Mijn vriend heeft reuma....

Hey!
Wat een rot nieuws voor jullie zeg.
Mijn man heeft artritis, gelukkig alleen nog aan één vinger en één teen. Dit dan in combinatie met psoriasis.
Hij gebruikt hier Enbrel voor, wat hij 2 x in de week moet inspuiten.
Dit werkt erg goed en na mijn weten is dit niet schadelijk voor het zaad.
Weet alleen niet of je dit medicijn ook zonder psoriasis voorgeschreven kan krijgen.
Informeren kan altijd toch?
Succes hoor. Zal voor je dat je al zwanger bent en zo niet heeeeeeeeel snel zwanger word.
Groeten van Miena.

Hoi Scipia,

Nou ik kwam hiermee , omdat mijn schoonbroer een chronische ontsteking aan zijn zaadballen heeft en de kwaliteit van het zaad daardoor slechter kan worden en toen hadden ze hem dus gezegd dat ze uit voorzorg al zaad konden invriezen. Mocht het zaad dan slechter worden dan hadden ze in ieder geval ook nog goed zaad en kans op een zwangerschap.
Maar weet je of die tabletten tijdelijk het zaad van slechtere kwaliteit maken en  het na het stoppen van de tabletten dus weer beter word??
Het blijft een ontzettend vervelende situatie voor jullie, denk aan jullie  

Heel veel groetjes.

Hoi Scipia,

Wat vervelend voor je man en jou! Ik hoop dat hij zich snel wat beter gaat voelen. Ik heb zelf al bijna veertien jaar reuma en we willen nu graag (een) kind(eren). Als ik jou was, zou ik heel goed informeren of jij wel zwanger mag worden met de medicijnen die je man krijgt. Het klinkt misschien raar, maar er zijn medicijnen die invloed hebben op het zaad en dus invloed hebben op de vrucht. Uit mijn hoofd gezegd mag zowel de vrouw als de man bijvoorbeeld bij een kinderwens geen methotrexaat en infliximab gebruiken. Ik kan me zo voorstellen dat dat ook het geval is bij Enbrel. Bij sommige medicijnen moet je na gebruik zelfs een tijd wachten (soms tot een half jaar) voordat je zwanger mag worden. Ikzelf heb dus een half jaar moeten wachten (met alle gevolgen van dien...). En moet nu bij iedere nieuwe ontsteking de afweging maken:   is het dit nog waard en kan ik dit nog aan of moet ik terug aan de medicijnen en de kinderwens opgeven.

Bezint eer ge begint dus. Het is een hele moeilijke afweging die je moet maken: geen medicijnen waardoor de reuma erger kan worden én veel pijn, zodat je zwanger kan worden. Of wel medicijnen waardoor de reuma (tijdelijk) kan stoppen maar dan het zwanger worden uitstellen. Maar dan moet je man later alsnog tijdelijk van de medicijnen af.

Een schraal geluk: je man kan direct weer aan de pillen zodra jij zwanger bent. Die periode is dus 'beperkt'. Een vrouw moet er gedurende de hele tijd af blijven.

En ik weet wat je bedoelt met 'zo snel mogelijk zwanger worden'. Datzelfde hebben wij nu ook. Je weet dat het niet gezond is waar je mee bezig bent. Maar toch moet je proberen er niet teveel mee bezig te zijn. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan...

Succes met de keuze en heel veel sterkte met alles!

groeten,
Mel

Hoi Scipia,
Wat een rotnieuws zeg! Ze hebben hier wel goede tips voor je zoals ik lees. Hopelijk kun je hier iets mee en veel sterkte gewenst ook aan je mannetje!!!!!

Hoi Mel,

Dank je wel voor alle tips! Ik zal er zeker naar gaan vragen. Gelukkig heeft mijn vriend nog niet zo'n pijn dat het ondragelijk voor hem is.

Jij heel erg veel sterkte gewenst! Ik hoop dat je door de tijd heen komt om zwanger te raken en dat je het volhoudt. En uiteraard dat je dan van een zwangerschap kan genieten.

De rest van de meiden; heel erg bedankt voor jullie reacties!

Hallo,

Ik weet wat je meemaakt. Bij mijn vriend is afgelopen januari reuma
geconstateerd( Ik was nog niet met de pil gestopt.) We hebben direct
met de reumatoloog besproken dat er wel een kinderwens is. De
reumatoloog heeft toen medicijnen voorgeschreven (eigenlijk veel te
licht) die alleen de zaadproductie kan verminderen. Andere medicijnen
zouden namelijk het vrucht kunnen beschadigen. Inmiddels 2 maanden met
de pil gestopt en ook bij de huisarts   om advies gevraagd. De HA
heeft ons doorverwezen naar de gyneacoloog. Deze vertelde, dat we het
eerst een half jaar moeten proberen ( voor iemand die reuma heeft is
een half jaar zonder de goede medicijnen niet echt fijn, dus niet echt
een oplossing) Een tweede oplossing zou kunnen zijn, dat we het zaad op
dit moment laten invriezen. En bij een eisprong er bij mij ingebracht
wordt. Maar niet alle verzekeringen vergoeden dit en het is erg
kostbaar. Wij hebben er nu voor gekozen om nog   een tijdje met de
lichtere   medicijnen door te gaan en hopen dat ik snel
zwanger   raak.

Ik hoop dat jij ook snel zwanger raakt om alle ellende te voorkomen

Hoi Scipia,

Bedankt, dat hoop ik ook! Heb na een erg zware periode een betrekkelijke goede periode gehad. Door stress is het even minder, maar ik hoop dat het binnenkort weer de goede kant opgaat en dat ook ik binnenkort het Z-woord hardop kan zeggen.

Wat je vriend overigens ws ook mag is prednison. Een vreselijk paardenmiddel maar het werkt erg goed (kan ik helaas uit ervaring zeggen).

groeten,
Mel

Hoi meiden,

Heel erg bedankt voor alle reacties. Gelukkig voor ons valt de pijn heel erg mee en hebben we afgesproken dat hij er pas aan begint als ik zwanger ben. WE hopen alleen wel dat dat binnen een half jaar is.

Ik ben er vrij kalm onder moet ik zeggen, zelfs het zwanger worden ben ik niet teveel mee bezig. Volgende week mijn nod en tegelijk op vakantie 2 weekjes, dus dat wordt spannend, zwanger of niet? Zwemmen of niet

Terug
Bovenaan