Mijn meisje is ziek

Het is zo zielig, ze heeft griep.
Gisterenochtend het hele bed vol gepoept...nou ja, bijna dan. Daarna een paar uurtjes geslapen en toen wilde ze haar fles niet helemaal leegdrinken, dat is dus niks voor haar. Ik vond haar ook een beetje warm aanvoelen, en jawel 38.6. Naarmate de dag vorderde werd ze steeds zieker. Wilde alleen maar op mijn arm, waterige oogjes, snotneusje, bleek, veel vieze luiers, en koorts die steeds maar opliep. Voor de nacht nog een keertje getempt...39.9!!!!!!Toen kreeg ze haar 3e paracetamolletje en vanmorgen ging het al een stuk beter. Nu heeft ze 38.6, gaat dus de goede kant op. Ze heeft  ook alweer een heel klein beetje tegen me gelachen.  Omdat ze goed wakker was, natte luiers had en nog wel dronk geen arts gebeld, maar wat voel je je machteloos! Het arme schaapje, ik vond het zo zielig.

Ja, vond het ook erg hoog....Volgens mij is het niet zo zeer hoe hoog de koorts is, want die kan heel hoog oplopen. Ik hield meer aan  of het  ze nog wakker en alert is (niet suf dus), of zij nog voldoende plaste en of zij nog genoeg dronk. Ik had wel zoiets van als de koorts morgen nog hoog is ga ik bellen, maar net heb ik haar getempt: 37.8
Pfff......gelukkig maar

Ik zou bij 40 graden de huisarts bellen. Het enige bij hoge koorts dat je kunt doen is kleren uit. Zorgen dat het niet te warm is in de kamer. Het is dubieus of paracetamol de koorts wel omlaag brengt. Als het die omlaag brengt is het misschien een halve graad.
Bij extreem hoge koorts worden lakens gedrenkt in alcohol over iemand heen gelegd om de hitte weg te krijgen! Zelf nooit doen, hoor!  Extreem hoge koorts  is slecht voor organen. Maar koorts is een goed teken, dat je lichaam vecht.
Je deed het kei-goed, vind ik. De luiers, het drinken en sufheid zijn zeer belangrijke graadmeters. Maar toch mag de koorts niet boven de 41 komen, volgens mij.

In het boekje van het CB staat:
"Baby's hebben wat sneller een verhoogde temperatuur omdat het temperatuurcentrum in de hersenen nog niet helemaal volgroeid is. Je hoeft je dus niet meteen zorgen te maken. Korts is nuttig. Het is een van de afweersystemen die het lichaam heeft om ziekteverwekkers te bestrijden. Door de verhoogde temperatuur krijgen virussen en bacteriën minder kans om zich te ontwikkelen. Je moet je pas zorgen maken en je huisarts bellen als:
*        de koorts twee, drie dagen boven de 39 graden is.
*        je kind een suffige indruk maakt
*        het drinken slechter gaat (baby's drogen snel uit, wees daar alert op)
*        de koorts  ineens snel stijgt en niet wil zakken
*        je baby ziek is en kreunende geluidjes maakt. Dat is echt een alarmsignaal.Dan is het heel belangrijk om echt snel contact met je huisarts op te nemen."
Je hebt het dus idd goed gedaan door te letten op de signalen van je kleine meid.
Patricia

Terug
Bovenaan