Mijn dochtertje is 6 maanden en wil geen groente hapje ...

Gelukkig, er zijn er meer!! Begon al een beetje wanhopig te worden. Ik ben met Sam nu twee weken bezig (en ja Dirks mama, keurig met groente begonnen!!) maar meneer wenst helemaal NIETS!! Ik heb overigens het idee dat dat eerder het gevoel van de lepel is, dan de smaak. Want de pap die in de fles moeiteloos naar binnen gaat, is op een lepeltje ook ineens vies. En toen ik vandeweek de wortels (vers uiteraard, ik ben namelijk Supermama!) zo ver pureerde dat het met wat extra water door een papspeen paste, dronk hij het wel! Heb nu maar bedacht dat ik hem dan eerst maar door de fles aan de smaakjes laat wennen, en dan over een paar weken nog eens een lepeltje probeer.....

Hier was het bij mijn oudste de eerste weken ook worstelen. Brrr prut, brr lepel.

Tot hij ons zelf liet zien hoe hij wilde eten (hij was toen bijna 7 maanden). Hij griste een stuk aardappel van mijn bord, hield het in de hand, bracht het naar zijn mond en begon te smullen!

Vanaf toen: lepel met prut: brrrrrrr, stuk vasthouden en zelluf doen: lekkerrrrrrrrrrr

Bij de oudste zijn we niet eens meer met prutjespotjes begonnen, gewoon meteen stukken. En gewoon meteen lekker mee-eten.

Ook nu, jaren later, moet je nog niet bij ze aankomen met dingen als aardappelpuree of appelmoes, bah, niks vinden ze dat!

Jaren later hoorde ik dat een Engelse voedingskundige, Gill Rapley, een heel onderzoek heeft gedaan naar deze manier van vaste voeding aanbieden. En dat meteen stukken geven een heel natuurlijke en gezonde manier is van bijvoeding aanbieden.

Als je kind dus de lepel niets vindt: geef gewoon een stuk eten in de hand!

Hier heeft het langer dan twee weken, denk ongeveer 4 weken, geduurd voordat ze groente lustte. Was ook steeds prrt, met haar tong de lepel uit haar mond duwen. En stukjes groente vond ze inderdaad veel interessanter en dat ging goed.
Na vier weken at ze zowel van een lepel (groente niet al te gepureerd) als stukjes.
Gewoon even uitproberen, denk ik, of geduld hebben.

Hoi Esther,
Natuurlijk lust je kindje geen groente, ik ben niet anders gewend dan dat mijn kinderen ontzettend vieze gezichten trokken bij hun eerste groente. En Dirksmama, OOK als ik met groente begon en OOK als die zelf gekookt was. Het is voor kindjes heel normaal om dat vies te vinden. Babymelk en moedermelk is namelijk zoetig, dus die smaak is bekend.
Gewoon rustig blijven proberen. Mijn kinderen begonnen het eigenlijk pas lekker te vinden toen er meer doorheen ging, vlees en jus enzo. Je kunt inderdaad ook proberen om ze stukjes te geven en ze dan zelf te laten eten. Lukt echter niet bij elk kind hoor. Mijn tweede ging letterlijk overgeven als er iets van stukjes in haar keel kwam, terwijl mijn jongste precies wist hoe ze moest eten.
Elk kind is totaal verschillend en het is elke keer een hoop gevogel om uit te zoeken wat bij jou kind het beste werkt. Je kindje is niet te licht ofzo en krijgt nog steeds veel melk. Gewoon lekker smaakjes proberen en als ze niet veel eet, gewoon aanvullen met melk. Leg er inderdaad niet teveel nadruk op, eten moet leuk blijven.
Ivy

Hoi Esther,
Zarah vond de eerste groente hapjes ook verschrikkelijk vies! Ze ging er van kokhalzen, en soms zelfs echt overgeven.. Ik ben maar gewoon blijven proberen (zelf gekookt en potjes, maakte voor haar namelijk geen verschil, dus het was net hoe het uitkwam qua tijd), en heb er niet zo moeilijk over gedaan.
Ze is inmiddels ruim 10 maanden en ze eet eigenlijk best goed. Niet veel, maar ze is sowieso geen grote eter heb ik al door.

Groente een aardappel in het geheel geven heb ik geprobeerd, maar dan speelt ze er alleen maar mee, en komt er niks in haar mond. Niet handig dus. Misschien ga ik dat vanavond weer eens een keer proberen, uiteindelijk zal het wel gaan lukken denk ik.

Met een beetje vies gezicht heeft ze de laatste 2 avonden aardappel en groente gegeten. Geen grote hoeveelheden maar zo een paar lepeltjes en dat vind ik prima. Ik heb gemerkt dat een beetje diksap tussendoor werkt dus ik heb het wat natter gemaakt en toen ging het beter.

Eten moet leuk blijven en ze is op een gemiddeld gewicht dus prima.

Zal haar binnenkort ook een stuk groente geven, ben benieuwd.

Bedankt voor jullie reacties ... Gr Esther

Terug
Bovenaan