Mijn broer koos dezelfde naam

<p>Hey iedereen,</p><p>Mijn broer verwacht in december  een tweede kindje, een dochter. Ik ben uitgerekend voor augustus en verwacht ook een meisje.</p><p>Mijn broer heeft onlangs trots de naam van z'n dochter verkondigd aan m'n ouders, alleen blijkt de tweede naam  dezelfde te zijn als de tweede naam die wij voor onze dochter hadden gekozen. Die naam lag al vast nog voor zijn vrouw zwanger was. De naam is die van onze, reeds overleden, grootmoeder.</p><p>Ik ben teleurgesteld, omdat ik eerst ga bevallen en ik heb het gevoel dat hij de naam nu opgeëist heeft. Ik heb niks gezegd toen hij het verkondigde, maar ik wil eigenlijk de naam houden zoals we hem  gekozen hadden. Ik ben nu bang voor zijn reactie wanneer ze geboren wordt en hij de naam te horen krijgt.</p><p>Anderzijds vind ik ook niet dat ik per se moet veranderen omdat hij zo graag de naam wel al verklapt en ik niet, zonder misschien na te denken over ons en of wij die naam misschien ook wel wilden kiezen.</p><p>Wat vinden jullie hiervan?</p>

Kun je dit niet in vertrouwen met hem bespreken? Het gaat tenslotte om de tweede naam, en niet de eerste. Ik zou zeggen dat jij dit ook al van plan was en dit liever niet nog wilt wijzigen. En met de vraag of hij dit voor zich wilt houden en niet met de rest van de familie al wilt delen. Succes!

Is het een heel groot probleem, aangezien het om de tweede naam gaat? Vroeger hadden heel veel mensen dezelfde doopnamen, maar anders dan de roepnaam wordt deze verder niet functioneel gebruikt. Ik vind het heel erg mooi dat jullie allebei jullie oma willen eren, ik snap alleen wel dat de manier waarop hij het wereldkundig gemaakt heeft voor jou voelt alsof hij de naam heeft opgeëist. Is het anders een idee om hier nog met hem over in gesprek te gaan? Je bent namelijk bijna uitgerekend en het zou vervelend zijn als jij, of hij, er een vervelend gevoel aan overhoudt als jullie meisje geboren is.

Ik zie zelf het probleem niet. Probeer het als iets moois te zien, toch geweldig dat broer en zus dezelfde tweede naam hadden bedacht en gekozen? En er hard om lachen :) Ik vind het wel komisch. En je hoeft er wat mij betreft nu niets mee, hem waarschuwen ofzo is onzin. 
Vooral omdat het om een 2de naam gaat. 
Succes zo met de bevalling! Zet m op! 

Denk je dat je broer het een probleem gaat vinden?
Wij hebben zelf twee dochters, vrienden van ons hebben ongeveer een half jaar na onze eerste ook een dochter gekregen. Haar roepnaam is de tweede naam van onze dochter. Zij hadden de naam al bedacht voordat onze dochter werd geboren. 
Bij de tweede ging het hetzelfde, de tweede naam van onze dochter is de roepnaam van hun tweede dochter.  Puur toeval,er zelfde smaak qua namen. Ik heb er geen problemen mee, vind het eigenlijk wel grappig. Bij ons blijft het bij twee, maar als zij ooit een derde krijgen ben ik benieuwd of ik de naam kan raden.

Dat is toch mooi? Mijn neefje, het kind van mijn tweelingzus heeft dezelfde tweede naam als onze zoon. Wij vinden dat juist mooi en leuk!
Het verbindt ze.

Een 2e naam is niet zo erg idd. Was t de eerste, zou ik t vreselijk hebben gevonden. Maar de 2e gebruik je niet dagelijks, dus moet t geen punt zijn. 

Terug
Bovenaan