Moedeloos: Baby 6 mnd overdag slapen 1 groot drama

Was het maar waar dat hij om half zeven 1,5 a 2 uur ging slapen hahaha. De laatste tijd slaapt hij overdag amper 20 minuten achtereen. Voorheen was dat 2, soms 3 en heel zelden 4x per dag max een uur, met heel veel geluk en uitzondering soms 2 uur.
Hij ging eerst om 19 uur naar bed. Echter met klok verzetten ontstond een drama. En nu is hij om 18u echt kapot. Langer rekken heeft dan geen zin, je kan dan niks meer met hem.
Ik zie er al enorm tegenop dat er straks tanden aan komen. Als we dat drama er ook nog bij hebben... Ik loop al op m'n tandvlees. :(
 
Ohh balen dat hij nog geen lang slaapje doet. Dat was bij ons vanaf 5 maanden wel dus. Daarvoor ook niet. Nee dan zit er nog niks anders op dan elke keer als hij moe is slaap aanbieden. 
Maar ik zou niet meer 2 uur lang doorzetten. Gewoon een half uurtje proberen en dan even uit de situatie halen, tijdje later nog eens proberen. Evt in de wandelwagen of auto. En dan maar hopen dat de fase snel weer over gaat in wat anders. Echt, het is voor jezelf veel relaxter om het iets meer los te laten. Anders sta je een groot deel van de dag gestrest over een bedje gebogen, waar een baby in ligt te huilen die er ook helemaal niks van wil weten.
Sterkte!
 
I feel you! Dit is zo zwaar! Dochter hier sliep tot ongeveer 8 maanden echt mega beroerd overdag. Steeds een dik half uur strijd voor een slaapje (huilen huilen krijsen, ik liet haar niet alleen huilen dus ook eindeloos ruggetje aaien, wachten wachten, wegsluipen, shit mislukt, overnieuw etc). Sliep ze eindelijk dan vaak maar 30 minuten, kon de klok er bijna gelijk op zetten. Ik heb zelf ook wat afgejankt van frustratie. Ben zo snel als kon overgegaan naar 2 ipv 3 slaapjes. Waarbij ik haar het eerste slaapje in de ochtend altijd in haar bedje deed, hopend dat ik het geduld op kon brengen tot ze sliep. Het tweede slaapje in de middag probeerde ik al niet eens meer in bed. Gewoon draagdoek/ zak om en wandelen maar. Dan sliep ze zo een uur weg. En geen strijd!! Heerlijk. Pijn aan mn voeten van het eindeloze wandelen maar kon me geen zak schelen.  En zo ineens, weet niet meer precies maar ik dacht tegen de 8 maanden aan, sliep ze 2,5 uur! Ik wist niet wat me overkwam. En toen de volgende dag weer. En toen een keer 2 uur. En toen een keer 1,5. Moet erbij zeggen dat ik al een tijdje dacht, fuck de boekjes ik voed haar in slaap (ik geef borstvoeding). Gewoon om strijd te vermijden want anders trek ik het zelf niet meer. En het werkt. Het is echt niet alle dagen 2,5 uur (inmiddels is ze 13 maand en slaapt ze 1x per dag, begin van de middag). Maar 1,5 bijna altijd wel. Lang verhaal kort: volg je kind en trek je niet teveel aan van wat alle boekjes zeggen. Je verpest ze echt niet zomaar en het is belangrijk dat je het zelf ook volhoudt!
Oja en ik ben op een gegeven moment ook gewoon gaan proberen met tijd rekken tot een slaapje. Dus niet meteen bij het eerste gaapje weg leggen. Dat werkte hier juist goed. Leek wel of ze niet moe genoeg was. Ik denk dat onze dochter niet zo veel slaap nodig heeft overdag. Ze gaat savonds tegen 18.30 naar bed en slaapt wel aardig snachts. Overdag is ze super vrolijk dus ze doet het goed op die 1,5 - 2,5 uur denk ik dan.
 
Ik  heb even alles terug gelezen en ben het compleet eens met wat MammavanT allemaal schrijft. Dé tip heb ik niet voor je, maar ik liet mn dochters ook nooit zó lang huilen. 15 minuten proberen max. En anders idd uit de situatie halen. Nog een kwartiertje beneden spelen en dan weer proberen, of wandelen ofzo.
Maar ik laat ze nooit zo extreem lang huilen. Dan vreet jij jezelf compleet op vanbinnen (dat doe je waarschijnlijk binnen 5 minuten al, laat staan hoe je je na 2.5 uur voelt..) En je kindje laat alleen maar nóg meer van streek en gaat dan echt niet relaxed slapen.
Het bedje wordt op deze manier ook juist géén veilige plek, omdat hij er zo lang ligt te huilen. Echt niet doen hoor. Op den duur moet je gewoon maar denken: oké, dan slaap je maar niet. Op een bepaald moment gaat hij écht weer slapen, ook al is dat uren later dan jij zou willen.
Mijn jongste dochter is nu 16 maanden en sommige avonden weigert ze ook echt te gaan slapen. Ik probeer het 15-30 minuten max, maar als ze dan nog ligt te huilen/mopperen, haal Ik haar eruit. Even spelen en 10 minuten later gaat ze meestal lief slapen. In bed laten liggen heeft dan gewoon geen nut.
Om 4.30 naar beneden gaan zou ik ook niet doen, dan 'accepteer' je dus dat de dag begint en dat snapt hij heus wel.. ik nam ze dan vaak ook tussenin en dan sliepen ze vaak wel weer, of ze lagen in ieder geval lekker. Ik weiger eerder naar beneden te gaan dan 6.00, dat is al super vroeg. En er zijn hier ook genoeg dagen geweest dat ze extreem vroeg wakker waren, soms weken lang op rij om 5.00.... maar dat moet je echt proberen te doorbreken door vol te houden...
Kinderen slapen idd zo'n 11 uur per nacht dus 18.00 naar bed zou ik ook niet doen, want reken idd maar uit... liever om 18.00 een klein slaapje en 20.00 echt naar bed. Hier slapen ze van 19.30/20.00 Tot 6.30/7.00 (3 Maar en 16 maanden nu) Ze gaan nooit eerder dan 19.30 erin eigenlijk. Gebeurt dat wel, zijn ze dus echt om 5.00 uitgeslapen...
Succes, hopelijk heb je er wat aan. Maar put jezelf en je kindje niet zo uit. Je leert m echt niks verkeerds aan door hem een keer in slaap te wiegen of in de box/in je armen te laten slapen hoor,!
 
Rond 5/6 maanden kregen wij een "vast" ritme in het overdag slapen, daarvoor was het ook drama zoals jij omschrijft. Ritme mede mogelijk gemaakt door het kdv, ik weet niet of jouw kindje daar ook heen gaat? Klinkt raar, maar om de één of andere reden lukte het mijn zoontje daar (beter) in een ritme te komen (denk doordat hij zag dat andere kindjes ook gingen slapen en hij dus uiteindelijk vanzelf mee ging doen).
Nog steeds hebben we een kind dat niet heel graag slaapt overdag, maar het gaat nu wel goed. Wat hier heel erg geholpen heeft is dus wel alles op vaste tijden doen, ik zou je dat dus ook echt aanraden. In eerste instantie keken we ook heel erg naar als hij aangaf moe te zijn --> naar bed, maar na een tijdje werd dat te rommelig en ging hij dan juist niet meer slapen. Toen zijn we gaan proberen echt vaste tijden aan te houden. Om 4:30 wakker voor een fles? Prima, maar dan blijf je wel in bed (met fles erbij). Er is niets mis met wakker in bed liggen, maar vóór 6 uur wordt hier niet opgestaan (en liefst toch ook wel echt half 7 maar dat lukt nog steeds niet altijd). 's Ochtends altijd om 7 uur ontbijt en om 9 uur (ongeveer) iets van fruit. Daarna ging hij om 10 uur altijd een slaapje doen en als hij wakker werd kreeg hij zijn lunch.
Een paar maanden lang zijn we heel strak met dit ritme geweest, waardoor we nu iets flexibeler kunnen zijn (hij is 16 maanden en doet nu nog maar 1 slaapje, maar we kunnen hiermee inmiddels een beetje "schuiven" hoe het ons uitkomt, bijv voor of na de lunch).
Ik weet hoe je je voelt, ik zat er ook zóó doorheen op een gegeven moment. Maar het wordt echt beter! Ook al zie je nu niet hoe je een vast ritme kunt gaan aanhouden: dit had ik ook en hielp hier dus wel écht, dus is het doorzetten waard geweest. 
 
Terug
Bovenaan