Mijn zoon van 1.5 week krijgt niet voldoende melk weg voor zijn gewicht. Ervaring?

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

Ik schrijf al jaren op het jg forum maar niet op dit onderdeel. Echter ik heb een prangende vraag en zoek moeders die er ervaring mee hebben. 1.5 week geleden is onze 2e geboren. In principe gaat alles goed alleen eet onze zoon erg slecht. Hij krijgt hypoallergene voeding omdat mijn bv niet voldoende is en er allergien voorkomen bij ons. Hij weegt zo'n 3600 gram wat betekent dat hij zo'n 550 cc per dag moet drinken. Echter met veel moeite krijgen we er 6 voedingen in van 50 a  70 cc ipv de 90/100 cc die ervoor staat. Als we met wakker houden en prikkelen om meer te drinken komt de fles er gewoon weer uit. Hij zit dan gewoon te vol. Hij krijgt structureel te weinig binnen. We houden netjes bij wat ie eet en wegen hem elke dag.

Zijn er  hier moeders met kindjes die ook minder dronken dan voorgeschreven en hoe gingen jullie daarmee om? Groeiden ze kindjes of vielen ze af?

gr.Ing

Hoi,

En als je nou 8 keer 70 cc geeft ipv 6 keer 90/100 cc? Dan komt hij toch ook op die 550/600 cc?
Misschien kan je voeden op verzoek?
Maar groeit hij verder goed? Heeft hij voldoende plasluiers? Is hij alert?

Ik heb hetzelfde probleem gehad met onze dochter (van nu 9 maanden). Zij woog ook nog eens te weinig bij de geboorte, dus ons werd altijd op het hart gedrukt om voldoende voeding te geven.
Zarah was vaak te snel moe voor de hele fles (gaf ook ha voeding), we hebben heel wat moeten doen voor ze redelijk wat naar binnen kreeg.
Ik kan maar 1 tip geven: laat het los. Een baby drinkt wat het nodig heeft. De ene baby heeft meer nodig dan de andere. De gemiddelden zijn precies dat: gemiddeld. Zarah is nooit een grote eter geweest maar groeide prima volgens de groeicurve.

Succes!

Bij zo'n kleintje zou ik idd. de plasluiers goed in de gaten houden en de groei. Bijv. iedere week even wegen op het cb. de eerste tijd. En als dat goed gaat kan je het hem zelf aan laten geven. Je kan er toch niet meer induwen.

Hallo Mama,

Ik zou ook kiezen om per voeding wat minder te geven, missschien wel lastig , maar je zoontje kan er nog niet aan toe zijn om zoveel te drinken. Tijdens het vergroten van de maag is dit een kwestie van de maag op te rekken, bij de een gaat dat makkelijker dan de andere. ook werkt het verterings stelsel bij iedereen anders en komt dit wat trager op gang. Zelf heb ik een dochter die nouwelijks tot niet dronk. Is toxh allemaal goed gekomen. misschien voelt hij dat jij je een beetje druk maakt. idd de luiers wegen per dag en wat hij drinkt, Het maken van een vochtbalans is prima om te kijken of hij voldoende plast.

Ook kun je de hulp inroepen van een pre- logopediste, die is er om je adviezen en hulp te bieden bij baby,s en kideren die slecht eten en drinken.

Succes Monique

Hoihoi,

Die schema's die op de pakken voeding staan zijn maar een richtlijn. En daar elk kindje anders is, drinken ze dus ook verschillend.
Je kleine drinkt wat hij nodig heeft en meer geven werkt toch niet.
Zolang ze voldoende plasluiers hebben, alert zijn en bijkomen is er niets om je zorgen om te maken.

Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

quote: ing3 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-01-2009 22:27:25'));

Hallo dames,

Ik schrijf al jaren op het jg forum maar niet op dit onderdeel. Echter ik heb een prangende vraag en zoek moeders die er ervaring mee hebben. 1.5 week geleden is onze 2e geboren. In principe gaat alles goed alleen eet onze zoon erg slecht. Hij krijgt hypoallergene voeding omdat mijn bv niet voldoende is en er allergien voorkomen bij ons. Hij weegt zo'n 3600 gram wat betekent dat hij zo'n 550 cc per dag moet drinken. Echter met veel moeite krijgen we er 6 voedingen in van 50 a  70 cc ipv de 90/100 cc die ervoor staat. Als we met wakker houden en prikkelen om meer te drinken komt de fles er gewoon weer uit. Hij zit dan gewoon te vol. Hij krijgt structureel te weinig binnen. We houden netjes bij wat ie eet en wegen hem elke dag.

Zijn er  hier moeders met kindjes die ook minder dronken dan voorgeschreven en hoe gingen jullie daarmee om? Groeiden ze kindjes of vielen ze af?

gr.Ing

De maag van een kindje van die leeftijd is ongeveer zo groot als zijn vuistje. 90/100cc is voor heel veel kinderen gewoon een veel te grote portie.

Je schrijft dat je bijvoedt met hypoallergeen omdat je borstvoeding niet genoeg is. Die flessen krijgt hij dus NAAST de borst? Dan kan het heel goed zijn dat hij veel meer melk drinkt dan je denkt als je hem aanlegt.
Hoe vaak leg je hem aan?
Bij borstvoeding op deze leeftijd moet je uitgaan van ongeveer 12 voedingen op een dag, dus elke 2 uur aanleggen.

Grote kans dat je die kunstvoeding nu verder kunt gaan afbouwen.

Hoi,

Gefeliciteerd met je kindje,,!
Waardoor denk je dat hij niet op alleen bv kan??
Misschien is het een idee om hem voor elke voeding eerst de borst te geven, beide kanten, zeker bij een verhoogde kans op allergie is dit heel goed, zo kun je proberen de bv weer op te krikken, daarna nog een flesje na om te kijken of hij nog wat extra wil, verder zou ik niet zozeer op de cc kijken, maar meer naar of hij goed aankomt en voldoende plast!
Bv past zich heel snel aan dus als je dit een aantal dagen/week volhoud kun je binnenkort misschien met alleen bv toe, goedkoper en zeker goed tegen de allergie!
Verder kun je hem ook tussendoor een keer extra aanleggen, bv kunnen ze niet teveel krijgen, en alle beetjes helpen!

Gr MJ

Terug
Bovenaan