mijn kleine ventje heeft het moeilijk

...........en mama daarom natuurlijk ook

Nick zit sinds een half jaar op logopedie. Omdat hij moeite heeft met zinnen maken en zijn auditief geheugen. Ook maakt hij bepaalde woorden korter en is daardoor soms moeilijk te verstaan

De logopediste heeft hem getest en qua kennis zit hij ruim een jaar boven zijn leeftijd maar hij heeft problemen met het praten/uiten. (ze heeft hem trouwens vandaag weer getest en hij is een half jaar ingelopen op zijn achterstand)

Maar nou komt het Nick is een ventje die het door heeft dat hij iets minder goed praat dan anderen en wordt daar erg verlegen en onzeker van (en hij is al een verlegen ventje).
In de klas wordt hij door de kindjes aangesproken op zijn praten en dan zie je hem verdrietig worden. ook in de kring doet hij zo zijn best om wat te vertellen en dan ziet de juf hem verlegen worden en dan lukt het helemaal niet meer.

Vanmiddag zegt hij tegen mij "mam ik kan niet goed praten he"
En dat doet me zo'n pijn, dat je met 5 jaar al zo onzeker bent.

Gelukkig laat hij duidelijk een vooruitgang zien en in andere dingen is hij wel weer heel goed en wordt hij door de juf de hemel in geprezen.

Nou even mijn verhaal gedaan en dat voelt al weer een stuk beter.
Liefs sandra

DAg Sandra,

Ik zit met tranen in mijn ogen je verhaal te lezen. Wat knap van Nick dat hij het weet maar wat ontzettend verdrietig dat hij er zo onzeker van wordt. Ik hoop echt dat de logopodie goed voor hem werkt en dat hij zich wat zekerder gaat voelen.

Heel veel liefs in elk geval van Annemieke en Lukas

Ach, die arme schat... ik heb met hem te doen!

Blijf hem aanmoedigen en belonen (complimentjes vooral) omdat hij zo zijn best doet en al zoveel vooruitgang heeft geboekt.
En andere kindjes hebben ook wel iets wat ze minder goed kunnen hoor, alleen het vervelende met praten is dat het direct opvalt. Kunnen de kindjes uit zijn klas bijv. zo goed paardrijden als hij? Of zo hoog op de trampoline springen? Of... of...? Vul maar in.

Succes!
Ellen mv Julian

Hey Sandra,

Wat moet het moeilijk zijn om te zien dat Nick heel goed in de gaten heeft dat hij wat minder goed uit z'n woorden kan dan anderen en dat hij daar onzeker van wordt. Dat moet ook moeilijk voor hem zijn. Gelukkig zie je een duidelijke vooruitgang m.b.v. logopedie. Het zal vast wel goed komen, hij heeft alleen wat meer tijd nodig. Hij is weer heel goed in andere dingen! En het blijf een lief ventje om te zien.

Knuffel.

Nelly.

Bedankt voor jullie lieve reacties.

ik moet zeggen dat het vorige week ook pas tot me door drong dat Nick slechter praat dan andere kinderen van zijn leeftij. Ik was mee met een uitje van school en had nog drie andere kinderen in de auto zitten en toen hoorde ik duidelijk het verschil ( ik wist het natuurlijk wel maar nu drong het ook echt door)

Gelukkig heeft hij een hele lieve juf die ook wel door heeft dat hij de kennis wel heeft ( bij de test loopt hij ruim een jaar voor met woordenkennis) alleen het komt er nog niet uit.
Hij krijgt van ons en zijn juf lekker de tijd om te groeien en we helpen hem waar we kunnen.

En hij heeft ook wel vaardigheden waar hij heel goed in in, hij kan bijvoorbeeld heel goed tekenen en kleuren.

Ik vindt het gewoon vervelend voor hem dat het hem zo onzeker maakt.
Liefs sandra

Hiya Sandra!

Toen ik je verhaal las schoot me gelijk iets te binnen. Wie weet kan je Nick hierover vertellen. Albert Einstein, toch wel een van de meest intelligente mensen ooit, had een zelfde soort probleem toen hij een klein jongetje was. Ik heb het zelf even opgezocht en deze zin uit en biografie gekopieerd.

Although Einstein had early speech difficulties, he was a top student in elementary school.

Voor sommige mensen werkt het nou eenmaal wat anders, misschien bewandelen hun hersenen een andere weg dan de meeste. Maar juist datgene wat ietsje "anders" is kan uitmonden in iets fantasties. Van "gewoon" hebben we al genoeg, Nick gaat een buitengewone kerel worden!

Ajuus, ilja

Lieve Sandra

Vorige week zat ik aan de 'andere kant van de tafel': Gijs had een vriendje te spelen, die de letter L niet uit kan spreken. Ze hadden het erover dat dat vriendje niet zo goed kan praten (Mama, hij kan niet zo goed praten.... Wé(l) (zegt dat andere jongetje), ik kan alleen de LLLLLLLLLLL niet uitspreken.

Toen heb ik ook aangegeven dat  het ene  kind andere dingen beter  kan dan het andere. Zo kan Gijs wel de L uitspreken, maar nog niet zonder zijwieltjes fietsen (en dat kan dat andere jongetje dan weer wel). En dat ze allebei heel erg goed zijn in 'met de dino's spelen en boterhammen met vlokken eten'
Dat vonden ze allebei een goed compromis en de crisis was weer bezworen.

Wat ik maar wil aangeven: blijf benadrukken waar hij wél goed in is en dat andere kindjes dat niet zo goed kunnen en daarmee help je hem zich zekerder te voelen. Ik zag het beteuterde (en bozige) gezichtje hier aan tafel van dat jongetje uit zijn klas ook weer opklaren toen hij zich realiseerde dat iedereen wel iets niet zo goed kan.

Dikke knuffel voor je lieve gevoelige bink!
Liefs
Susan

Terug
Bovenaan