Mijn zoontje van 26 maanden praat niet

Hallo mama’s<br />ik heb een vraagje mijn zoon van 26 maanden praat niet.<br />hij verstaat wel als we dingen aan hem vragen om uit te voeren of te komen zegma. meestal als hij dan iets wilt wijst hij het aan met als geluid ( aaa) <br />als ik dan aan geef van nee dat mag je niet doet hy dat ook niet. ik praat echt de hele dag door met hem en leg ook elke keer alles uit kwa dingen.<br />als ik dan liedjes voor hem zing doet hy ook echt bewegingen na en danst hij mee.<br />hij praat wel in zijn eigen babytaal heel veel en maakt dan ook bewegingen erbij. <br /><br />nu maak ik me een beetje druk eerlijk gezegd<br />heeft iemand tips of ook zelfde als mij mee maakt ? <br /><br />groetjes bezorgde mama<br />
 
Hoi,
Mijn bonuszoontje is ondertussen toen maar toen ik in zijn leven kwam toen hij 2 was sprak hij ook nog niet.
Werd gedacht aan gemakzucht omdat hij een vriendinnetje op de crèche had die alles voor hem regelde en hem zo ook wel begreep.
Nadat bij hem buisjes waren geplaatst in zijn oren ging hij ineens als een sneltrein met praten. Hij kon het waarschijnlijk gewoon niet goed horen, omdat zijn oortjes “te vol” zaten.
Weet niet of je iets aan dit verhaal hebt, maar misschien kan het geen kwaad om zijn oortjes toch te laten checken.
 
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik werk zelf met kinderen die ernstig achter lopen in hun taal (TOS). Op die leeftijd verwacht wel dat een kind een groot aantal woorden kent. Wat ik je zou aanraden is om hem in te schrijven voor logopedie (vaak zijn er namelijk wachtlijsten). Met de logopedist kan je je zorgen delen. De logopedist kan dan met je kindje oefenen en bekijken in hoeverre hij achter loopt. Ze kan je adviseren of enkel logopedie voldoende is (als hij genoeg vooruit gaat in z’n taal) of dat er wellicht z’n gehoor nagekeken moet worden of intensievere zorg nodig is.
Fijn dat je je zorgen deelt. Je bent er ook goed op tijd bij. Ik hoor veel om me heen dat 2 jaar te jong zou zijn voor logopedie maar toch is dat wel wat we adviseren. Veel succes!
 
Eens met gebruiker hierboven. Ik zou ook niet meer heel lang afwachten van 'het komt wel', maar zeker hulp vragen bij logopedie! Er zijn waarschijnlijk wachtlijsten en het is echt heel fijn als je aan de beurt bent ruim voordat je kindje 4 is.
Met 2 jaar mogen ze toch zeker al wel wat woordjes zeggen en al kleine zinnetjes maken. Sommige kindjes praten al volzinnen met net 2 jaar (bijvoorbeeld: 'mama kijk eens naar buiten, daar is de maan in de lucht' is echt geen gekke zin met 26-30 maanden)

Vriendin van me heeft een zoontje die ook slecht praatte met 2-2.5 jaar. Uiteindelijk bleek hij op meerdere vlakken flink achter te lopen en kwam bij Kentalis terecht (hij heeft ook een TOS) en hij is nu ruim 4 jaar en gaat nog steeds niet naar school want dit lukt nog niet. Hij zit nog bij Kentalis vier ochtenden per week. Dit is wel 'extreem' natuurlijk, maar toch... beter kun je met zulke zorgen er op tijd bij zijn!
 
Haihai
Mijn zoontje praatte ook niet met 2 jaar hoor. Ik heb wel afgewacht want ik hoorde genoeg om me heen dat het ook later komt..
Hij is nu 2.5 en begint nu in sneltreinvaart woordjes te zeggen en letterlijk elke dag komen er woordjes bij. Hij snapte altijd alles en had ook echt het idee dat hij alles hoorde..
Mijn neefje zei met 3 jr enkel papa en bal en heeft inmiddels een eigen bedrijfje..
Dus maak je niet al te veel zorgen.. ieder kind op zn eigen tempo ;-)
 
[quote quote=10532144]Haihai
Mijn zoontje praatte ook niet met 2 jaar hoor. Ik heb wel afgewacht want ik hoorde genoeg om me heen dat het ook later komt..
Hij is nu 2.5 en begint nu in sneltreinvaart woordjes te zeggen en letterlijk elke dag komen er woordjes bij. Hij snapte altijd alles en had ook echt het idee dat hij alles hoorde..
Mijn neefje zei met 3 jr enkel papa en bal en heeft inmiddels een eigen bedrijfje..
Dus maak je niet al te veel zorgen.. ieder kind op zn eigen tempo ;-)[/quote]Ja zo dacht ik dus op het begin ook,
Maar ben eerlijk nu begin ik me echt zorgen te maken.

Als ik hem roep dan komt hij as ik vraag help je mama mee opruimen snapt hij het ook.

Alles wat hij wilt wijst hij aan met zijn vinger en dan erbij roepen van aaaa of hy pakt me hand vast neemt me mee.
En in zij babytaal praat hij echt heel de dag door dan luister ik heel goed naar hem om er iets uit te kunnen halen maar helaas kan ik er niks van maken. Ik laat hem wel merken terwijl hij praat dat ik naar hem luister.

Maar denk meer dat dat moeder gevoel is dat ik me nu nog meer zorgen maak omdat ik ook zie puur in mijn omgeving dat kinderen van zijn leeftijd wel meer kunnen zeggen dan mijn eigen zoontje.
 
Vergelijk niet te veel! Wij hebben ook 2 neefjes die zeggen dingen als "ik ga het even regelen" met 1.5. Maar ieder kind is anders. Als hij alles begrijpt wat je zegt en opdrachten uitvoert dan snapt hij je wel, alleen het komt er nog niet uit. Ik heb me er ook zorgen om gemaakt en toen besloten.. ik wacht tot hij 3 is en nu ik zie dat hij dagelijks vooruit gaat probeer ik te vertrouwen. Ik heb er eerder al eens een topic over geopend en kreeg juist heel geruststellende antwoorden..
 
Terug
Bovenaan