Mijn dochtertje is 6 maanden en wil geen groente hapje ...

Gisteren het groentehapje bij mijn dochtertje geintroduceert, ze vond het HELEMAAL NIETS!  eerst een hapje worteltjes, ze begon te maaien met haar armpjes, keek natuurlijk heel vies en floepte het er uit. (ik moest wel lachen) Een paar keer geprobeerd maar geen succes. Sperzieboontjes geprobeerd, precies hetzelfde verhaal. ZE VINDT HET ECHT VIES! ...

Ik geef haar nu 2 potjes fruit op  1 dag ... ga het volgende week nogmaals proberen.
(vers fruit wilt ze niet eten)

Wat is jullie ervaring?  
Een andere smaak groente?  
Even wachten?

Groetjes Esther  

quote: esther36 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-03-2009 12:53:04'));

Gisteren het groentehapje bij mijn dochtertje geintroduceert, ze vond het HELEMAAL NIETS!  eerst een hapje worteltjes, ze begon te maaien met haar armpjes, keek natuurlijk heel vies en floepte het er uit. (ik moest wel lachen) Een paar keer geprobeerd maar geen succes. Sperzieboontjes geprobeerd, precies hetzelfde verhaal. ZE VINDT HET ECHT VIES! ...

Ik geef haar nu 2 potjes fruit op  1 dag ... ga het volgende week nogmaals proberen.
(vers fruit wilt ze niet eten)

Wat is jullie ervaring?  
Een andere smaak groente?  
Even wachten?

Groetjes Esther  

Ai ja, dat heb je vaker als kinderen eerst fruit krijgen i.p.v. eerst groente. Dan zijn ze al aan de zoete smaak van fruit gewend.

Die eerste weken geef je op een dag OF fruit OF groente, dus niet allebei. Niet teveel verschillends tegelijk gaan proberen. Gewoon 3 dagen achterelkaar hetzelfde aanbieden, zodat ze aan de smaak kan wennen.
Veel kinderen vinden vers trouwens veel lekkerder dan potjesvoer.
En het is veel makkelijker. Zeker die eerste hapjes. Gewoon je aardappelen zonder zout koken, en je jus wat pittiger maken. Voor je kind prak je dan gewoon een stukje aardappel, dat je zo kunt geven. Aardappel is heel mild en neutraal van smaak en daarom heel geschikt als eerste groente.
Wortels gaan op dezelfde manier ook heel goed. Net als bijvoorbeeld pompoen en courgette.

Waarom geef je trouwens 2 potten fruit? Dat is toch veel te veel voor zo'n ukkie?

Blijven proberen!!! Het is de eerste keer raar voor een baby om iets anders te eten. En ja fruit is zoet, dat gaat er makkelijker in. Maar dat wil niet zeggen dat de groente niet meer goed gaat komen.
Een aantal dagen achter elkaar hetzelfde geven. Of je nou een potje of vers geeft.
Succes.

Hoi Esther,

Hier ook een beebje van 6 maanden die geen groente blieft. Maar ook fruit gaat er, nog, niet in. We zijn nét een weekje bezig en laten het gewoon even op zijn beloop.
Ik denk dat we een paar dagen rust in lassen en het op een later moment weer proberen.

Succes!

groetjes Marieke

... bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een paar keer 2 potjes fruit gegeven omdat groente er gewoonweg niet in wilde en fruit eet ze heel erg graag! Ze eet ook gemakkelijk 2 potjes weg! Ze weegt overigens niet te zwaar, gemiddeld dwz volgens de CB curve.

Als ik d'r fruit rond etenstijd weg laat (ongeveer half 5/5 uur) dan moet ik haar laatste 4e fles eerder geven en dan komt ze ook eerder in de nacht!  Geef ik haar rond 6en haar laatste fles dan slaapt ze het klokje rond.

Ik ga nu een aantal avonden bruine boontjes geven, schijnt wat zoeter te zijn!  

Bruine bonen kunnen ze nogal eens krampjes van krijgen.

Waarom kook je niet gewoon zelf een zoetige groente, die je dan prakt of in stukjes om zelf te pakken aanbiedt. Dat gaat heel goed met wortel, pompoen, zoete aardappel, courgette, gewoon aardappel.

Bruine bonen zijn hier favoriet. Samen met bloemkool. En ook eigenlijk het smaakje waar Navara het best op poept. De volgende dag zit het bruine bonen potje altijd netjes in haar luier. Het ruikt dan zelfs nog naar bruine bonen.

Het is toch voor ieder kindje anders denk. Gewoon alle smaakjes uitproberen, en wat vaker dan 1 keer aanbieden. Misschien vindt jouw kindje verse groente juist lekkerder??? In ieder geval niet dwingen, dat werkt averechts. (hebben wij dus met fruit, dat vindt Navara maar zozo, meestal maar een half potje)

Misschien is een potje fruit aanmengen met groente. En dan na verloop van tijd steeds meer groente, en steeds minder fruit in het mengsel??????

xxx
Mama van Navara

Terug
Bovenaan