Moedeloos: Baby 6 mnd overdag slapen 1 groot drama

<p>Onze baby is 6 mnd en het slapen overdag is 1 groot drama. We leggen hem op bed als hij symptomen van vermoeidheid vertoont. Soms slaapt hij dan meteen. Maar meestal, en zeker nu weer, is het weer één groot drama.</p><p>De eerste maanden hadden we de fout gemaakt hem slapend weg te leggen of in de box te laten slapen. Dat doen we nu al maanden niet meer. Hij heeft al geleerd wakker weggelegd te worden. En het bed is een slaapplek, dus daar ligt geen speelgoed etc.</p><p> </p><p>Toch, als we nu zien dat hij moe is, en hem wegleggen, zet hij het hem enorm op een krijsen. Soms is hij echt des duivels, zo agressief huilt hij dan. Eerst gingen we hem dan aaien en een beetje 'schudden' met je hand op zijn buikje. Ook dat doen we niet meer, want dit moesten we soms met zijn tweeen en met vier handen wel een half uur doen. </p><p>We leggen hem nu dus weg en dan huilt hij verschrikkelijk agressief (zo klinkt het tenminste). We gaan nu steeds heel kort even terug . Want hij is dan dus met zijn armen aan het maaien en slaat zijn speen eruit, en is vervolgens kwaad omdat de speen eruit is. Dus doen wij die er 86326436x weer in. </p><p>Vanmorgen is hij twee uur aan het krijsen geweest (en wij dus ongeveer 25x naar hem toe om hem gerust te stellen). En nu krijst hij alweer een uur. Ik ben er echt ZO klaar mee. Liefst zou ik mijn koffers pakken en verdwijnen. Wat is in godsnaam de gouden tip?</p><p>Hij is verder gezond en heeft nog geen last van tandjes.</p><p> </p><p>Snachts slaapt hij goed, alleen is hij de laatste tijd helaas te vroeg wakker. Hij gaat om 18 u in bed omdat hij dan gesloopt is. </p>
 
Hoi hoi, wat vervelend zeg! Ik zou niet al mijn hoop erop vestigen maar baby’s maken rond de zes maanden een mentale sprong waardoor ze onrustig en huilerig zijn. Zou dat het kunnen zijn? Hoe lang heeft hij hier al last van?  Ik weet dat onze dochter rond die periode ook een hele onrustige periode heeft doorgemaakt. Hoe gefrustreerder ik werd, hoe meer zij daarop reageerde. Ik ben uiteindelijk met haar gaan wandelen als ze niet wilde slapen, zodat ze in de wagen in slaap viel. Of ik reed naar mijn moeder rond slaaptijd (ca. uurtje rijden) en dan sliep ze in de auto. Geloof zelf niet dat als een baby s’ nacht goed slaapt en zelfstandig in slaap valt het overdag kwaad kan om hem op andere plekken te laten slapen. Probeer het eens zou ik zeggen, wie weet word je er zelf ook een stuk rustiger van. Tot slot: probeer te bedenken dat het een fase is, hoe vermoeiend ook. Vaak is het van de een op de andere dag weer over. Succes!
 
Wat heftig voor je zeg! Het gaat echt beter worden hoor, alles is ene fase he(echt een dooddoener i know, maar is wel echt zo). Misschien wat tips(als je die nog niet hebt toegepast). - lees wat tips van slaapcoaches(vb op instagram: slaaptipsvoorbaby’s en snuggle and dreams) en Koop evt hun slaapgids. Dit zorgde bij mij vooral voor wat meer zelfvertrouwen over hoe het aan te pakken.. onzekerheid zorgt immers voor improvisatie, wanhoop etc. Sommige baby’s zijn gebaat bij een strak ritme ipv naar bed gaan bij signalen. Dus probeer misschien de wakkertijden aan te houden ipv de vermoeidheidssignalen. - als je baby langer dan een half uur nodig heeft om in slaap te vallen, dan lukt het misschien echt niet en kan je hem misschien beter weer even eruit halen? Ik doe dat wel, maar dat is heel persoonlijk..(net als de andere punten hierboven) - er zijn fases waarin baby’s gewoon echt niet graag willen slapen, probeer hem dan zo goed mogelijk door de dag heen te helpen door even te gaan wandelen of autorijden zodat hij daar een dutje kan doen. heel veel sterkte!! 
 
Ik zou ander ritme proberen. ik liet mijn zoontje smorgens dutje doen in box Dit was meestal maar half uur en dan smiddags wel in bed en dan 2 uurtjes en soms langer. Als die moe werdt rond 4 uur sliep die nog weer half uurtje soms. Maar hij ging eerst rond 7 uur naar bed waardoor die ook om 0600 wakker was. Nu is die bijna 2 en wordt hij half 8 wakker en gaat hij van 12 tot 3 nog na bed en dan om half 8 weer. Het eerste jaar is heel lastig met bedtijden vondt k ook. Als je een ritme hebt komen er weer tandjes door ofzo. Als je kindje snachts goed slaapt verder zou ik t overdag voor lief nemen. Alleen smiddags  maar in bed stoppen en dutje smorgens lekker als die speelt 
 
Ik herken je frustraties. Niet uit die periode, maar van eerder. Ik heb zo'n hekel gekregen aan gedoe boven het bedje, daar raak ik zelf helemaal gestresst van en dan lukt het helemaal niet meer. 
Vervelend he? elke keer als iets lijkt te werken, of er is een fijn ritme, dan gooien ze een week later de gebruiksaanwijzing weer om. En dan is het weer aan jou om te ontcijferen wat het nu weer moet zijn. 

Hier wat dingen die bij ons werkten, maar helaas zul je je eigen weg door alle tips heen moeten vinden, met veel geduld en compassie. Het is voor hem minstens net zo vervelend. Die gedachte hielp mij. 

Mijn baby is sinds 5 maanden van een ritme op de klok. Tot die tijd werkten wakkertijden en vermoeidheidssignalen fantastisch, elke keer voeden als ze wakker werd. Maar geleidelijk aan veranderde dat. Ik verving 1 fles in de loop van de ochtend voor een fruithap die wat groter werd. Toen werd het ritme: opstaan, fles, spelen, ochtendslaapje van 30 minuten, fruithap, spelen, voor het slapen gaan een fles. Ennnn met een volle buik sliep ze zo een gat in de middag. Sindsdien doet ze redelijk zeker een lang tussen de middag slaapje. En dan rond half 4 nog 1 x een kort slaapje. Misschien werkt die fles voor het slapen gaan, en het ritme op de klok ook voor jou.

Het zal dan geen verrassing zijn dat de mijne ook geen afwijking van het ritueel tolereert. Je bent van regelmaat of niet haha. Hier gaat ze altijd in dezelfde volgorde in haar slaapzak, white noise speaker aan, gordijn dicht, liedje en naar bed, dekentje erop en speen erin. Doe je iets niet, of niet met dezelfde flow, dan krijst ze de boel bij elkaar. Ze gaat na het oppakken van de commode bijvoorbeeld ook staren naar haar speakertje, en als ik haar in bed leg en ik ben niet snel genoeg met de speen geven, dan gaat het luchtalarm af. 

Verder heb ik veel geoefend met de speen zelf pakken en in doen. Dat kan ze nu met 7 maanden redelijk goed. Nog niet snachts als ze half slaapt, maar zeker voor dat dagslaapje. Ik reageer dus minder snel als "vroegah" als ze even huilt om de speen. En dat kan er best luid aan toe gaan, tot ze ineens zelf die speen pakt en gaat slapen. Ik ben nooit een fan van laten huilen geweest, en doe dat nog steeds geen 10 minuten achter ellkaar. Maar ze is wel zo groot dat ik denk: je mag eventjes wachten tot ik klaar ben met mijn broodje smeren. Soms is het dan al opgelost, en ze is in ieder geval weer wat moeier van even 1 a 2 minuutjes frustratie eruit gooien. Dan pakt ze de speen vaak ook beter. 

En als ze echt blijft huilen...? tja dan wil ze dus niet slapen. Ik probeer nooit meer langer dan 30 minuten. Afhankelijk van hoe lang ze op is doe ik dit. Is ze netjes 2,5 uur op? dan probeer ik het een half uur later nog eens. Is het al erg laat voor haar doen? Dan ga ik met de wagen wandelen, en slaapt ze daar. Noodoplossing. 

In de periode dat ze leerde slapen op haar eigen kamer, hielp het nog wel als ik in de buurt wat bleef rommelen. Wasje vouwen in onze slaapkamer, even de wc op de badkamer soppen oid. Dan kon ik ook makkelijker even terug lopen als het huilen was. Steeds even kort laten weten dat ik bij haar ben, aai, speen, doei. Maar alleen liet ik haar toen niet, en als ze echt overstuur was bleef ik wel haar handje vast houden en dan zei ik bemoedigende dingen als: gooi het er maar even uit. vervelend he dat het niet lukt. ik ben hier, je bent veilig. ga maar gewoon lekker rustig liggen, slaap maar lekker. Ook al gilde ze erboven uit. Steeds maar oppakken had een erg averechts effect. 

Hee, en net als de goede periodes die steeds maar weer over gaan... gaan ook de slechte periodes steeds maar weer over. Je weet gewoon niet altijd waar de onrust vandaan komt. 

Doet je zoon het bij elk slaapje? of alleen de laatste? hoe is je schema of routine nu? wanneer eet hij? gaat alles goed met vaste voeding in zijn buikje? is het misschien te donker/licht of te stil/luid of warm/koud? Misschien ook even een stapje terug doen en bedje eerst weer een fijne plek maken?
 
oefenen met de speen deed ik trouwens in speeltijd, niet tijdens in slaap vallen. Gewoon op een kleedje, 2 speentjes bij zijn handjes, en spelen maar. Dan klikt het vanzelf hoe hij ze in zijn mond doet. Hangt wel een beetje af van zijn liefde voor speentjes hoor. Maar zo ging dat hier. De eerste keren zelf terug stoppen deed ze best creatief. Ze legde de speen onder haar hoofd (buikligging) en deed haar gezicht erop, happend naar de speen haha! Want als dat rubberen deel in het vuistje zat was het verloren. Dat ging in eerste instantie nog niet zo makkelijk, nu een maandje later wel. 
 
Ik zou niets liever willen dan een vast ritme, echter lukt dat niet omdat ik natuurlijk niet van tevoren weet hoe lang (en óf) er geslapen wordt. :) Globaal ziet het er zo uit: 4.30 wakker, fles 180 cc. Meestal klaarwakker en wil dan spelen, 1 van ons neemt hem dan mee naar beneden. (Voorheen sliep hij tot 6/7 uur) +- 8/8.30u fruit +- 11u fles 180 cc +- 13u hele boterham +- 15u fles 180 cc +- 16.30/17u avondeten  +- 18 u 210 cc en meteen slapen We houden het ritme slapen eten spelen aan. We kijken echt wanneer hij moe is en leggen hem dan weg. Dat is meestal na +- 2 uur max.
 
half 5 wakker, zooooo herkenbaar zucht haha! Hier helpt het vaak om haar nog even in mijn eigen bed te nemen, na een half uurtje kloten valt ze dan nog wel eens een half uurtje tot een uurtje in slaap. Ik doe er zelf alles aan om te leren dat half 6 a 6 uur een betere start van de dag is. Maar ook niet altijd succesvol hoor.

Als ik je ritme dan goed lees, klopt het dat hij half 7 voor 1,5 a 2 uur gaat slapen? die zou ik korter maken. Max 45 min. En je kan eens oefenen met 3 slaapjes. Evt vroeg op de ochtend of laat op de middag een korte extra powernap om de vroege starttijd te  compenseren. 
18 uur naar bed voor de nacht vind ik persoonlijk wel vroeg. Kindjes op die leeftijd slapen ongeveer 11 uur per nacht zeggen ze... doe het rekensommetje. Maar geen enkel kindje is hetzelfde hoor, sommigen doen het juist weer beter bij iets eerder naar bed. Toch lijkt dat bij jou niet zo? HIer gaat ze 19 uur naar bed. 

De reden waarom ik dit zo zeg: kindjes zitten rond deze leeftijd vaak op 3 slaapjes en gaan 2 a 3 maanden verder al over op 2 slaapjes (again, richtlijn). bij ons is tegenstribbelen met slapen een paar weken lang een teken dat er een slaapje af gaat. Kijk eens naar wat ritmes van anderen om zelf te kunnen experimenteren met bedtijden. 

2 uur is wel een mooie wakkertijd op die leeftijd hoor, doe je goed. Naar je eigen kind kijken is zo belangrijk. Er zijn grote overeenkomstige lijnen te vinden, maar daarbinnen zijn ze allemaal anders.  

Ons ritme momenteel (vanaf bijna 6 maanden oud, nu 7 maanden): 
6 uur op (soms eerder soms later, tis geen robot)
half 9 slapen - 30 min (wordt zelf wakker)
half 12 slapen tot 1 uur a half 2
half 4 a 4 uur slapen 30 min
19 nacht in (die laatste ronde kan ze vaak wat langer hebben met badje enzo)

Indien ultra idioot vroeg wakker, rond 6 uur even wandelen met de hond, waarbij zij 15 min in de wagen slaapt. Thuis wekken. 
 
Terug
Bovenaan