mijzelf even voorstellen

Hallo Dames,

Ik wil mij even voorstellen. Ik ben Esther, 28 jaar.

In 2005 hebben mijn vriend en ik besloten om te stoppen met de pil. Een spannende beslissing natuurlijk. Ik was pas 21 en hij 26.
Na een jaartje was er nog geen zwangerschap en ik merkte dat mijn cyclus wel eens heel lang duurde. Vaak tussen de 35 en 45 dagen met uitschieters tot boven de 50 dagen.
Na een jaar ben ik naar de huisarts gegaan die mij vroeg de welbekende temperatuurslijsten bij te houden. Zo gezegd zo gedaan.
Mijn vriend verkocht alleen in die derde maand zijn zaak en wij emigreerde naar Spanje.
Na 3 maanden in Spanje ons leventje op de rails gezet te hebben ben ik naar een Engelse Huisarts gegaan die mij kon vertellen dat ik binnen een jaar na emigratie niets vergoed zou krijgen. De aankomende 9 maanden zijn we op de bonnefooi doorgegaan met klussen maar ook geen resultaat.
Eindelijk mocht ik dan naar de gynaecoloog!
Ook een Engelse man, de enige beschikbaar in een straal van 50 kilometer. Ik koos toch voor deze man want ik had inmiddels ook een eigen eenmanszaak (kindercrèche) en wilde deze zo min mogelijk dicht gooien voor afspraken bij de gyn. Hier leefde we tenslotte van.
Deze gyn vroeg mij opnieuw 3 maanden te tempen, hij wilde ook een beeld zien. Deze 3 maanden leken wel voorbeeld maanden (helaas) want hij zag weinig afwijkends behalve dat de cyclus iets langer was dan normaal. We moesten het maar in de 3e week proberen een tijdje.
Na 3 maanden niets ben ik terug gegaan, tenminste, dat probeerde ik want deze gyn had het erg druk! ik kon om de 2 weken terrecht.
Dan toch Clomid meegekregen voor 3 maanden. Ik werd hier heel chagrijnig van maar het was voor een goed doel. Na de 3e maand niets en de dosis werd verdubbeld.
Weer 3 maanden niets en mijn vriend en ik besloten een adempauze in te lassen.
Dat ging hem prima af maar ik voelde me steeds dieper wegzakken want we waren al bijna 3 jaar bezig en ik kreeg het niet uit mijn systeem. Elke maand die teleurstelling als ik ongi werd.
Na 6 maanden toch weer de gyn gebeld. Ik kreeg zijn vrouw aan de telefoon, hij was overleden....
Nieuwe gyn gezocht, oude temperatuurslijsten mee maar helaas wilde hij verse zien. Weer 3 maanden tempen dus.
Deze man nam het serieus en heeft mijn vriend ook meteen onderzocht. Traag zaad was de conclusie, 80%abnormaal maar de overige 20%erg actief. Het zou moeten kunnen! Alleen met mijn onregelmatige cyclus was er natuurlijk een verminderde kans.
Met de info heb ik inwendige onderzoeken gehad om te kijken of mijn eitje goed groeide en ik kon regelmatig terecht. Soms was er inderdaad geen eisprong en dan kreeg ik weer clomid.
Ondertussen brak de crisis in Spanje al uit. Een stuk eerder dan in de rest van west Europa en mijn zaakje liep niet al te goed. Geldproblemen zorgden voor minder zin in sex en de verplichte nummertjes beleven uit. Ik zat er doorheen.
Terug naar Nederland.
Weer een leven opbouwen, baan zoeken, woning inrichten, tijd voor je ouders en familie maken, vrienden opzoeken etc.
Even helemaal geen zin in het proces van zwanger worden in ieder geval!!
Nu, ben ik op dag 43 van mijn 2e maand temperaturen en ik ga deze week een gyn zoeken waar ik bij terecht kan. Heb ik die vervloekte lijsten alvast!

Het is een heel verhaal met weinig resultaat maar hopelijk kan ik binnen 1,5 jaar een klein wondertje vast houden, en misschien ook pas over 5 jaar. We zien het.
Nu heb ik even behoeften aan mensen die zich hetzelfde voelen. Eigenlijk slecht want dat betekend dat het bij jullie ook niet lukt. Dat spijt me.

Liefs Esther

Respect voor jou! Wat een verhaal zeg!

Misschien iets om je gerust te stellen over het tempo hier in Nederland: Wij zijn in november naar de huisarts gestapt, meteen doorverwezen (langer dna een jaar bezig) en we hebben nu al de nodige onderzoeken bij de gyn achter de rug. Er is al veel weggestreept waardoor het niet zou lukken, dus nu komt er een kijkoperatie.

Maar goed, mochen jullie er toch een keer voor kiezen om de stap te nemen, er zit hier wel tempo achter!

Liefs Daisy

Hoi Daisy,

Bedankt voor je reactie.
Welke onderzoeken krijg je in Nederland als eerste? En is er bij jou al een rede gevonden dat het langer duurt?
Wij zijn inmiddels dus bijna 6 jaar verder, maar zijn eigenlijk nog steeds leken op het gebied van zanger worden. Je leest wel een hoop, en dat geeft moed. Zoals iui en ivf. Maar misschien is het wel makkelijker dan verwacht.

Liefs Esther

Hoi Esther,

Jeetje, wat een verhaal zeg. Zoals Daisy al vertelde gaat het hier een stuk sneller.
Ook wij zijn in november voor het eerst naar het ziekenhuis gegaan en zitten nu volop in de medische molen. Ik heb een ontzettend fijn ziekenhuis, waar ik heel erg goed in de gaten wordt gehouden.
Ik had net als jij een lange cyclus, die ook nog eens onregelmatig was (PCOS). Begin februari hebben we besloten om Clomid te gaan slikken. Helaas is de eerste ronde mislukt, de dosering (50 mg) was toch te laag. Direct overgegaan op de dubbele dosering en die lijkt wel te werken.
We zitten nu in spannende tijden; rond dit weekend verwacht ik mijn eisprong en dan is het dus twee weken wachten of er een eitje bevrucht is.
Ik moet heel vaak naar het ziekenhuis, waar ze met een inwendige echo kijken of er m.b.v. Clomid eitjes gerijpt zijn en zo ja, of ze goed groeien.
Dat monitoren gebeurt door elk ziekenhuis verschillend, maar in mijn ziekenhuis word ik dus goed in de gaten gehouden, wat erg fijn voelt.

Toen wij voor de eerste afspraak gingen moesten wij een uitgebreide vragenlijst invullen, werd er gekeken met een inwendige echo (wat overigens echt niet erg is), moest mijn man zaad inleveren en werd bij mij bloed geprikt. Volgens mij doet elk ziekenhuis dat net een beetje anders, maar die vragenlijst en dat zaadonderzoek zijn volgens mij standaard.

Ik zou het gewoon laten gebeuren en stel vooral de vragen die je hebt. Ik hoop voor je dat het nu eindelijk eens raak is, dat heb je wel verdiend na zo'n lange tijd.

Succes!
Liefs, Marieke

Hoi Esther,

Bij de intake bij de gyn is er al direct een uitstrijkje gemaakt en heeft ze even gevoeld aan mijn baarmoeder.
Daarna moest ik 2 cycli een temperatuurcurve bijhouden. Nou ja, tot aan de volgende afspraak na ong. anderhalve maand! Tijdens het tempen heb ik op 3 momenten in mijn cyclus bloed moeten laten prikken.
Mijn vriend heeft zijn sperma in moeten leveren.

De tweede afspraak kreeg ik een inwendige echo. Ook deze was helemaal goed.

De derde afspraak heb ik afgelopen maandag gehad, dat was een HSG, een röntgenfoto van mijn baarmoeder. Hierbij worden ook je eileiders doorgespoeld en 3 tot 6 maanden meer kans op een zwangerschap!

Afgelopen vrijdag zijn we voor de vierde keer geweest, nu alleen voor de uitslag en het vervolg. Alles goed tot nu toe, dus over 3 maanden krijg ik een kijkoperatie.
Mijn vriend moet weer sperma inleveren om te kijken of dit geschikt is voor evt. behandeling.

Na de kijkoperatie (en evt. na weghalen buitenbaarmoederlijkbaarmoederslijmvlies) volgt voor ons IUI.

Hoi daisy en marieke

Goh hee, dat is inderdaad een stuk sneller dan wat ik gewend ben.
Hoe doen jullie dit met je werk? Wat vindt je baas dat je steeds weg moet?
Ik heb in Spanje dus wel meerdere keren een inwendige echo gehad, en dat was ook helemaal niet erg.
Jullie motiveren me erg om meteen een gyn te vinden. Ga ik maandag doen.

Mijn baas vindt het niet erg. Ik sta voor de klas, dus het is soms wel lastig als ik wat eerder weg moet.
Mijn baas gunt het mij van harte en redeneert van 'ga ervoor en als je vervanging nodig hebt, hoor ik het wel!'.

Ik denk dat je wel van begin af aan open tegen je baas moet zijn, want je zal idd regelmatig onder werktijd wegmoeten. Als het goed is hoef je er ook niet al je vakantiedagen aan o pte maken, maar valt het onder calamiteitenverlof of meldt je baas je gewoon ziek.

Als ik jou was zou ik de stap nemen! Als je eenmaal in de molen zit, kun je altijd aangeven als het wat rustiger aan wilt doen of als je een rustpauze wilt enzo.

Kijk ook even welk ziekenhuis je het best kunt benaderen voor fertiliteitsproblemen. Zelf loop ik in Voorburg, dat ziekenhuis staat in de top 3 en heeft een erg prettige en zeer goede IVF afdeling. Dat stelt mij gerust voor de toekomst!
Informeer dus goed bij de ziekenhuizen in je omgeving!

Succes!

Liefs Daisy

Terug
Bovenaan