miskraam met enorme stolsels

Hallo,
Ik heb gisteren een miskraam gehad. Ik wist ruim 2 weken dat het vruchtje (van 6 weken) niet meer leefde. Ik heb heel erg veel bloed verloren en ook heel veel ontzettend grote stolsel. Sommige wel groter dan een vuist. Ik ben ook naar het ziekenhuis geweest en daar hebben ze stolsels verwijderd en konden ze het vruchtje, dat in de baarmoedermond lag ook verwijderen. Hierna is het bloeden ook veel minder geworden. Het was een verschrikkelijke ervaring. Viel een paar keer ook bijna flauw. Ik zou wil willen weten of er meer mensen zijn die ook van die enorme stolsels verloren hebben. Het was gewoon met kraamverband niet op te vangen.

Sterkte toegewenst,
Zelf heb ik een aantal maanden geleden ook een miskraam gehad. Bij ons op de echo zagen ze dat het kindje niet meer leefde, terwijl mijn zwangerschap gewoon verliep, ze hebben het toen door curretage weggehaald. Na die tijd heb ik ook enorme stolsels verloren, precies wat jij zegt. Ik was heel erg bang, omdat we niet wisten wat er aan de hand was. De ene dokter bij de dokterswacht zei dat het een infectie kon zijn (Ik had ook een beetje koorts) mijn eigen huisarts zei dat het ook kon komen door dat ik na de curretage een poos had gelegen, het bloed hoopt zich dan op in de baarmoedermond en kan er niet zo goed uit, dan krijg je ook stolselvorming.
Ik wens je veel sterkte bij het verwerken van het verlies van je kindje.

Bedankt voor je reactie. Ik dacht ook 9 weken zwanger te zijn, maar het was met 6 weken gestopt. Ik zou morgen een curretage hebben. Dus ik heb ruim 2 weken gewacht dat was achteraf gezien wel erg lang. Ik schrok ook heel erg van die stolsels, daar was ik niet echt op voorbereid.
Is het bij jou vanzelf over gegaan of moest je nog nabehandeld worden?
En hoe gaat het nu met jou?

Hallo Maria,

Wat rot voor je dat je zwangerschap in een miskraam eindigde. Een miskraam is al rot genoeg. Zeker als het ook nog zo heftig gebeurd, wordt het wel een beangstigende gebeurtenis. Je weet zowiezo al niet wat je van een miskraam moet verwachten, want dat lees je nooit en hoor je nooit en daarbij is het weer bij iedereen anders.
Ik heb in het afgelopen anderhalf jaar 3 miskramen gehad. De eerste 2 met precies 11 weken. de derde met 6,5 week. De tweede miskraam was erg heftig. Het bloeden stopte maar niet en stroomde eruit. Ik ben niet flauwgevallen maar voelde me wel erg slap. Ik vond het meer op een (mini)bevalling lijken dan op een heftige menstruatie zoals wel eens wordt gezegd. Er zaten niet echt veel grote stolsel bij, wel "kwabben" bloed, net zoals je na een bevalling ook hebt.
Ik heb geen nabehandeling gehad, ben wel bloed gaan laten prikken en ik had inderdaad ijzertabletten nodig.
Ik wens je heel veel sterkte en veel luisterende oren toe.

Bedankt Lies en D. voor julle reacties. Het is doet me wel goed om er met andere over te 'praten'.
Gisteren kreeg ik ook koorts, maar dat komt denk ik doordat er griep in ons huis heerst. Man en 2 kinderen zijn ook ziek. Ik heb nog steeds wel wat bloedverlies. Hadden jullie daar ook nog lang last van?

Hi,
Niet fijn om nu ook nog ziek te worden.
Het ergste bloedverlies moet op zich voorbij zijn als je de vrucht verloren bent. Mijn verloskundige zei toen ik op mijn eerste miskraam wachtte, dat na ongeveer 10 dagen het bloedverlies nog maar minimaal mocht zijn. Is dit niet zo dan kan het zijn dat er nog resten zijn achtergebleven waardoor de baarmoederwand zich niet sluit, maar als je bent gecurreteerd zal dat wel niet.
Bij de eerste twee miskramen kwam er een paar dagen na de eerste heftige bloeding er nog een. Bij de tweede miskraam was die ook erg heftig en had ik het vermoeden dat er nog een vruchtje kwam. Daarna werd het bloeden ook aanzienlijk minder, en werd het ook elke dag minder. Het vervelende is dat je niet weet wat "normaal" is. Gelukkig heb ik geen curretage nodig gehad en voelde ik me al weer snel prima.
Het is daarna wel even afwachten wanneer de volgende menstruatie weer komt. Nooit gedacht dat ik daar nog eens blij mee zou zijn! Bij alle drie de keren was dat tussen de 4 en 5 weken na de miskraam.
Maria, ik las dat je 2 kinderen hebt, is dit jouw eerste miskraam? Zal je waarschijnlijk niet zo verwacht hebben?
Ik heb 4 kinderen, was bij allemaal meteen zwanger en nooit een miskraam gehad. Nu heb ik er 3 achter elkaar gehad. Afgelopen dinsdag had ik ongesteld moeten worden, ik zal waarschijnlijk wel zwanger zijn, maar heb nu een erg afwachtende houding.
Beterschap met alle zieken, hopenlijk voel je je snel weer beter op alle fronten!
D.

Hoi D.
Ik ben ook niet gecurreteerd. Gelukkig is het bloedverlies nu minimaal. Het was mijn eerste miskraam. Dus ik had het inderdaad niet verwacht na 2 normale zwangerschappen. Het zal voor jou helemaal wel onverwacht zijn en zeker 3 keer lijkt me erg zwaar.
Gelukkig voel ik me vandaag iets beter. Ik hoop voor je dat je zwanger bent en dat het nu goed gaat!
Veel succes! Lijkt me erg spannend voor je!
Groetjes

Hi Maria,
Fijn dat je je weer wat beter voelt. Zijn alle zieken thuis weer opgeknapt? Hopelijk wel, anders kost het je wel heel veel energie met ook nog 2 zieke kinderen.
Het is een beetje dubbel allemaal. Je hoopt natuurlijk altijd dat het goed gaat en ergens heel ver in je achterhoofd weet je dat het toch ook best wel vaak in een miskraam eindigt. Als dat dan inderdaad gebeurt ben je daar heel verdrietig om. In mijn geval kon ik het enigzins relativeren (wat het verdriet erom overigens niet minder maakt) door het feit dat ik al 4 gezonde zwangerschappen heb gehad met als resultaat 4 gezonde kinderen. In verband met mijn leeftijd had ik wel rekening gehouden met het feit dat het langer kon duren voordat ik zwanger was maar niet zozeer met een miskraam. Bij de eerste miskraam had ik al de hele tijd een slecht voorgevoel. Bij de 2 volgende niet en voelde ik me wel enigzins door mijn lijf verraden.
Uiteraard hoop ik dat het deze keer goed gaat. Door zo'n miskraam wordt het wel extreem spannend, van mij mogen we zo een paar weken overslaan!!!
Sterkte en doe nog even rustig aan!
Groeten, D.

Terug
Bovenaan