moeders met ervaring..

A

Anoniem

Guest

Even een vraagje voor de dames die al een kindje
of meer kids hebben. Is de kraamtijd echt een hel?

Hier had ik het vandaag over met m'n collega, ze vroeg
hoe de zwangerschap beviel en ik zei eerlijk dat het me
toch wel tegen viel. Ik wilde heel graag zwanger worden
en dacht dat ik 9 maanden helemaal op een rose wolk
zou zitten. Niet dus...de eerste 5 maanden kotsmisselijk,
en daarna heb ik bekkeninstabiliteit gekregen waardoor
ik halve dagen in de ziektewet zit.
Verder ben ik dolgelukkig met het kleintje in m'n buik,
geniet elke dag van het getrappel, maar het is veel zwaarder
dan ik gedacht had.
M'n collega waarschuwde me ervoor dat ik ook maar niet
moest denken dat de eerste weken na de bevalling leuk
zouden zijn... : onervaren moeder,emotioneel een wrak,
huilend kindje 's als je net probeert te slapen, zere hechtingen,
opgeblazen borsten en ga zo nog maar even door...

Ik sta nu wel een stuk reeeler in de wereld, maar ga er toch
nog steeds wel vanuit dat de kraamtijd ook juist een mooie tijd
zal zijn...... of zit ik nu toch weer helemaal verkeerd?....

xx Syrah (33 wk)

Lekker zeg, zo'n collega...

Mijn kraamtijd was een feest!! Ondanks 3 dagen ziekenhuis, kindje in couveuse, giga knip en flinke bekkenpijn. Vanaf het moment dat we samen thuis waren en onze zoon in z'n eigen wiegje lag, was het geweldig. De pijn was niet leuk maar ik liet gewoon iedereen voor me draven; manlief, kraamhulp, en zelfs de visite moest soms zelf maar even de thermosfles koffie  halen!

Het helpt denk ik als je je eraan overgeeft. Dus EIS de tijd voor jezelf en je baby. Als je domme vsite hebt, zoals ik kreeg,  die om half 10 's avonds nog even langskomen terwijl je 8 uur had afgesproken, moet je het durven om ze de deur uit te werken. Durf ook mensen af te bellen als de nacht zwaarder was dan je dacht. Het draait om JOU EN JE BABY (en je man natuurlijk)  en de rest past zich maar mooi aan!!! Dan kun je de slapeloze nachten, pijn, en alle wat minder leuke dingen veel beter aan!! Echt hoor, gewoon kwestie van prioriteiten!

Suc6!

hoi
ik heb een zoontje van bijna 3 jaar me zwangerschap vondt ik verschrikkelijk maar de kraamtijd was geweldig had een leuke kraamhulp dus echt genoten wel een tip als het met de kraamhulp niet klikt trek meteen aan de bel bel het kraamburo en je krijgt een ander toegewezen ik had ereen die niet samen met mijn hond kon die wilden dat beest de heletijd weg hebben heb toen gebeld en kreeg een ander ben blij dat ik dat toen heb gedaan geniet van je kraamtijd en zolang de kraamhulp er is laat je lekker in de watten leggen heerlijk kijk er nu al weer naaruit. En als de kraamhulp weg is redt je het ook wel je moet maar zo denken iedere baby huild de een wat meer dan de ander dievan ons heeft het eerste jaar gehuild maar even goed ontzettend genoten je kreeg er weer andere dingen voor terug dus laat je niet beangstigen door ander  bi iedereen is het verschillend.
Ik hoopdat je de rest van de zwangerschap nog wat kan genieten.
gr quinny

Fijne collega heb je zeg...

Maar wees gerust hoor. natuurlijk ben je onzeker, kan je uitgescheurd oid zijn. Maar ik kan je vertellen dat zijn allemaal zulke kleine dingetjes als je eenmaal je kindje heb. Je hebt het dan ergens voor gedaan. En ik zou het meer omschrijven als lastige dingetjes maar zeker niet dat daar je kraamtijd minder fantastisch om wordt. Ga er lekker van genieten hoor. Het komt absoluut helemaal goed en ook jij krijg vast en zeker net als iedere moeder een fijne kraamtijd.

Haihai!

De dingen die je collega opnoemde kloppen in principe wel maar dat wil niet zeggen dat het niet genieten is. Ja, ik had ook last van mijn hechtingen, ja, ik had ook borsten maatje lola ferrari, ja, ik was ook verschrikkelijk moe,  ja, ik heb ook  wel een flinke huilbui gehad door de hormonen  en ja, ik heb ook langdradige kraamvisite gehad. Maar oh, wat was ik gelukkig met dat kleine mannetje (en nog steeds natuurlijk).
Dus ondanks die minpuntjes heb ik die roze wolk echt wel ervaren hoor. Dus laat je alsjeblieft niks aanpraten door wie dan ook.
Nog ongeveer 14 weekjes geduld hebben dan mag ik het weer meemaken, joepie!!!

Liefs Nicole

hoi hoi
denk dat dat bij iedereen anders ligt,maar zelf vondt ik het altijd een leuke tijd.
ben nu zwanger van de 5e en ga er nu eens een keertje echt van genieten.
ben meestal te snel weer op de been en krijg daarna dan de klap.
wel vondt ik het bij de eerste erg wennen zo,n hele verantwoordelijkheid,maar daar wen je snel genoeg aan.
en wat betrefd de gebroken nachten,dat verschilt ook per baby.
mijn kids hebben allemaal doorgeslapen.
geniet er nou maar gewoon van en laat het gewoon over je heen komen.
liefs sil

Ja, die kraamtijd. Ik denk dat het bij iedereen heel verschillend is. Ligt aan de baby (makkelijk/moeilijk), aan de kraamverzorgster (leuk/stom), aan hoe jij uit de bevalling komt (gebroken/redelijk fit) en vooral aan hoe realistisch je er naar kijkt. Je zegt dat je zwangerschap nogal tegen viel, misschien zag je alles iets te roze, dat maakt de realiteit (allerlei klachten) moeilijker te hanteren.
Als ik jou was zou ik wel een aantal dingen onthouden over de kraamtijd, die mogelijk aan de orde kunnen komen. Extreme moeheid (moeheid zoals je die nog nooit mee hebt gemaakt), gebroken nachten, (zeer) pijnlijke borsten en stuwing, inderdaad vervelend/saaie kraamvisite, een behoorlijke pijnlijke onderkant, razende hormonen (vooral op de dag van de kraamtranen, dag 3 of 4), allesoverheersende beschermingsdrang. En daarnaast het besef dat je moeder bent geworden en dat is het mooiste wat er is.
Ik vind het eigenlijk wel goed wat die collega van je heeft gezegd. Zo kun je je tenminste een beetje voorbereiden en wordt jou kraamtijd helemaal geweldig, dan is dat alleen maar goed!!!
Mijn eerste kraamtijd was een ramp: verschrikkelijke kraamhulp, borstvoeding die niet lukte en gruwelijk zeer deed, mijn lijf voelde alsof er een vrachtwagen overheen gereden was, mijn baby huilde niet veel, maar genoeg om mij tot wanhoop te brengen en had reflux (teruggeven van voeding). En verder gruwelijk moe, een zombie was ik!
Maar mijn tweede kraamtijd was geweldig. Ben toen naar een kraamhotel gegaan en ben helemaal tot rust gekomen. Mijn lichaam kwam veel beter uit de bevalling en in alle rust kon ik me helemaal op mijn tweede meisje richten. Borstvoeding lukte weer niet en deed weer heel veel zeer, maar daar ben ik toen ook resoluut (zonder te twijfelen) meer gestopt. Kraamtranen waren er weer, heb de hele dag gehuild, maar ik wist dat het maar 1 dag zou duren.
Zo zie je maar, het kan zo verschillen.
Ivy

Hoi syrah,
ik heb ook 2 totaal verschillende kraamweken gehad. De eerste was erg hectisch, alles was nieuw en iedereen kwam op bezoek. Natuurlijk goed bedoeld, maar zo druk allemaal. Mijn dochtertje sliep heel slecht (ik dus ook), dronk niet zo goed en ik was echt gebroken! De tweede keer ben ik ook (net als Ivy dus) in het kraamhotel geweest. Wat een heerlijke week was dat, alles wordt voor je gedaan. Jij en je baby...........heerlijk. (misschien ook iets voor jullie?)
groetjes Anne

Terug
Bovenaan