Mirena spiraaltje of nuvaring als anticonceptie

<p style="text-align: left;">Beste mama's, </p><p>Inmiddels ben ik 5weken geleden bevallen en is het binnenkort weer tijd voor anticonceptie. </p><p>Ik twijfel tussen een mirena spiraaltje of de nuvaring. Ik ben iemand die veel last heeft van de bijwerkingen. Mijn twijfel is daarom echt gebaseerd op de bijwerkingen van beide. Met welke vorm ervaar je de minste bijwerkingen. </p><p>Hebben jullie ervaring met 1 van de 2? En zo ja, hoe ervaren jullie dat?</p><p>Een overzichtje met veel voorkomende bijwerkingen. Sounds like fun! Herkennen jullie deze symptomen?</p><p><span style="box-sizing: border-box; font-weight: bold; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;"><span style="box-sizing: border-box;">Spijsvertering: </span></span><span style="font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">gewichtstoename.</span><span style="box-sizing: border-box; font-weight: bold; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;"><br style="box-sizing: border-box;" />Psychische stoornissen: </span><span style="font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">depressieve stemming/depressie, zenuwachtigheid, verminderd libido (zin in seks).</span><br style="box-sizing: border-box; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;" /><span style="box-sizing: border-box; font-weight: bold; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">Zenuwstelsel: </span><span style="font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">migraine.</span><br style="box-sizing: border-box; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;" /><span style="box-sizing: border-box; font-weight: bold; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">Maag en darmen: </span><span style="font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">misselijkheid.</span><br style="box-sizing: border-box; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;" /><span style="box-sizing: border-box; font-weight: bold; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">Huid: </span><span style="font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">acne, overmatige lichaamsbeharing (hirsutisme).</span><br style="box-sizing: border-box; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;" /><span style="box-sizing: border-box; font-weight: bold; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">Skelet en spieren: </span><span style="font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">rugpijn.</span><br style="box-sizing: border-box; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;" /><span style="box-sizing: border-box; font-weight: bold; font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">Borsten en geslachtsorganen: </span><span style="font-family: 'Noto Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 15px;">goedaardige cystes (met vocht gevulde holtes) in de eierstokken, pijnlijke menstruatie (dysmenorroe), gevoelige borsten, pijnlijke borsten, uitstoting van het IUD (geheel of gedeeltelijk).</span></p>

Welke anticonceptie gebruikte je voor de zwangerschap als ik vragen mag? 
Ik heb de nuvaring gebruikt, na verschillende pillen te hebben gehad. En merkte hier duidelijk verschil dat ik minder last van bijwerkingen van de hormonen had. 
Ik heb met een spiraal geen ervaring, ik ben zelf ook bang voor de bijwerkingen daarvan en het zetten. 
Dus ik ga denk ik weer voor de nuvaring over een tijdje (3 weken geleden bevallen). Let wel op dat je de nuvaring niet kan gebruiken als je borstvoeding geeft. De spiraal dacht ik wel, dat de verloskundige zei. 
Nuvaring vind ik zelf dan ook makkelijker als we over een paar jaar evt voor een 2e kindje willen gaan. 

Nuvaring is hier heel goed bevallen. Geen bijwerkingen en erg makkelijk. Als ik straks bevallen ben ga ik denk ik wel voor een spiraal omdat onze kinderwens dat vervuld is. 

Ik gebruikte voorheen de pil, maar werd gek van de hoeveelheid hormonen en de dagelijkse pieken en dalen. Dit wil ik absoluut niet meer.
Ik weet niet of we een 2e kindje willen. Dus op zich zou een spiraaltje wel makkelijk zijn. Je hebt er geen omkijken meer naar voorlopig. 
Fijn dat jullie weinig last hadden van bijwerkingen met de nuvaring. Gaf dit ook geen ongemakken tijdens de seks?

@MWH van welke bijwerkingen had je wel last? En gefeliciteerd trouwens, met de geboorte van je kindje! 

Ik gebruikte voorheen de pil, maar werd gek van de hoeveelheid hormonen en de dagelijkse pieken en dalen. Dit wil ik absoluut niet meer.
Ik weet niet of we een 2e kindje willen. Dus op zich zou een spiraaltje wel makkelijk zijn. Je hebt er geen omkijken meer naar voorlopig. 
Fijn dat jullie weinig last hadden van bijwerkingen met de nuvaring. Gaf dit ook geen ongemakken tijdens de seks?

@MWH van welke bijwerkingen had je wel last? En gefeliciteerd trouwens, met de geboorte van je kindje! 

Een koper spiraal? Die is zonder hormonen. Ik heb zelf voor een koperspiraal gekozen omdat ik al die hormonen zat was. Ik heb het nu al een jaar en opzich bevalt het wel goed alleen heb wel vaker buikpijn buiten mijn menstruatie.

Ik heb na mijn bevalling ook gekozen voor een koperspiraal omdat ik geen hormonen meer wil. Na het stoppen met de pil voelde ik me anders, stukken beter. Ik heb m nu 7-8 maanden en bevalt goed. Wel 1 keer een tussentijdse bloeding gehad. Wij willen waarschijnlijk nog wel voor een tweede gaan, maar dan is een spiraaltje er ook zo uitgehaald bij de huisarts toch :)

Mocht je een koperspiraal overwegen; meestal zijn de menstruaties wel wat heftiger. In mijn geval klopt dat ook wel. Voorheen altijd ob normaal, nu ob super. Ik ben zelf van mening dat dit niet zo’n erge bijwerking is, maar dat is natuurlijk aan jezelf ☺️

Terug
Bovenaan