschella

Mijn dochter word komende maand ook twee en zit ook een beetje moeilijk met haar middag slaapje. Soms leg ik haar in bedje en slaapt ze snel maar het gebeurd steeds vaker dat ze niet eens aangeeft met geeuwen en in haar oogjes wrijven dat ze moe is

bij mij gaat ze verplicht rond twee uur naar bed als ze niet gaat slapen dan maar even alleen spelen in bed. {ik kan haar in de gaten houden met een cameraatje in haar kamer}

Ze heeft af en toe zo'n "zeurhuiltje"en dan laat ik haar altijd even tobben want vaak kan ze dan haar draai niet vindenen valt ze toch in slaap.
Als Tiara overdag niet geslapen heeft kunnen wij s'nachts ons bed uit om +- 3 uur omdat mevrouw is uitgeslapen. En dan heeft ze de volgende dag ook wallen onder haar ogen
en het nieuwe middagslaapje is dan ook weer verstoord omdat ze dan oververmoeid is.

Ik denk eigenlijk dat je het misschien per dag moet bekijken is je kindje moe leg 't
op bed en kijk hoe dat uitpakt. en het geldt net als met alles gun je kindje de tijd om te wennen aan zijn of haar nieuwe slaaptijden. ps Tiara gaat altijd omdat ze van 2 tot ongeveer 5uur naar bed is overdag om 20.00 naar bed en slaapt goed in en is om 7.30 wakker. veel succes   ik hoop dat je er wat aan hebt liefs Monique

Het verschilt idd per kind hoeveel slaap ze nodig hebben, maar het gaat bij ons ook een beetje in periodes. Onze oudste (net 3) heeft een tijdje z'n middagslaapje overgeslagen, maar dat was omdat het warm was (te warm in zijn kamer), hij 's morgens te weinig beweging had gehad, hij te vroeg in bed lag, of juist te laat...
Nu slappt hij alweer een tijdje 's middags heel goed, zonder dat hij daardoor 's avonds later gaat slapen.
Hij ligt trouwens al een tijdje in een peuterbedje. Toen hij daar eenmaal aan gewend was sliep hij beter dan in het ledikantje.
Onze jongste wordt 2 in november, en ligt ook regelmatig te keten in haar bedje. Deze winter gaat zij ook naar een peuterbedje, misschien dat dat meer rust geeft.

Hi,

Mijn middelste is nu drie en gaat nu pas regelmatig slaapjes overslaan. Ik bekijk het per dag. Als ze tussen de middag nog goed te genieten is, mag ze wakker blijven... is ze pieperig en snel geïrriteerd dan gaat ze nog wel even naar bed, maar maximaal een uurtje. Als ze langer slaapt heeft ze 's avonds meer moeite met in slaap komen.

Zindelijk worden en puberen kost natuurlijk een hoop extra energie, dus het kan zijn dat je kind daarom weer wel een slaapje nodig heeft...... Zal je met vier jaar ook wel merken... Toen mijn oudste voor het eerst naar school ging, had ze op woensdag en donderdag vaak nog wel even een slaapje nodig.... terwijl ze dat al ruim een jaar niet meer nodig had gehad.

Groetjes Nynke

Hoi,

Mijn dochtertje is in juli 2 geworden en slaapt in principe niet meer 's middags.
Later in de middag heeft ze soms wel eens een dipje maar echt slapen wil ze niet meer.
Gelukkig maar want als ze rond half 4 nog even zou slapen dan bouwt ze een feestje tot 11 uur ofzo en dat vind ik absoluut geen goed idee. Ken een kindje die slaapt nog even voor het avond eten en die gaat dan na 12 uur naar bed maar dan vind ik geen goed ritme.
Ons kindje gaat ook een aantal middagen naar de peuterspeelzaal en dan ziet ze er ook wel vermoeid uit als ik haar ophaal. Ze slaapt ook het klokje rond maar gaat rond half 9 naar bed en slaapt vaak tot half 9/9 uur.
In de vorige reakties lees ik dat een kindje al tussen 6 uur en half 7 naar bed gaat maar dat zou dan betekenen dat de partner die naar haar/zijn werk is geweest het kindje niet meer of amper zou zien die dag.
Lijkt me ook  niet leuk!

onze dochter van twee heeft echt haar middagslaapje nog nodig. Gaat rond half 1 naar bed en ik moet haar rond een 1515 uur wakker maken.

Je moet inderdaad kijken hoe ze reageert. Als ze het redt zonder een slaapje, kan je haar eventueel 's avonds eerder naar bed doen.

succes
corina

Hoi Corineab,

Ik lees net dat jouw kindje nog   behoorlijk lang slaapt.
Ik ben benieuwd tot  hoe laat hij/zij dan wakker 's avonds gaat slapen.
Mijn ervaring is namelijk dat mijn dochtertje dan tot laat wakker zal zijn en haar wakker maken uit haar slaap is ook geen optie want dan is ze niet te genieten de eerste uren.

Terug
Bovenaan