moeilijke eter

Tim is inmiddels 10 maanden. Hij eet echter nog steeds niet makkelijk. Hij krijgt 2x pap, 1x fruit, 1x een koekje/plak peperkoek, avondeten (meestal potje), soms een toetje en nog een laatste fles. Hij krijgt pap omdat hij na 3 stukjes brood uitgekeken is op de boterham en dus niet genoeg binnen krijgt.
De voedingen gaan redelijk, zeker het begin. Daarna lijkt hij zich te vervelen of zo en eet hij de rest van zijn bordje pas leeg als we van alles doen om hem af te leiden: met een pakje zakdoekjes spelen, met een doekje spelen enzovoort. Mijn man kan zich er vreselijk over opwinden: aan tafel word er niet gespeeld, als hij weigert te eten, dan krijgt hij niet meer. Ik ga dus langer door met de afleidingsmanoeuvres, waardoor hij zijn bord (meestal) wel leeg eet. Als hij echt boos word en ondanks de afleiding weigert, dan stop ik wel meteen.
Is dit normaal en hebben meer kindjes van deze leeftijd dit?
En is het verstandiger om het te doen zoals mijn man? Of zoals ik...
Wij zijn allebei makkelijke eters, dus het is voor ons nieuw om zo'n moeilijke eter te hebben :)
Tim eet ook nog steeds alleen echte puree, zodra er iets van (zachte) stukjes inzit, dan spuugt hij het uit en stopt hij met eten. Met als gevolg dat we een extra fles moeten geven...

Nouja, een heel verhaal dus. Iemand ervaring/tips?
 
Hoi,
Ik zou me niet zo druk maken als ik jou was! Als ik het zo lees eet jou zoontje juist al hartstikke veel joh!
Tymo slaat ook regelmatig een maaltijd over. Tja, jammer dan! Hij krijgt dan niks extra's en geloof me, daar worden ze echt niet slechter van hoor! Hij vind het natuurlijk hartstikke leuk dat mama allemaal van die leuke truukjes doet tijdens het eten. Kan je hem ongelijk geven dat hij het probeert?
Wij laten Tymo wel altijd gewoon aan tafel zitten als hij niet wil eten, hij mag pas van tafel als wij klaar zijn.
Verder zou ik toch echt gaan proberen om hem te laten wennen aan stukjes, je kunt moeilijk zijn hele leven alles blijven purreren. Waarschijnlijk wil hij daarom ook geen brood, hij is alleen maar vloeibaar eten gewend.
Koop anders eens een boek, bijvoorbeeld van Stefan Kleintjes. Misschien kan je daar wat handige tips uit halen!
Heel veel succes!
Liefs,
Mar
 
Heej,

wij hebben hier hetzelfde wat betreft avondeten. Ons zoontje (ook ruim 10 maanden) wil ook geen stukjes (vooral bij het avondeten). Potjes van 6mnd+ wil hij wel. We proberen nu gewoon een paar hapjes groente (niet gepureerd, wel geprakt en soms los) en geprakte aardappel en als hij het echt vies vind krijgt hij daarna een potje. Dan kan hij wennen aan de smaak en het gevoel, maar krijgt hij niet te kort.
Wat hij wel lekker vind is bloemkool/aardappels geprakt met jus. En dan een paar stukjes vlees van ons die hij met z'n handjes opeet. Dus misschien kun je dat nog proberen.
Met brood kan ik je niet helpen, dat eet hij goed, maar fruit wilde hij bij ons eerst ook alleen uit potje. Wat hij nu wel lekker vind is geprakte banaan en die combineer ik dan maar met van alles, dan eet hij het wel (dus met appel/peer/sinaasappel enz.) Dan krijgt hij in elk geval ook vers fruit binnen.

Ik zou er geen probleem van maken, ik weet uit ervaring dat dat niet werkt. (was zelf ook altijd een slechte eter en als ik iets echt vies vond kneep mijn keel dicht en kreeg ik het niet doorgeslikt). Wat bij mij altijd hielp, maar toen was ik ouder, was als mijn vader zei "nog 3 happen". Dat redde ik altijd en zo wende ik wel aan de smaak. Ook kun je als hij ouder is kijken of hij groenten op een andere manier wel lekker vind, bijvoorbeeld rauw (witlof, wortels, andijvie e.d.).

Maak er maar geen groot probleem van, ik heb nog nooit oudere kinderen gezien die nog steeds gepureerd eten, dus het zal wel over gaan. Misschien gaat het ook beter als ze eenmaal kiezen hebben, nu vind onze zoon het soms niet lekker om stukjes te eten als hij last heeft van zijn doorkomende tandjes.

Succes!!

Groetjes,
mammavanJoas
 
Misschien helpt het om je te realiseren dat het eten op dit moment nog BIJ voeding is? Bovendien bepaal je als ouders wat je kind eet, maar je kindje bepaald hoeveel het eet. Ik doe niet aan afleidingsmanoeuvres, omdat ik vind dat kinderen bewust moeten leren eten en zich bewust moeten worden wanneer ze vol zitten.
Persoonlijk vind ik dat jouw mannetje al best veel eet. Mijn zoontje vind bijv. brood wel heel lekker, maar eet nog steeds maar 2 theelepeltjes warme prak. En hij is nu 11 1/2 maand.

Het heeft echt geen zin om je daar boos om te gaan maken, want dan word het eten helemaal een big issue. Wil hij niet, dan niet, volgende eetmoment neemt hij misschien wat meer. Ik zie zelf meer in de aanpak van je man.

Maar goed, het is dus ook een kwestie van welke opvoedregels je hanteert. Mijn kinderen hoeven hun bord namelijk niet helemaal op te eten, behalve als ze zelf hebben opgeschept. Maar als ik heb opgeschept hoeven ze het bord niet leeg te eten, vol is vol. Maar ik heb vriendinnen die daar anders over denken. Wel is het handig om daarin 1 lijn te trekken met je man. En bijv. ook opa en oma. Niks is irritanter dan dat jij een bepaalde regel hebt, en bij opa en oma moet (in ons geval) opeens wel het bord worden leeggegeten voordat ze een toetje krijgen. Ik kan je vertellen dat dat reuze irritant is.
 
Bedankt voor de reacties. Zoals ik al schreef, ik maak er geen strijd van hoor! Zodra hij echt duidelijk aangeeft dat hij genoeg heeft, stop ik. Dus zoals vanmorgen bleef er zeker wat over van zijn pap. Maar hij heeft wel meer gegeten met wat afleiding (iets in zijn handen, ik doe geen spelletjes), anders was hij na 3 hapjes al gestopt.
We blijven het maar allemaal proberen...

Eet hij echt al zo veel? Toch knap dat hij dan onder de gemiddelde lijn van het gewicht zit... Ik dacht dat hij deze hoeveelheid toch echt al moest krijgen...
En geheel bijvoeding is het toch niet meer dacht ik... Kan ook aan mij liggen hoor!
 
@ Marrigje, tot een jaar is het gewoon bijvoeding. Helaas willen de potjesfabrikanten ons iets anders laten geloven, maar de hoeveelheden die bijv. in een potje voor 8 maanden zitten is echt heel veel. Nou geef ik bv, en dat is weer anders dan kv. Ik kan onbeperkt bv bijgeven, terwijl je niet onbeperkt kv kan bijgeven omdat dit slecht voor de niertjes is. Dus als je kv geeft, zal je inderdaad al sneller meer bijvoeding nodig hebben.

Als er gewoon stijgende lijn in de curve zit is er niks aan de hand. Mijn dochter zat altijd bovenin de groeicurve, en mijn zoontje bungelt ergens onderaan de groeicurve.
 
Ik vind dat hij overdag best veel eet hoor. Kan me dan voorstellen dat hij 's avonds misschien geen honger meer heeft.
Maar hij krijgt een fles als hij zijn eten niet opeet. Lekker makkelijk hoor voor hem. Dan hoeft hij dus niet te eten wat jij hem voorzet,want hij weet dat hij toch altijd iets krijgt.Dat zou ik dus niet doen. Als je het niet eet, dan niet. Maar er is dan ook niks anders. Eten en drinken is het enige waar ze macht over hebben bedenk je dat goed.
Hier een meisje van 3 die altijd goed eet, maar ook wel haar fases van dat lust ik niet heeft. Dan eet ze maar niks, ze krijgt heus wel genoeg binnen hoor. Ze krijgt wel altijd een toetje, omdat dit gewoon bij de maaltijd hoort. Maar hier geen boterham als ze het warm eten niet lust.

Succes ermee
 
Ik geef inderdaad kv, dus vandaar dat hij al meer krijgt aan vaste voeding.
Ik heb gisteren nogmaals een goed gesprek met mijn man er over gehad en hij heeft toch wel gelijk: ik ga geen afleidingsmanoeuvres gebruiken.
Gisteren heeft Tim wel voor het eerste een hele boterham op tussen de middag, dus dat gaan we nu maar vaker proberen ipv de pap!
De fles krijgt hij pas om een uur of 10, anders haalt hij de nacht nog niet, zelfs niet als hij alles wél op eet. Dus dat is geen goedmakertje!
Tim krijgt inderdaad een potje, als hij die niet leeg eet, dan pech. Soms krijgt hij nog een toetje, maar die wilt hij ook niet altijd, hoeft dus ook niet.

Ik heb besloten er geen frustratiemoment meer van te maken (bij mezelf hoor...), wie weet dat dat ook al helpt :)
 
Terug
Bovenaan