Mijn 1e zwangerschap eindigde in een miskraam bij 12 weken (nov. 03), een dag voor de termijnecho. Ik voelde mij leeg, koud en eenzaam. Na 3 1/2 week (net voor kerst) ben ik nog gecurreteerd, wat ik erg emotioneel vond.
Ik wilde heel graag weer zwanger worden en vond de 6 maanden dan ook erg lang duren. In die periode vond ik het moeilijk om te gaan met andere zwangerschappen en met mijn eigen verdriet. Ik was erg bezig met weer zwanger worden en had moeite met de uitgerekende datum.
Toen was ik weer zwanger, maar ook angstig, onzeker en niet meer onbekommerd zwanger... Bij 15 weken kreeg ik een bloeding, we waren op vakantie in Amerika. De angst vloog me naar de keel, het kwam allemaal terug!
Maar naarmate de buik groeide, vertrouwde ik meer op mijn lichaam en het kindje in mijn buik. Een jaar later zat ik bij de 1e zwangerschapsgymles te huilen, omdat dat precies de datum van de miskraam was. En er werd ons gevraagd hoeveelste kindje/zwangerschap het was... De emotie kwam opeens heel hevig terug.
We kregen gelukkig een wolk van een zoon (feb. 05) die nu net 2 geworden is. In januari kregen wij er een dochter bij...
De pijn slijt, maar kan soms opeens naar boven komen als je het niet verwacht. Jammer vind ik dat een zwangerschap nooit meer zo onbekommerd is. Pas later kun en durf je langzaam te gaan genieten. Veel mensen denken erg makkelijk over zwanger worden en zijn. Maar wat ik me veel meer realiseer is dat een baby in je buik echt een wonder is!
Geef jezelf de tijd en ruimte om dit verdriet toe te laten, dan durf je vast over een tijdje wel weer een zwangerschap aan.
Sterkte,
Sonja