minder werken

A

Anoniem

Guest
Hoihoi,

Ik ben nu 29 weken zwanger en werk 36 uur per week. En ik trek het 's middags écht niet meer....
Ik val bijna in slaap! (en alles is teveel: als mensen doorelkaar praten wordt ik echt gek! en de radio irriteert mij...de verlichting zorgt voor hoofdpijn...en ik heb een ergonomsche bureaustoel maar ik weet niet meer hoe ik er op moet zitten...pijn in me rug... Zweet me dood terwijl de kachel laag staat: dus vest aan-uit-aan uit...! Noem maar op!) Erg vervelend (en ook niet leuk voor mijn collega's want vrolijk ben ik 's middags niet meer!)
Soms heb ik een paar uurtjes vrijgevraagd (bijvoorbeeld om 3 uur naar huis ipv 5 uur) en dan trek ik het wel omdat ik dan thuis ff kan liggen.
Dan ben ik 's avonds tenminste ook nog wat waard... Als ik tot 5 uur heb gewerkt en ik kom thuis kan ik bijna niks meer van moeheid en rugpijn en lig ik dus al om 8 uur in bed. Zo gaat de week wel erg snel voorbij zonder dat ik wat anders kan doen dan werken en slapen!

Nu wil ik graag dat ik elke dag om 3 uur weg kan maar hoe moet ik dat aanpakken?
Ik kan me niet elke dag om 3 uur gaan ziek melden toch!?
Moet ik nu eerst een gesprek aangaan met de huisarts? of met de VK? of met mijn werkgever?
En stel dat ik het voor elkaar krijg om elke dag 2 uurtjes ziek te zijn hoe gaat dan dan met mijn loon? Ik neem aan dan 70 % uitbetaald voor die 2 ziekte uurtjes of werkt dat zo niet? En als ik dan met verlof ga...? dan geldt die 70% voor die 2 uurtjes per dag zeker ook nog? (dus verdien ik minder en ik ben op dit moment de enige die werk heeft bij ons thuis!)

Pff...lang verhaal he?
Maar ik hoop dat iemand mij wat meer info kan geven of wat tips e.d.!!

Groetjes Loesje

Hoi Loesje,

Ik heb hetzelfde als jij, ik trek het ook niet meer om hele dagen te
werken en heb ook ontzettend last van m'n rug.
Ik heb me vorige week ziek gemeld omdat ik gek werd van de pijn
en meteen bij de huisarts lang gegaan, die me door heeft verwezen
naar de fysio. Zij vertelde me dat ik een beginnende bekkeninstabiliteit
heb en voor 50%  de ziektewet in moet omdat het anders
helemaal mis kan gaan. En dus verplicht rusten thuis met m'n rug.
Dus ik werk momenteen halve dagen, en dat is nog net wel te doen.
Op m'n werk deden ze er gelukkig niet al te moeilijk over.

Ik zou als ik jou was eerst met je baas gaan praten en zeggen dat je het
haast niet meer trekt zo hele dagen en of je evt. 2 uur per dag vrij mag
nemen (als je nog genoeg vrije dagen hebt).
Willen ze dat niet en je trekt het echt niet meer dan zou ik naar de huisarts
gaan en dit bespreken met hem, en dat je evt. dan voor die 2 uur per dag
de ziektewet in gaat (25% is dat dan volgens mij).
Je krijgt dan gewoon doorbetaald zoals je anders ook hebt, want je mag een jaar in de ziektewet zitten volgens mij.
Ik weet niet wanneer je met verlof zou gaan, maar als je (voor een gedeelte)
in de ziektewet zit, moet je wel 6 weken van tevoren stoppen ipv 4.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, sterkte!

xx Syrah

Hallo,

Zeer herkenbaar je verhaal.
Ik had er ook zo veel last van........alleen ging maar gewoon door.
Helaas ben ik uiteindelijk eerder moeten stoppen wegens medische redenen (een bloeding in de 27e week).

Wat ik je adviseer is: heb het er met de VK over en je werkgever.
Wellicht dat je idd een aantal uren ziek gemeld kan worden. Want rust nemen is wel belangrijk!!! Niet alleen voor jou, maar ook voor die kleine in je buik!

Realiseer je wel dat als je ziek gemeld wordt voor een aantal uren (al is het maar 1 uur) dat je dan 6 weken van te voren moet stoppen, en niet 4 weken.

Succes.

Liefs Ukkie
(36W+1D)

Meiden, bedankt voor jullie reactie!

Pff...in principe zie ik het niet zo zitten om 6 weken van te voren al te stoppen, (ik wou 4 weken van te voren stoppen) zodat ik wat langer bij de kleine kan zijn...(maar ja..of die 2 weken nu veel verschil maken?)
Dus gewoon vrij vragen is misschien wel de oplossing. Ik laat het allemaal ff bezinken en overleg het thuis ff. Als ik eruit ben laat ik het wel weten!

Groetjes Loesje

Pff...in principe zie ik het niet zo zitten om 6 weken van te voren al te stoppen, (ik wou 4 weken van te voren stoppen) zodat ik wat langer bij de kleine kan zijn...(maar ja..of die 2 weken nu veel verschil maken?)
Dus gewoon vrij vragen is misschien wel de oplossing. Ik laat het allemaal ff bezinken en overleg het thuis ff. Als ik eruit ben laat ik het wel weten!

Groetjes Loesje

Groetjes Loesje

Hi Loesje,

Blijf van je vrije dagen af ! Je kunt het beste contact opnemen met je bedrijfsarts.
Ik heb in mijn 8e week contact opgenomen met mijn bedrijfsarts , omdat ik me 's ochtends ontzettend misselijk voelde en laat in de middag zat ik met koppijn achter mijn pc. In het begin meldde ik me om de paar dagen voor 1 dag ziek. Ik vond dit zelf vervelend en daarom besloot ik een gesprek aan te gaan met onze bedrijfsarts. Ik vertelde hem over mijn symptomen en dat ik best wel elke dag een paar uur kan werken en dat ik het ontzettend jammer vond om de hele dag thuis te zitten , terwijl ik de klachten af en toe alleen maar s'ochtends of laat in de middag heb.
Hij kwam zelf met het voorstel om later te beginnen en als de klachten s'middags aanwezig zijn mag ik gewoon naar huis. Ik hoef alleen me manager alleen maar te informeren.

De bedrijfsarts adviseerde mij om later in mijn zwangerschap , mocht ik andere klachten hebben, contact met hem op te nemen. Hij wil dan mijn werkuren gaan verminderen van 8 tot 6 en in de laatste fase mag ik alleen maar halve dagen werken.

Advies nogmaals neem contact met je bedrijfsarts .

Succes

Loesj,

als je je nu al zo ellendig voelt, dan moet je straks echt 6 weken van te voren stoppen. Je kan die weken goed gebruiken om bij te komen. Heel veel vrouwen onderschatten heta llemaal, en als je je goed voelt en je wilt doorwerken moet je hetzeker doen, maar heb je klachten, dan stoppen.

Als je gedeeltelijk ziekgemeld wordt krijg je gewoon 100% loon. Dit heeft te maken met de vangnetregeling. je salaris wordt dan aan je werkgever (als je in loondienst bent) door uwv betaald.

Ik zou zeker niet al je vrije dagen hiervoor opmaken. Je kan ze nog veel te goed gebruiken na je verlof.

Dus mijn advies, maak een afspraak met de bedrijfsarts en zorg dat je gedeeltelijk de ziektewet in gaat.

Miep

Terug
Bovenaan