Hee Dames, ik moet even iets van mij afschrijven en misschien ben ik ook wel op zoek naar herkenning. Even kort mijn situatie, ik ben nu 32 weken zwanger van ons 1e kindje en alles gaat super goed. Weinig kwaaltjes dus ik mag niet klagen. Een goede kennis van onze familie is gisteren samen haar vriend oma en opa geworden. Super leuk, ze wonen dicht bij ons in de buurt dus we hebben gisteren even een kaartje gebracht. Uiteraard waren ze niet thuis, want ze waren op bezoek bij hun dochter en kleindochter. Zo hoort het ook en zo zou je dat ook willen als net bevallen bent, je moeder op bezoek. Mijn moeder is 10 jaar geleden overleden en dat kwam gisteren even hard binnen. Ik weet namelijk niet wie er als eerste op bezoek zal komen. Ik heb een oudere zus en twee broers, zij zullen ongetwijfeld langs komen, maar als eerste? Ik weet het niet. Mijn vader zal willen langskomen, maar ik denk dat ik hem echt moet vragen om als eerste langs te komen. Mijn schoonfamilie woont ver weg en als ik eerlijk ben, verwacht ik niet zo veel van hen, wat ik weer ontzettend pijnlijk vind voor mijn partner. Ze nemen het hem kwalijk dat hij zo ver weg is gaan wonen (andere kan van NL) . Ik voel me een beetje alleen, zeker toen ik een foto zag van twee trotse oma’s met kleindochter op de bank. Hier zullen geen twee troste oma’s op de bank zitten. Ik heb geen idee wie er op de bank zullen zitten en dat doet pijn. Vanaf het begin wist ik dat wij in mindere mate op onze families kunnen rekenen. Er is geen vaste oppas dag bij oma en opa en de deur zal hier niet platgelopen worden, geen ongevraagde adviezen van oma’s..Nee, ik vertrouw op opvoedboeken en google. Gelukkig heb ik wel vriendinnen met kinderen en een lieve buurvrouw, maar dat is niet hetzelfde. Voor het eerst tijdens mijn zwangerschap mis ik echt mijn moeder en dat doet pijn. Ik weet namelijk dat zij de meest trotste oma zou zijn geweest en het van de daken geschreeuwd zou hebben. Mijn zwangerschap zou er echt anders hebben uitgezien. Het steekt wanneer ik op een vrije middag alleen een babywinkel in loop en ik zwangere dochters met hun moeders zie lopen, wat zou ik deze zwangerschap graag gedeeld hebben met haar. Maar het mocht niet zo zijn… zijn er meer moeders zonder moeder? En hoe zijn jullie hier mee om gegaan?