Mirena spiraaltje of nuvaring als anticonceptie

Hey, wij hebben bijna dezelfde gebruikersnaam xD

Ik heb voor de geboorte van onze dochter 4.5 jaar lang een Mirena gehad en zodra het kon, gelijk weer een laten plaatsen. In een Mirena zitten veel minder hormonen dan in de pil en werkt plaatselijk. Ikzelf zweer erbij omdat 1: ik dan niet meer ongesteld word en 2: ik veel stabieler ben als ik er een heb (nogal last van PMS klachten als ik normale cyclussen heb).
Laten we voorop stellen dat elk lichaam anders is en er ook anders op zal reageren, maar ik vind het zelf wel heel erg fijn :)

Hoi, ik heb voor de geboorte van onze dochter 4,5 jaar lang een Mirena gehad en heb er na haar geboorte voor gekozen om er zo snel mogelijk weer een te laten plaatsen. Wij willen nog wel een keer een tweede kindje, maar liever niet te snel achter elkaar, dus voor mij 'kan het uit'. Ondanks dat feit, heb ik hem om een andere reden: ik ben emotioneel veel stabieler als ik een spiraaltje heb, als ik cyclussen heb, heb ik altijd ontzettend veel last van PMS klachten (meestal 2 van de 4 weken chagrijnig, opvliegend etc...), daarnaast word ik ook nooit ongesteld, dus dat is wel heel erg relaxt!

Uiteraard is elk lichaam anders en ik denk dat je er pas achter komt of het daadwerkelijk iets voor je is, als je het uitprobeert :)

Mijn zus heeft overigens beide gehad, maar die vond de Nuva ring ook nog wat teveel hormonen bevatten, de Mirena bevat er niet zo heel erg veel (in verhouding met andere hormonale anticonceptiva).

Heb 8 weken na mijn keizersnede een mirena spiraal gezet. Geen last gehad.. zowel niet van het zetten als de dagen erna.
Heb hem eerder laten zetten bij de huisarts, toen wel last gehad.
De enige bijwerking die ik zo af en ervaaf is iets donkere afscheiding. Geen horrorverhalen hierzo!

Even een vraag aan de dames die een Mirena spiraal hebben laten plaatsen na de bevalling. 
Hebben jullie na het plaatsen ook veel gevloeid? 
Bij mijn eerste spiraal nooit gebloed echt heerlijk, nu vloei ik al 2.5 week heftig. 

Ik heb alleen de dag zelf wat gebloed. Dag 2 nog een paar druppels en daarna was het voorbij!
Mijn verloskundige gaf aan dat je tot een half jaar na de plaatsing onregelmatig kan bloeden..

Fijn om te horen dat jullie enthousiast zijn over de mirena! 
Hebben jullie deze laten plaatsen door de huisarts? Mijn huisarts doet dit namelijk wel gaf ze aan.
Het enige waar ik tegenop zie ik het laten plaatsen. Doet dat veel zeer? Of voel je er niks van na een bevalling? Het zal vast wel mee vallen toch? Na een bevalling kan je alles aan, haha. 

Hai hier ervaring met de pil, nucaring en pleister. 
Wilde ook zo mij mogelijk hormonen in m’n lijf dus af en toe wat anders uitgeprobeerd. Hoorde van vriendinnen hun kuren met spiraaltjes dus dat leek me helemaal niks. 
Nuvaring weet ik nog, eerst maanden had ik het idee dat mijn lijf en hormoonvalans hieraan moest wennen. Na zegge 2 a 3 mnd was er weer een oude balans. Heel fijn in gebruik (je hoeft er maar eens p/m aan te denken, makkelijk in en uit te brengen en je kan er gewoon mee vrijen. Soms haalde ik m er wel s uit hoor, maar dat was denk ik meer mentaal dan dat ik er fysiek last van had. Het is echt een heel flexibel ding dus het vind gewoon haar plek daarbinnen. 
Later ben ik overgegaan op de evra pleister omdat dit nog minder hormonen bevat. Ik ben  tijdens het gebruik niet zwanger geworden dus heeft gewerkt ;) Ik merkte idd niets van hormoonwisselingen. Elke week plak je een nieuwe op, op je arm, buik etc. Is beetje zalm kleurig dus als je een donkere huid hebt zal het wat meer opvallen helaas. En dan ook een Stopweek na 3 weken. 

Succes met uitproberen/ met je keuze! 

Terug
Bovenaan