Mijn zoontje wil niets doen.

MamaVanLaurens

New member
Beste ouders,

Ik heb een vraag, waarbij ik jullie advies nodig heb.

Wij hebben een zoontje van vier jaar. Wij proberen veel leuke dingen met hem te doen. Naar de speeltuin, skiën, zwemmen, ect. Vaak vragen wij ook aan hem wat hij wil doen, maar hij wil niets doen.

Als wij ergens zijn, dan zegt hij elke keer: Ik wil naar huis. Daar kijkt hij films, speelt hij met LEGO of is hij lekker aan het puzzelen. Het enige wat hij leuk vindt is naar school gaan. Het is verder een vrolijk jongetje die het leuk vindt om met anderen om te gaan.

Wie herkent dit en wat is jullie advies?

Alvast bedankt.
 
Misschien vindt hij thuis zijn gewoon leuk?
Is al dat gedoe met uitjes wat buiten zijn comfortzone.
Als je wel echt wat wil gaan doen, misschien niet steeds wat anders, maar vaker hetzelfde, zodat hij kan wennen. Rustig opbouwen.
 
Misschien vindt hij thuis zijn gewoon leuk?
Is al dat gedoe met uitjes wat buiten zijn comfortzone.
Als je wel echt wat wil gaan doen, misschien niet steeds wat anders, maar vaker hetzelfde, zodat hij kan wennen. Rustig opbouwen.
Hebben we inderdaad geprobeerd, maar helaas heeft dat weinig gebracht. Voordat wij er überhaupt zijn, geeft hij al aan naar huis te willen.
 
Hij houdt inderdaad niet van drukte. Laatste waren wij bij een voorstelling van Buurman en Buurman en hij zat constant met zijn handen over zijn oren.
Nou ben ik daar nooit geweest, dus ik weet niet zeker hoe lawaaierige het is. Maar als hij de enige daar was die last had van het lawaai, is er misschien wel meer aan de hand. (Misschien ook niet.) Oorontsteking? Misschien is bij het cb of de huisarts vragen mee te kijken, als je je zorgen maakt.
 
Misschien heeft hij graag voorspelbaarheid en vindt hij daarom thuis zijn fijn en zijn uitjes voor hem te druk en te spannend omdat hij niet exact weet wat er zal gebeuren? Je kan hem op een volgende uitje proberen voorbereiden door alvast foto’s van de plek te laten zien op internet bijvoorbeeld en uitgebreid te vertellen over wat je zal doen wanneer je daar aankomt, als dat mogelijk is (vb. bij zwemmen: we betalen inkom, dan gaan we ons omkleden in de kleedkamer, dan moeten we even onder de douche, …). Eens zien of dat effect heeft? Voor luidere plekken is een geluidsdempende hoofdtelefoon misschien wel fijn voor hem, zodat hij minder prikkels binnen krijgt. Zou kunnen dat uitjes hem te snel overprikkelen
 
Terug
Bovenaan