Moe door borstvoeding en daarom stoppen??

Hallo,

Ik geef mijn zoontje van 18 weken gelukkig nog steeds borstvoeding.
Voor de bevalling wat uiteindelijk na 9 cm in een keizersnede overging was ik al enorm moe. Heb de laatste dagen in t ziekenhuis gelegen met slaapmedicatie.

Nu ben ik nog steeds zo ontzettend moe en Thijn komt soms maar 1 keer snachts en soms ook niet, dus zo 'zwaar'heb ik het niet denk.
Alleen echt die vermoeidheid is echt heel erg aanwezig.
Kan janken om een scheet puur door vermoeidheid. Ben sinds 4 weken weer aan t werk maar kan t nauwelijks volhouden. (3 dgn)

Nu zeggen mensen om me heen dat t door de borstvoeding komt en dat ik maar moet stoppen. Is dat zo? En hoeveel van jullie zijn ook zo moe? en wat doe je ertegen?

Heb al bloed laten prikken, kwam niks uit. ik eet gezond, drink genoeg water en qua beweging elke dag een uurtje wandelen.

Hey Wenne,

Jouw verhaal komt me heel bekend voor. Ik heb ook een zware bevalling gehad met uiteindelijk KZ en was ook zo moe. Dat heeft echt maanden geduurd voor het een beetje ging. Ook ik gaf borstvoeding en ben met vijf maanden gestopt maar had eigenwel wel eerder willen stoppen maar vond dat toch ook weer zonde want je wil dat dan over hebben voor je kindje. Achteraf heb ik daar wel een beetje spijt van. Als je zo uitgeput bent, dan kan het echt een opluchting zijn om met BV te stoppen. Dus als je het gevoel hebt dat BV jou letterlijk leegzuigt dan zou ik het zeker overwegen om te stoppen.
Wat voor mij ook gold (en voor jou misschien ook) was de verwerking van de bevalling wat dus ook heel veel energie kostte. Ik was er heel erg verdrietig onder dat het zo gelopen was en ik liep op m'n tenen om blij te zijn.
En ook 1 voeding in de nacht kan zwaar zijn als je nog zo moe bent van alles hoor. Het breekt toch je broodnodige slaap, dus onderschat dat niet. En mocht je overgaan op FV dan zou je partner ook kunnen helpen met de nachtvoedingen.
Maar het is dus wel belangrijk dat je een keuze maakt waar je achterstaat. Dus kies niet omdat anderen zeggen dat iets echt het beste is voor jou, maar neem de tips ter harte en kies dan waar jij je het prettigste bij voelt.

Heel veel sterkte,

Ida mv Thomas 12-11-2006

het hebben van een kind en het dragen van al die verantwoordelijkheid is erg vermoeiend hoor, ik denk dat veel vrouwen zich in jouw verhaal herkennen.
Toch schijnt het niet zo te zijn dat het door de borstvoeding komt.
Je kindje drinkt wel energie bij je weg maar als je simpelweg wat meer eet dan hoeft dat je niet moe te maken.
Besef wel dat je lichaam echt nog op moet knappen, ze zeggen wel eens dat je net zo lang zwanger bent als dat je moet ontzwangeren, neem dus je tijd.
Misschien kun je je op je werk gedeeltelijk "ziek"melden en de dagen wat korter maken.
Eet inderdaad gezond en genoeg (dus iets meer dan voor de borstvoeding)
Rust genoeg en ga op tijd naar bed, probeer zoveel mogelijk taken met je partner te delen. Bedenkt alsjeblieft dat het niet niks is hoor een kind krijgen, je hele leven is verandert en je kunt nu eenmaal niet verder leven zoals voor de bevalling al willen we dat misschien graag.
Neem je tijd en geniet vooral erg van alle momenten. Ik wens je veel sterkte met de moeheid, groetjes Martine

Nou, het is niet normaal dat je 4,5 maanden na de bevalling nog zó moe bent. Zeker dat je je werk nauwelijks vol kunt houden. Nu heb je wel een keizersnede gehad, dat is een ingrijpende operatie, en het herstel gaat meestal langzamer. Maar na 4,5 maanden nog zó moe, dat is toch wel opmerkelijk.
Ik zou ook stoppen met de BV, al komt het daar niet door. jij bent toch degene die steeds moet voeden (zelfs al zou je partner met de fles geven, dan moet je het toch weer afkolven) en is ook vermoeiend, steeds dat móeten.
Wat is dat toch met vrouwen dit koste wat koste met bv door blijven gaan...denk ook aan jezelf!!!! want dan kun je ook niet optimaal moeder zijn!\
succes!

Ook ik herken veel in je verhaal. Ik heb een relatief "makkelijke" bevalling gehad ('smorgens ingeleid, 's avonds om 19.42 werd mijn zoon geboren), maar was ook heel erg moe. Ik heb  ook bloed laten prikken, een ook daar kwam niks uit. En ik geloof toch wel dat het iets met de borstvoeding te maken heeft. Ik ben ook 4 kilo afgevallen in de periode dat ik borstvoeding gaf, dat geeft voor mij aan dat mijn zoon toch echt "van mij" at. Daarnaast was ik ook veel meer met de voedingen bezig, omdat  ik de enige was die het kon geven. Mijn zoon is nu 7 maanden, en ik ben met 6 maanden gaan afbouwen en.... ik voel me veel beter! Minder moe, meer energie...
Je moet inderdaad doen waar je zelf achter kunt staan. Er zijn een heleboel kinderen van vriendinnen van mij prima groot geworden op flesvoeding, dus daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Je kunt ook overwegen om een aantal voedingen flesvoeding te geven en bijv. nog alleen 's ochtends en 's avonds nog BV te geven.
En wat werk betreft...ik zou na mijn verlof ook 3 dagen gaan werken, maar dat zag ik echt niet zitten dus ik heb het kunnen regelen dat ik 1 dag per week ouderschapsverlof opkon nemen, waardoor ik maar 2 dagen hoef te werken. Nu ik weer meer energie heb, wil ik het weer gaan uitbreiden.
Veel succes met de beslissing, en voel je niet schuldig als je besluit te stoppen met de borstvoeding. Denk maar zo: als jij je beter voelt, vaart je kind daar ook wel bij.

Ik heb een normale bevalling gehad, die 11 uur heeft geduurd en goed is verlopen. 4 dagen na de bevalling kreeg ik echter buikgriep. Een week na de bevalling was ik 15 kg lichter dan vlak voor mijn bevalling. Mijn bv kwam niet goed op gang, ik was continue doodmoe en had continue honger. Ik heb vitamine preparaten gekregen om te helpen opknappen. Na 4.5 weken heb ik de bv opgegeven, wel met gemengde gevoelens. Maar nadat die knoop was doorgehakt knapte ik ziender ogen op.
Borstvoeding kan dus wel degelijk teveel van je lichaam vergen. Ook als je een zware bevalling hebt gehad.

Ik heb altijd de wijze woorden van een voorlichtster van BVN in mijn hoofd gehouden, die  super  pro bv is: "Het moet voor beiden leuk blijven. Als voor 1 van beiden het geven van bv vervelend is, dan kun je beter stoppen."

Achteraf zeg ik nu: mogen we een volgend kindje krijgen, dan ga ik niet zolang door. Ons zoontje is nu 15 maanden en als ik terug kijk, dan heb ik die eerste weken helemaal niet kunnen genieten. Ik was de hele dag met bv bezig, en met niets anders. Dat vind ik ook niet gezond.

Groetjes,
Leeuwtje

Hallo,

ook ik ben er van overtuigd dat BV je moe maakt.
Ik heb best een zware bevalling gehad, 48uur.
De bedoeling was dat ons zoontje uit mijn borst ging drinken.
Maar hij kon mijn tepel niet pakken... hebben al het mogelijke geprobeerd, maar het mocht niet baten.
Omdat ik wou dat ons zoontje toch BV kreeg, ben ik gaan kolven.
Op het begin ging het super!!
Maar na verloop van tijd liep de BV steeds terug... ik vond het niet leuk meer om te kolven... zag er echt tegenop.
6x per dag kolven om al het mogelijke eruit te halen, en dan vervolgens de kleine de fles geven, is echt vermoeiend.
Toen kreeg ik vervolgens een borstontsteking.
Toen hebben we besloten dat ik ging af ging bouwen met het kolven en ons zoontje op volledige FV te zetten.
Hij kreeg toch al immers toch al FV omdat ik niet genoeg had voor hem.
Ik heb me eigen er ook schulig over gevoeld, want ik wou zoooo graag!!!
Maar wat hiervoor al is gezegd... je kindje heeft meer aan een opgewekte moeder, dan een moeder die tegen dingen aan zit te hikken omdat ze zo moe is.
Je hoeft je eigen echt niet schuldig te voelen (makkelijk gezegd hé?)
Sinds ik er mee gestopt ben, ben ik langzamerhand opgewekter geworden.
Het is niet meer het MOETEN van kolven of drinken aan de borst.
Maar lekker makkelijk een flesje maken.
Begrijp me niet verkeerd hoor... als ik de keus had, had ik het zeker ook anders gedaan.
Maar als het niet gaat, gaat het niet...   hoe erg je dat ook kan vinden.

Ik wens je veel succes met je keuze!!

Groetjes Debby.

Ook ik herken veel in de verhalen van hierboven. Ik denk ook dat BV toch een grotere impact op je lichaam en je gesteldheid heeft, dan men denkt. Ik heb zelf ook een spoedkeizersnede gehad en ook vanaf dag 1 moeite gehad met BV. Schijnbaar kan je lichaam die twee dingen toch niet zo goed samen aan.
Als jij denkt dat je meer energie kan krijgen wanneer je stopt met de BV of wanneer je het gaat afbouwen naar bv 2x bv en de rest fv, dan moet je dat zeker doen. Een kind groeit beter op bij een vrolijke, vitale moeder!!

Groetjes

Terug
Bovenaan