Moeilijk en niet willen luisteren

Hallo,

Ons zoontje is nu ruim 2,5 jaar en wordt in januari 3 jaar.
Nu heeft hij echt een rotfase!! We worden er knettergek van!
Hij wil soms gewoon echt niet luisteren en doet soms echt heel moeilijk. Veel en snel huilen, driftig, grote mond.
Als ik iets tegen hem zeg, bijvoorbeeld: "laat dat eens liggen." Dan pakt hij het toch of gaat gewoon door. Zo lekker gewoon verder doen. Ik snap echt niet waarom, want als ik dan echt boos wordt of hij moet op de gang, dan is hij erg verdrietig. Maar 2 minuten later kan hij bij wijze van spreken gewoon opnieuw enorm vervelend zijn.

We zijn net naar de bieb geweest en het was huilen, driftig, niet luisteren. En toen we thuis kwamen ook. Het vreet echt energie en ik ben het ook echt beu. Aan het einde van de dag, als hij op bed ligt dan heb ik het idee dat ik alleen maar boos op hem ben geweest of heb lopen waarschuwen. En dat ben ik zo zat. Het geeft zo'n rot gevoel en we worden er zo moe van.

Heeft iemand tips? Gaat het weer over? Wat zou dit kunnen zijn?
Het is wel een kindje wat goed zijn grenzen moet weten. Op het kdv zijn er leidsters die wel eens een verschillende grens trekken. Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn in deze periode?

Alvast bedankt voor de hulp...........
Groetjes Ger.
 
hoi Ger,
Heel herkenbaar, ik denk dat alle kinderen deze fase hebben. Het belangrijkste  is  grenzen stellen en consequent zijn. Je vraagt of het met de verschillende leidsters op het KDV te maken heeft, maar dat denk ik niet. Mijn meiden weten precies wat ze van papa wel mogen en van mama niet (en andersom).  Ze zitten ook op het KDV, dus andere regels en ook bij opa en oma gelden weer andere regels.  
Ze proberen  steeds een stapje over de grens te stappen.
Ik probeer altijd consequent te blijven (lukt niet altijd, maar ben ook maar een mens). Na 2x waarschuwen gaan ze bij mij op de gang, ze mogen pas weer de kamer in als ze benoemen wat ze hebben gedaan en sorry hebben gezegd. Dan knuffelen we en is het weer goed. Dit geldt vooral voor de oudste (3,5), maar ook de jongste van bijna 2 kent inmiddels de gang !
Probeer ook om je zoontje te belonen als hij iets goed doet, dan ben je al wat positiever en is het voor jezelf ook gezelliger.   En maak  het aan het eind van de dag nog even gezellig door samen te spelen, voor te lezen of gewoon even lekker knuffelen. Dan vergeet je meteen alle negatieve dingen van de dag (bij mij tenminste wel)
Succes !
groetjes Melanie
 
Been there done that hahahaha



ARGH PEUTERPUBERTIJD



het gaat je kindje gewoon om grenzen zoeken, en dat doe ie met overtuiging lees ik

Ik heb hier ook zo een kruimel... Sarah niet aan David zitten, niet aan
David zitten Sarah, wat zeg ik nou " mama zegt mag lel" grrrrrrrrrrrr



Gewoon blijven volhouden en dezelfde regels aan blijven houden,

Ik ben ook dol op de timeout... bij ons is het op de bank zitten, want
dat kan ik haar toch nog in de gaten houden en ook er weer afhalen als
ik David aan het eten geven ben. Maar bij iemand anders gaat ze op de
mat in de gang.

En dan idd even knuffelen en even zeggen wat niet mag... en het wordt minder hoor



Jip mmv Sarah 02 03 04 en David 13 04 06

 
Hallo moeders,

Bedankt voor de reactie's.
En denken jullie echt dat het niet te maken heeft met de verschillen thuis en op het kdv? Dat zou me daar echt een opluchting zijn, want anders zou hij daar misschien vanaf moeten en dat zou zo zonde zijn, want hij vind het daar zó leuk.

Wanneer is deze periode meestal over? Met welke leeftijd? Ze zeggen dan dat je rustig moet blijven enz. Maar soms heb ik het echt gehad hoor. Ik kan die weigering soms gewoon niet meer horen. Je kan niks zeggen of vragen of er wordt "nee" gezegd of hij begint met huilen. Ik heb het soms zo gehad daarmee dat ik echt niet meer rustig kan blijven.
Soms wil ik gewoon dat hij lúistert zonder allerlei trucjes te moeten gaan verzinnen dat hij het wel gewoon doet zonder te huilen of driftig te worden.
Hebben jullie dit ook?

Nou ik vind het prettig dit te delen.
Groetjes Ger.
 
Lieve Ger.
Onze dochter (bijna 2,5) zit ook vollop in de peuterpubertijd.
Niet willen luisteren echt haar grenzen verleggen.
Ik waarschuw haar 2 keer en zeg bij de laatste keer dat als ze het nog een keer doet ze dan naar de gang gaat. Meestal werkt dit wel, maar als ze het dan dus nog wel een keer doet dan gaat ze ook echt de gang op.
Er zijn dagen dat er niks aan de hand is en ze erg goed luisterd en zo zijn er weer dagen dat we constant strijd hebben met elkaar, erg vervelend, maar ik hou maar in gedachten dat het vanzelf wel overgaat, als wij maar consequent blijven.
Onze dochter is nog nooit naar een KDV geweest en gaat sinds vandaag naar de PSZ, dus kan je gerust stellen dat het niet aan het KDV ligt, maar gewoon weer een fase is waar je door heen moet.....hihi helaas.
Sterkt met je kleine peuter.
Liefs van Miena.
 
hallo,
ik zou wel op het kdv melden wat je wel en niet wilt, en hoe jij dingen aanpak en vragen hoe zij dat doen. om op een lijn te zitten. (zelf jaren op het KDV gewerkt)
ze leren daar heel veel maar ook zien ze daar hoe een ander zijn zin probeerd te krijgen en gaan dit thuis uit proberen.
nou is het helaas een fase waar ze door moeten mijn zoontje van 3 jaar begint er nu een beetje uit tekomen en benoemd zijn vriendjes wel eens brutaal om dat ze schreeuwen tegen de leiding van het kdv.
( als hij tegen mij schreeuwd zeg ik dat dat brutaal is)
ik heb ook dagen dat hij dwars is en   aan het eind van de dag denk ik ben de hele dag boos geweest.
soms zit er een rede achter.. of hij heeft zijn vader een paar dagen niet gezien(deze werkt heel veel en tot laat)of hij heeft te weinig individuele aandacht gehad van ons.
het duurt nog even houdt vol en geniet van zijn leuke acties!

groetjes
 
nog een stukje wat ik wilde zeggen.
je kan ook zeggen :afblijven, mag niet! i.p.v. laat dat eens liggen.
de intonatie van  het woord keus kan al er al wat toe doen.en  misschien is het duidelijker voor uw kindje.  
alsnog veel succes  
 
het lijkt mijn dochtertje wel op dit moment.
Ze is gewoon soms de hele dag sjagie.
Wat ik wel doe is alles op een positieve manier benaderen.
dus niet zeggen "niet aankomen"maar "blijf er maar af/ laat het maar liggen"
Het woordje "niet"horen ze vaak niet.
Vraag ook eens op het kdv hoe ze ermee omgaan, misschien schreeuwen ze wel veel tegen hem, dat zullen ze niet zeggen natuurlijk, maar ik heb er zelf gewerkt en het gebeurd.
Hij praat zelf waarschijnlijk ook al, vraag het hem gewoon eens, zit hem iets dwars, wil hij aandacht, probeer eens of ie je iets duidelijk kan maken.
Misschien een beetje meer regelmaat in de dag, duidelijk vertellen wat je wil en wat je gaat doen zodat ie weet wat er te verwachten valt.
Niet van "kom we gaan NU eten"maar "we gaan zo eten " dan weet ie het al als je hem echt roept voor het eten.
Het blijft moeilijk allemaal, ik vindt het soms ook lastig ik wil het zo graag leuk hebben maar soms is de gezelligheid ver te zoeken.
 
Terug
Bovenaan