Heb je al eens geprobeerd of het werkt om hem in eendraagzak of draagdoek bij je te dragen overdag (op een tijdstip dat het jou uitkomt)? Soms slapen kinderen dat goed terwijl jij gewoon je dagelijkse dingen kunt doen, bijvoorbeeld heerlijk even op dit forum kijken. Het zorgt ervoor dat jij je handen vrij hebt, maar je moet er wel aan wennen.
Ik herken wel een beetje wat jij schrijft. Mijn zoontje Tristan (nu 11 weken oud) wilde ook niet echt goed slapen overdag. Als ik hem in bed legde, schok hij na een half uurtje ook weer wakker. Ik liep daarom de hele dag met hem in mijn armen rond, omdat hij zo nog wel een beetje indommelde nu en dan. Ik heb kwam er al snel achter dat dit voor een groot deel te maken had met het feit dat hij heerlijk genoot van de aandacht en het lichamelijke contact dat hij bij mij kreeg op die manier. Waarom zou je in je bed gaan slapen als je bij mama kunt zijn? Ik ben daarom wat strakker zijn dag in gaan delen. Na de ochtendvoeding van 7 uur is hij een uurtje wakker/lekker aan het knuffelen met mij, daarna gaat hij even in de box (zijn mobiel gaat ongeveer 4 keer opnieuw aan, dus een minuut of 10) waarin ik hem niet al te veel aandacht meer geef maar vast flesjes uitkook e.d. Daarna gaat hij naar bed. In bed krijgt hij zijn speen. Door dit strakke ritme wordt het naar bed gaan wat voorspelbaarder voor hem en kan hij zich makkelijker aan de slaap overgeven. Natuurlijk moppert hij nog wel wat als hij eenmaal in bed gelegd is, maar meestal is dit niet langer dan vijf minuutjes (waarin ik bijvoorbeeld snel even ga douchen). Dan slaapt hij en heb ik een uurtje voor mijzelf. Na de voeding van 11 uur gaat het hetzelfde. Dit werkt prima. Hij slaapt dan ook meestal iets langer, waarin ik echt bewust een boek ga lezen o.i.d. Voor ons werkt dit goed. Misschien dat een strakker ritme jullie ook kan helpen?
Ik merk nu ook dat Tristan meer allert en "gezellig" is op de momenten dat ik er echt voor hem ben. Hij geniet hier volop van en kan meer en meer op de andere momenten zichzelf vermaken. Zo ligt hij nu regelmatig met zijn ogen wijd open in zijn ledikant naar het schilderij boven zijn bed te kijken zonder dat hij aandacht vraagt. Grappig! Het lijkt of hij er nu op vertrouwt dat ik hem echt wel weer uit zijn bed kom halen.
Hoe oud is jou kindje eigenlijk?
Suc6 Peggy