Moeder als kraamverzorgster?

Misschien een idee om de kraamverzorgster voor bijvoorbeeld 3 uurtjes per dag te laten komen? Dan kan ze je helpen met de medische kant van het verhaal en het is ook erg fijn om je vragen te kunnen stellen. 

Ik wilde eerst niks weten van de kraamzorg en wilde liever ook mijn moeder... maar tijdens de bevalling (nee, geen pijnstilling want dat wilde moeders niet en blijkbaar vond de gynaecoloog haar wens belangrijker dan mijn wens voor pijnstilling) en na de bevalling het ‘beter weten’ dacht ik; wow... ik ben zo blij dat ik toch kraamzorg heb ingeschakeld.... 
Zij heeft alles rustig uitgelegd, soms wel 3 keer, ook aan papa. Met de ‘richtlijnen’ van nu en niet van 25 jaar geleden...
Kortom: kraamzorg, top! (Zzp-er is zeker aan te raden) en moeders is leuk voor het eten te maken savonds :) 

Hoi, ik had altijd eerst de kraamhulp en daarna komt mijn moeder. Ik zou de hulp van beiden niet willen missen.
Wij hebben afgesproken dat ze kookte en daarnaast deed ze haar kleinkind in bad 2 x pw. Onze zoontje is nu 9 mnd en nog steeds komt ze wel es langs om hem in bad te doen :) wij genieten hier echt van, ze hebben vanaf het begin een goede band met elkaar. 

Ik ben net bevallen en heb een top kraamhulp gehad! Ja het is een vreemde in eerste instantie. Maar bij een goede match (kan je naar vragen hoe het kraambureau hiervoor zorgt) valt het heel erg mee. 
De kennis en vaardigheden van een kraamhulp zijn wat mij betreft onmisbaar én actueel. Dit i.t.t. Die van je moeder, dat is verouderd. 
Daarnaast dient een oma toch ook te genieten van die eerste tijd? Mijn moeder deed alleen de was, naast de kraamhulp. En kwam vooral veel met de baby knuffelen. 

De eerste week hadden we gewone kraamzorg en dat was top. Als zij rond 4 uur wegging, kwamen mijn moeder of zusje me nog helpen tot mijn man thuiskwam. Erg fijn, omdat ik nog niet veel kon. 
De tweede week vond ik het spannend, maar ook leuk om nu echt zelf mama te zijn. Mijn moeder kwam wel dagelijks langs. Even wat boodschapjes halen, kleinzoon zien, kliekjes brengen, stofzuigeb. Heel fijn. Niet fulltime dus, maar wel even een beetje hulp bieden. Dat beviel erg goed!

Zou het dan inderdaad ook beiden doen. Kraamzorg weet waarschijnlijk net ff meer of kan je beter op gang helpen met bijv borstvoeding geven dan je moeder.  Wel erg lief dat ze dat voor je wil doen trouwens.  Maar ik zou zeker ook gebruik maken van de kraamzorg , voor de medische dingetjes enzo. 
Als jij ook graag je moeder als kraamzorg wil, zou je ook kunnen afspreken dat de gewone kraamzorg komt voor de dingetjes die hun moeten doen, zoals wegen, jou controleren,  baby controleren en vragen van jou beantwoorden en dat je moeder met de rest helpt. Maar zou het dan wel bij de kraamzorg aangeven,  zodat hun ook op de hoogte zijn. 

Een kraamverzorgster is op de hoogte van de laatste richtlijnen. 
Controleert jouw gezondheid in de periode dat ze er is. 
Controleert de gezondheid van de baby. 
Helpt jouw met het geven van borstvoeding. 

Dit kan jouw moeder niet overnemen. Laat je moeder oma zijn. 

Terug
Bovenaan