Minder werken na ouderschapsverlof

<p>Hallo dames,</p><p>Ik wil 26 weken ouderschapsverlof opnemen. Dit is 13 weken betaald en 13 weken onbetaald.</p><p>Momenteel werk ik 4 dagen per week. Na het ouderschapsverlof wil ik 3 dagen werken, omdat dit beter uitkomt.</p><p>Een vraag die ik heb gesteld, maar nog geen antwoord op heb gekregen:</p><p>Heeft het direct minder werken na het ouderschapsverlof invloed op mijn ouderschapsverlof? Dus niet dat ik ineens voor 3 dagen betaald word tijdens mijn verlofperiode? Heeft iemand hier ervaring mee?</p>

Hoi D Roosje,

Ik denk niet dat het invloed heeft daarop..
Ze mogen niet zeggen dat ze nu al voor 3 dagen gaan betalen omdat je straks ook 3 dagen gaat werken.

Is denk ik te vergelijken met hoe het bij mij ging?; per 1 januari ging ik 4 dagen werken ipv 5 dagen. Ik ben in september bevallen en toen had ik mijn contract al klaar om minder te werken maar kreeg tijdens mijn verlof nog wel voor 5 dagen betaald.

Als je nu nog gewoon vier dagen werkt, dan krijg je ook voor die dagen uitbetaald tijdens je zwangerschapsverlof. Dat je daarna minder gaat werken heeft daar geen invloed op. 
Je man kan trouwens ook ouderschapsverlof opnemen. Veel ouders lijken daar niet van op de hoogte te zijn, maar deze regeling is voor zowel de vader als de moeder beschikbaar. Het is een wettelijk recht!

Je krijgt pas voor 3 dagen betaald als je een contract wijziging doet of je ouderschapsverlof start. Als je tijdens  je zwangerschapsverlof nog eem contract hebt voor 4 dagen wordt je voor 4 dagen betaald.

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb het uitgezocht. Zwangerschapsverlof krijg ik gewoon volledig betaald, maar dat wist ik al. 

De vraag ging echt om betaald ouderschapsverlof. Het zit zo: Als je binnen 3 maanden na BETAALD ouderschapsverlof je uren verminderd, moet je de uren (dus in mijn geval 8 uur) terugbetalen. Maar omdat ik daarna 13 weken onbetaald verlof opneem, is het niet van toepassing. 

Naar mijn weten is ouderschapsverlof altijd onbetaald. Dus ik zou het niet weten. Als er bij jouw werk andere regelingen gelden, zou ik het even met je werkgever bespreken 

D Roosje, vaak worden er door een bedrijf aanvullende voorwaarden gesteld. Bij ons staat er als je binnen 3 maanden na je ouderschapsverlof je uren vermindert, moet je terug betalen. Als je eerst betaalt en daarna onbetaald opneemt maakt dat - bij ons- niet uit. Je neemt ouderschapsverlof op dus als je daarna direct minder wilt werken moet je een deel van het betaalde ouderschapsverlof terug betalen..

een andere mogelijkheid die bij ons veel wordt toegepast is het betaalde verlof opnemen. En daarna verlof bijkopen .. daardoor kun je nog een poos 4 dagen werken (3 werken en 1 verlof) en kom je zo onder het terug betalen uit. 
Vaak is verlof kopen voordeliger dan onbetaald ouderschapsverlof maar dan moet je even in de voorwaarden duiken. 
Succes 

Beste ouders,
Ik heb ook even een vraagje over ouderschapsverlof. Ik werkte normaal 38 uur maar wil nu onder (onbetaald) ouderschapsverlof gaan werken en dan 24 uur per week. Nu heb ik dat verzoek al ingediend bij mijn werkgever. Maar die zegt dat ik beter gewoon mijn contract uren kan verlagen naar 24 uur omdat als ik dit contract houd en ga werken onder ouderschapsverlof zou ik na die tijd verplicht weer 38 uur moeten werken. En dan kunnen ze niet meer mijn contract uren aanpassen naar 24 uur
Weten jullie of dat dit klopt??
D
Groetjes, Danica 

Terug
Bovenaan