Mijn dochter praat nauwelijks op school

Dryder

New member
Hi iedereen,

Ik heb een vraag, ik heb een dochter bijna 5 jaar.
Ze is sinds april 2023 begonnen op school.

Nu het volgende. Voor de zomervakantie had ik een ouder gesprek. De juf gaf aan waar zij moeite heeft en dat ik haar mogelijk op logopedie kan zetten want ze praat niet heel duidelijk.

Dat klopt, ze had heel lang haar speen. Je hoort haar wel praten maar sommige woorden zijn nog niet duidelijk genoeg. Nou prima heb haar ook meteen ingeschreven. Afgelopen september is ze ook begonnen ermee.

Na de zomer heeft ze een nieuwe juf, nou nieuw vorige schooljaar werkte ze maar 1 dag in de klas, nu werkt ze 4 dagen in de week omdat de ander weg is.
Eind september had ik een afspraak staan met de nieuwe juf omdat ze graag dingen wou bespreken.

Kort samengevat mijn dochter praat nu nauwelijks in de klas. Alleen bijvoorbeeld ja of nee maar niet echt zinnen praten of mee werken als de juf wilt kijken op wat voor niveau ze zit.

Bijv ik hoor ze kan niet tellen, terwijl ze kan tot 20 tellen bij mij thuis. De meeste kleuren ken ze ook. Maar op school geeft ze aan dat ze het niet kan.

Nu raak ik gefrustreerd want de meeste dingen kan ze wel. Nu ze loop bij de logopedist maar die is ook nu nog aan het uitzoeken waar zij moeite mee heeft.

Ik hoor alleen maar ze is heel verlegen, ze praat niet met andere of onbekenden.

Heeft iemand ervaring ermee? Of tips? Want ja ik film haar nu de dingen dat ze wel kan maar ja ze moet dit op school uitvoeren.. want ik wil wel dat ze overgaat natuurlijk.
 
Bij mij ging het niet praten op school over, toen ik op het hbo kleinere klassen kreeg. Voor sommige mensen is een te grote groep gewoon heel eng.
Maar op de basisschool kregen mijn ouders dus ook ieder gesprek de vraag of ik wel kon praten. Onze buren vroegen zich dat geheel niet af, want thuis maakte ik kabaal voor 10.
 
Terug
Bovenaan