Mijn zoon wil overdag niet slapen wie o wie heeft er tips?

Hallo, mijn zoon is 2 maanden oud.  En nu is zijn probleem dat hij  overdag haast niet slaapt, ja alleen maar hazenslaapjes van een half uurtje. Maar daar en tegen  s'nachts goed slaapt van ongeveer acht tot  half  acht s'morgens. Nou weet ik wel dat de nachtrust het belangrijkst is (voor ons ook), maar als hij overdag ook wat wil slapen een uurtje of anderhalf per keer is dat ook fijn dan kan ik  ook wat voor mezelf doen. Begrijp me niet  verkeerd ik vind het hartstikke fijn om met hem bezig te zijn maar dat kan niet de hele dag.  We zijn er wel achter gekomen als je hem strak tegen je aan ligt dat hij dan wel wil slapen, maar met het gevolg dat hem de hele tijd bij je hebt en zodra hem neerlegt dat ie je met weer klaar wakkere oogjes je aan zit te kijken. Dus wie o wie kent dit probleem en of heeft tips voor ons  
 
Misschien kun je een knuffeltje of een spuugdoekje een poosje op jouw lichaam dragen, zodat jouw geur erin gaat zitten.
Wellicht dat hij wel kan slapen als hij jouw geur ruikt, door het doekje of knuffeltje wat je naast hem legt?

Mirjam
 
Heb je al eens geprobeerd of het werkt om hem in eendraagzak of draagdoek bij je te dragen overdag (op een tijdstip dat het jou uitkomt)? Soms slapen kinderen dat goed terwijl jij gewoon je dagelijkse dingen kunt doen, bijvoorbeeld heerlijk even op dit forum kijken. Het zorgt ervoor dat jij je handen vrij hebt, maar je moet er wel aan wennen.

Ik herken wel een beetje wat jij schrijft. Mijn zoontje Tristan (nu 11 weken oud) wilde ook niet echt goed slapen overdag. Als ik hem in bed legde, schok hij na een half uurtje ook weer wakker. Ik liep daarom de hele dag met hem in mijn armen rond, omdat hij zo nog wel een beetje indommelde nu en dan. Ik heb kwam er al snel achter dat dit voor een groot deel te maken had met het feit dat hij heerlijk genoot van de aandacht en het lichamelijke contact dat hij bij mij kreeg op die manier. Waarom zou je in je bed gaan slapen als je bij mama kunt zijn? Ik ben daarom wat strakker zijn dag in gaan delen. Na de ochtendvoeding van 7 uur is hij een uurtje wakker/lekker aan het knuffelen met mij, daarna gaat hij even in de box (zijn mobiel gaat ongeveer 4 keer opnieuw aan, dus een minuut of 10) waarin ik hem niet al te veel aandacht meer geef maar vast flesjes uitkook e.d. Daarna gaat hij naar bed. In bed krijgt hij zijn speen. Door dit strakke ritme wordt het naar bed gaan wat voorspelbaarder voor hem en kan hij zich makkelijker aan de slaap overgeven. Natuurlijk moppert hij nog wel wat als hij eenmaal in bed gelegd is, maar meestal is dit niet langer dan vijf minuutjes (waarin ik bijvoorbeeld snel even ga douchen). Dan slaapt hij en heb ik een uurtje voor mijzelf. Na de voeding van 11 uur gaat het hetzelfde. Dit werkt prima. Hij slaapt dan ook meestal iets langer, waarin ik echt bewust een boek ga lezen o.i.d. Voor ons werkt dit goed. Misschien dat een strakker ritme jullie ook kan helpen?

Ik merk nu ook dat Tristan meer allert en "gezellig" is op de momenten dat ik er echt voor hem ben. Hij geniet hier volop van en kan meer en meer op de andere momenten zichzelf vermaken. Zo ligt hij nu regelmatig met zijn ogen wijd open in zijn ledikant naar het schilderij boven zijn bed te kijken zonder dat hij aandacht vraagt. Grappig! Het lijkt of hij er nu op vertrouwt dat ik hem echt wel weer uit zijn bed kom halen.

Hoe oud is jou kindje eigenlijk?
Suc6 Peggy
 
Hoi Rikke, ik herken het helemaal. Onze zoon Thijs is inmiddels 5 maanden maar slaapt ook haast niet. Tot zijn 2de maand heeft hij overdag helemaal niet geslapen. We hadden zoals dat zo mooi heet, een huilbaby. Een niet zo'n leuke periode, de roze wolk was helemaal weg. Na 2 1/2 maand zijn we hem gaan inbakeren en hij ging slapen.... Nog steeds slaapt hij niet lang, na iedere voeding een uurtje maar wij zijn er erg blij mee.
Kijk eens op www.pacco.nl . Het inbakeren heeft echt geholpen, hij kon zichzelf niet wakker maken door rondvliegende armen. Succes! Ik hoop dat je er wat aan hebt!
 
Hoi,
De ene baby slaapt nu eenmaal meer en makkelijker dan de ander.
Cliche maar wel waar. Als ik wat voor mezelf wou doen in het huishouden ofzo dan
zette ik Quinten in de wipper en dan nam ik hem gewoon mee. Zette ik hem op de
verdieping waar ik bezig was. Hij vondt het leuk om te kijken wat ik allemaal deed
en soms viel hij spontaan in slaap. Ook hij deed hazeslaapjes.
Zo hadden we het allebei naar onze zin en dat ging prima!
Succes ermee en groetjes Melanie mmv Quinten
 
Hoi,
Mijn zoon (nu 3 jaar) had toen hij pas geboren was ook een periode, hij was toen 5 weken oud, dat hij dus totaal niet sliep in zijn wiegje. Hij krijste dan de hele boel bij elkaar. Het was geen huielen meer. Zelfs 's-nachts. Ik heb heb hem toen bij me genomen en bij mij sliep hij echt heerlijk. Overdag soms wel 2 uur achter elkaar of langer.
Na 2 dagen was ik het zat om hem te dragen dus deed ik hem in de draagdoek. Ideaal. Ik kon toch een beetje mijn gang en hij kon heerlijk slapen. En 's-nachts sliep hij op mijn borst. Na ongeveer 4 a 5 weken wilde hij dit allemaal niet meer. En sliep hij gewoon weer heerlijk in zijn wiegje. Ik heb mijn zoon dus 4 a 5 weken bijna 24 uur bij me gehad. Sommige moeders zullen me misschien voor gek verklaren. Maar ik merkte gewoon aan mijn zoon dat hij dat gewoon nodig had. En hij krijste zo erg in zjin wiegje dat ik het niet aan kon horen en hem dit ook niet aan wilde doen. Hij gaf zou duidelijk aan dat hij dat echt niet wilde.
Ik kreeg veel negatieve commentaar hierop. Dat ik hem te veel verwende en dat hij   hieraan gaat wennen en niet meer in zijn wiegje zou willen slapen.
Hallo......hij was pas 5 weken oud. Dan kun je een kleintje nog niet verwennen. En een van de weinige positieve reacties was van een moeder die bijna 2 maanden haar kindje zo bij zich gehouden heeft.
Ik ben gewoon op mijn gevoel af gegaan. En mijn zoon is nu een hele makkelijke slaper. Hij werd altijd pas rond 8 a 9 uur 's-ochtends wakker.
Mijn dochter (nu net 1 jaar)   daarentegen is een moeilijke slaper. Zij heeft vanaf haar geboorte overdag maar heel weining geslapen. NMeestal sliep ze overdag maar anderhalf a 2 uur. Eerst sliep ze 2 keer een halfuurtje. Maar dat vond ik niks. Heb toen geprobeerd om haar 's-morgens dus later naar bed te brengen en toen sliep ze langer. En besloot dus toen vanaf 2 maanden haar maar 1 keer een slaapje te laten doen.
Er zijn nu eenmaal baby's die weinig slaap nodig hebben. Of niet willen slapen. Mijn dochter is een heel actief kind. Is overal erg vlot mee. Klimt, kruipt en is de hele dag in de weer. En 's-nachts is ze ook erg onrustig. Wordt meerdere keren wakker en ik voed haar ook nog eens 1 a 2 keer 's-nachts.

Je moet gewoon kijken wat het beste is voor jou en je kindje. Misschien zijn ritme aanpassen. Zoals je ziet heb ik totaal 2 verschillende kinderen en hebben zo elk zijn/haar eigen behoefte. Kijk naar je kindje en probeer wat manieren uit.
Sterkte
groetejs Chantal
 
hoi rikke

ik denk dat je je geen zorgen moet maken en gewoon moet gaan genieten
ik gebruikte overdag ook gewoon de wipstoel mijn zoontje ging overal mee naar toe zelf naar de wc sommige mensen zeiden tegen mij zo maak je hem nog meer aanhankelijk maar ik moet zeggen hij is nog nooit eenkennig geweest en gaat nog steeds met iedereen mee al vind ik dat nou ook weer niet zo prettig je weet maar nooit in deze tijd
en hij is nu alweer bijna 3jr
ik zou zeggen geniet van de mooie tijd en succes

groetjes tejaysmommy
 
Terug
Bovenaan