middagslaapje wel/niet

Onze oudste zoon is ruim 3 jaar en slaapt gemiddeld om de dag 's middags nog. Als ik hem laat liggen, slaapt ie zo 3 uur, maar na anderhalf a twee uur maak ik hem wakker. Anders slaapt ie pas tegen 21.30. Op de dagen dat ie niet slaapt, is aan het eind van de dag wel heel vervelend van vermoeidheid. Hij gaat dan meestal om 19.00/19.30 naar bed en slaapt in 5 minuten.
Sinds kort heeft hij er een broertje bij en ik vind het persoonlijk wel heel lekker als de knullen allebei 's middags even op bed liggen. Kom ik ook nog eens aan iets toe.....

Over dat uit bed klimmen. Bij ons was het een fase. Na ongeveer 4 dagen achter elkaar wel 20x uit bed te zijn geklommen, was de lol er af. Ik zat in de kamer ernaast en als ie dan uit z'n bed was, dan pakte ik hem op en legde hem weer terug. Zonder iets te zeggen en zonder oogcontact te maken; hij kreeg dus geen aandacht! Op een gegeven moment was het spelletje niet leuk meer en ging ie slapen. Ik denk dat hij dat een dag of 4 heeft gedaan en toen was het over!

Volhouden dus!
Gr. Patricia
 

hallo,

ik heb zelf nog geen kinderen maar ik heb als kraamverzorgster gewerkt.

Een vriendin van mij had hetzelfde probleem met haar dochtertje nu 3 en die gaf haar smiddag s een boekje mee en savonds niet zo wist zei dat ze savonds moest slapen en het smiddags mocht ze het zelf weten en vaak als ze even aan het 'lezen' was viel ze vanzelf in slaap nou super toch MAAR EEN DING JE GAAT JE KIND TOCH NIET VASTBINDEN?????????? hoe zou je het zelf vinden om vastgebonden te worden ik zou helemaal gek worden maar goed zelf weten.........
 

Vastbinden!!!!...Jeee..waarom???......als hij niet wil, dan niet toch?

Mijn dochter is nu 13 mnd en begint langzaamaan niet meer te slapen overdag...ja jammer voor mama...maar ze wil niet meer.

Haar broer (nu 5 jr) sliep met 13 mnd ook niet meer overdag).

En ja...rond 5 uur  is ze wat sjachie...nou..dan snel eten en lekker in bad en naar bed. (toch nog tegen 7 uur hoor)

Ik zie t middagslaapje als een optie (mag ze zelf weten..maar wel ff een half uurtje laten liggen) en savonds komt ze er echt niet uit...gillen en krijzen soms..maar dan ga ik op de trap zitten en leg haar telkens neer. (en bind haar dus niet uit gemakszucht vast!)


doei doei
 
Ik heb een echt slaapkoppie! Maar sinds kort merkt ie dat ie een eigen wil heeft en hoe! Dus gaat ie van alles uit testen en dat hoort erbij toch. Ja idd jammer als ie niet wil slapen smiddags (ben nl 23 weken zwanger van nr 3 en heb die rust soms hard nodig) maar dan maar niet, vaak is het dan weer een aantal dagen wel weer rustig tussen de middag en slaapt hij zonder mokken. Soms wil hij 's avonds niet gaan slapen of is ie om 5 uur al wakker. Hoort er allemaal bij en gaat vanzelf over. (even doorbijten dus.... al is dat soms zwaar, vind ik zelf!)
Tja en over het vastleggen, levensgevaarlijk, wat als hij zich weet om te draaien en dan muurvast komt te zitten. Peuters zijn erg sterk. Ook lijkt het me ook pedagogisch ook niet verantwoord, want wat doet het met zijn psyche zon grove vrijheidsberoving? Oke grenzen stellen is goed voor een kind, maar dit gaat me echt te ver. Laat hem lekker af en toe zijn willetje doordrukken dat is goed voor zijn ontwikkeling.
 
Terug
Bovenaan