Moeders in het buitenland

Ik voel me haast een eenling hier als 'gewoon' in Nederland wonende moeder haha. Maar ik vind de verhalen altijd wel spannend dus ik lees graag dit topic.
Wij zijn niet zulke helden hierin en het zal voor ons ook niet gebeuren. We hebben wel eens geroepen dat als we zouden moeten kiezen we voor een land zouden gaan wat naar ons idee rust uitstraalt: iets van noorwegen of zwiterserland.
Mor74: heel veel succes met alle plannen voor jullie verhuizing! Leuk dat je gezellig mee blijft kletsen! Kunnen we horen hoe het in Denemarken met de kinderkleding,speelgoed,eten is gesteld :D.

Hi.

Wij zijn voor het werk van mijn man naar frankrijk verhuist.
We wonen hier nu een jaar.
Omdat we weten dat het iet voor altijd zal zijn is het denk ik ook moeilijker wennen.
We genieten hier enorm. In nederland zag ik mijn man ongeveer 2 weken in de maand en dan alleen in de avond. Het weekend waren we druk met sport en vrienden.
Dus hebben we besloten om voor elkaar en het gezin te kiezen en te verhuizen naar de plaats waar mijn man het meeste is.
Goede keuze geweest want we genieten van elkaar en de kids!!

Toch mis ik heel erg "thuis" mijn  familie en me vrienden.
Hier moet ik veel alleen doen, niet een moeder achter de hand die ff op de kids kan passen.
Gelukkig heb ik een hele goede oppas dus dat scheelt een hoop.
We gaan ongeveer 4 a 5 keer per jaar een week naar nederland dus dat is ook best veel. Nu kan het nog want hier in frankrijk moeten kinderen met 3 naar school....

Groetjes Fee

Hoi Pippi  en Anoniememama:  Bedankt -  ik zal zeker laten weten hoe het in Denemarken is.  Wij hebben nog geen huis daar en weten ook nog niet wat wij moeten met ons nederlandse huis, maar mijn man begint op 1 mei  bij zijn nieuwe werkgever en ik ben nog tot eind juli met verlof. Mijn man spreekt al aardig wat deens - maar heeft af en toe moeite met de dialekten daar. Het is wel belangrijk om in Denemarken de taal te behersen -  zeker voor het sociale deel op het werk. Ik verheug mij ook op de leuke design in Denemarken - heel veel leuke kindermodemerken dus hopelijk vind ik daar een goed betaalde baan:) enne  even een kleine correctie Pippi: Vero Moda is deens en van hetzelfde bedrijf als Only, Jack&Jones,Name It, Mamalicious, Peak Performance en nog een paar, maar wel scandinavisch. In DK is H&M trouwens ook erg populair en dat is goed - ik vind namelijk hun hello kitty serie erg lief....

Mor 74

Hej!

Jeetje joh, dat is stom... ha,ha,ha heb echt altijd gedacht dat Vera Moda Zweeds was!! Waaahhahahaha, heb dat ooit gehoord en klakkeloos overgenomen....  hi,hi,hi, maar ik ben wel fan van ze en ook van Name it en ik droeg Mamalicious, leuk he.
Er zit bij mij in de buurt een leuk winkeltje, fröken Siv heet het. Die verkopen allemaal Deense design dingetjes en kleding. VRESELIJK DUUR!!! Maar wel leuk om te kijken. Heb er in de rea eens een supermooi jasje voor Linde gekocht, en die blijft mooi, ik zal hem ook altijd bewaren. Wij hebben Deense buren die hier een vakantiehuis hebben gekocht met 2 andere Deense echtparen. Zo leuk! Ik vind Denen echt gezellige mensen (tenminste de mensen die we kennen uit DK, de dokte rin ons dorp is ook een Deen!). Ga je naar Kopenhagen? Dat vind ik wel geinig van het wonen hier..... ik kan met de trein heel makkelijk de brug over bij Malmö en dan 'even' winkelen in K'hagen. Stoer he, ha,ha,ha. Jammer dat Transavia niet meer vliegt op Kopenhagen trouwens.
Ik zal nu nooit meer roepen dat Vero Moda Zweeds is, ha,ha,ha... goed van jou! Liefs Pippi

Hallo mama's,

Hier nog een mama ver weg, wij wonen in Alberta, Canada!!! Ik ben 5 jaar geleden mijn man achterna gegaan na 4 jaar lang long distance daten! Wel grappig dat we allemaal de hema missen!!! daarnaast missen wij hier toch ook de chinees hoor!! Daar hebben wij ons dan ook echt aan te goed gedaan toen wij in january in Nl waren!!!

He Pipi, ik las jij komt ook uit groningen?? En mist dus ook het platteland!!! neem dan aan dat het bij jullie in Zweden erg berachtig of heuvelig is. Veel plezier in de dierentuin, wij zijn er in februari ook nog geweest!!

Ik ben benieuwd of er nog dingen zijn die de mama's in het buitenland niet missen aan NL??
Ik mis dus absoluut het koude vochtige winter weer niet. En dan na te gaan dat het hier 2 dagen geleden nog -42 graden (droge kou)  was, ja mensen verklaren me dan vaak voor gek!! Vandaag was het net boven nul, een verschil dus van 40 graden binnen twee dagen!!! Voordeel van hier, veel zon!!!!

Groetjes Katriena

Wat is het toch met die noordelingen die verhuizen naar het buitenland......wij komen ook uit groningen, wat toevallig allemaal!!

Tja wat mis ik niet.....idd het troosteloze weer, het is hier nu 20 graden en de lente is echt begonnen!!
Verder is het vlees en de vis hier veel beter van kwaliteit, dus dat mis ik ook niet.

De chinees...tja die mis ik wel. Idd goed van genomen de laatste keer dat ik in Ned was.
Je kan hier ook niet zo veel spullen kopen om zelf chinees oid te maken, het is nog erg traditioneel hier in Frankrijk. Veel stoofpotten en AVG maaltijden (aardappels, vlees, groenten)

Verder mis ik het hectische leven ook niet zo, zou wel graag willen werken maar misniet in de file staan en altijd op tijd staan.

Blijven jullie voor altijd in het buitenland of is het tijdelijk?
Wij blijven nog 2 jaar hier en gaan dan of terug of naar een ander land.

Groetjes

Hallo,

Het is de bedoeling dat wij hier blijven wonen!! maar je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt. Wat ik wel weet is dat hoe wij hier nu leven, dat zouden we financieel in NL niet kunnen. Huizen en levensonderhoud etc zijn hier allemaal nog wat betaalbaarder dan in Nl.

En natuurlijk heb ik mijn werk als verpleegkundige hier en zou het jammer vinden om dat te moeten opgeven(werk op de kraamafdeling)! En daarnaast heb ik een jaar zwangerschapsverlof, met 55% van mijn loon uitbetaald maandelijks...... In mei ga ik weer beginnen met werken (moet zeggen dat ik er nu na zo lang vrij ook wel aan toe ben!), ik moet 600 uur maken wil ik weer een betaalde zwangerschapsverlof!!

Hoe is zwangerschapsverlof bij jullie geregeld??

Groetjes Katriena

Hoi Ponoka

Leuk dat het ook in Canada mogelijk is om 1 jaar verlof te nemen. Ik heb een deense werkgever en heb een deense kontrakt waardoor ik kan genieten van deense zw. verlof dus ook 12 maanden - lekker is dat! De eerste 6 maanden bovendien met normale salaris en nu op een sort uitkering. Het is niet veel en vanwegen gekke belastingregels omdat ik  niet in Denemarken woon krijg ik ong. 30% van mijn normale salaris uitbetaald. Gelukkig  kunnen wij het redden op de  inkomen van mijn man als het moet en het is mooi dat ik lekker van mijn dochtertje kan genieten. En ja lekker de tijd kan gebruiken om ons verhuizing te plannen/organiseren. Over 1 1/2 maand moet mijn man bij zijn nieuwe werkgever melden in Denemarken.

Mor 74    

Terug
Bovenaan