Moeilijke keuze.... Gastoudergezin of Kinderopvang?

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi,

Vorig jaar hebben we een gesprek gehad met een gastouderburo. Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar een gastoudergezin als ik oppas voor onze dochter nodig heb. Het geeft een huiselijke sfeer en als het in de buurt kunnen ze over een paar jaar zelfs na schooltijd daar naartoe alsof het een 'tweede thuis' is. Toch lijkt een Kinderopvang me ook wel eens aantrekkelijk aangezien daar natuurlijk een heleboel kindjes zijn waarmee ze 'kennis kan maken'. Maar toch heb ik altijd het idee dat ze daar maar een beetje een nummertje zijn en niet genoeg persoonlijke aandacht krijgen. Ik vind het een moeilijke keuze. Hebben jullie je kindjes al ondergebracht bij een oppas of gaan jullie dat doen en áls je tussen deze 2 mogelijkheden zou moeten kiezen, waar gaat dan jouw voorkeur naaruit; gastoudergezin of kinderopvang?

Liefs, Anouk.

lastig he?kaylee is nu ruim 7 maand en we hebben haar net ingeschreven voor 1 dag kinderdagverblijf.de andere dag is ze bij oma.tot nu toe ging ze 1x naar een oppasmoeder(toevallig de buurvrouw)dat gaing erg goed, maar kaylee is er nu aan toe om ook met andere kindjes te spelen,dat laat ze zelf merken.ze blijft waarschijnlijk enigst kindje dus ze heeft het dan ook wel nodig,anders is ze overal alleen! het ligt er ook aan wat jij belangrijk vind voor haar,wil je haar veilig 1 op 1 zorg geven(oppasgezin)of wil je haar kennis laten maken met een drukke boel en veel kindjes waar ze niet altijd de aandacht krijgt??ik wou haar eerst ook nog een tijdje bij de oppasmoeder laten,maar als ik zie hoeveel schik ze heeft met andere kindjes denk ik dat dit voor kaylee de juiste keuze is, maar het blijft eerst afwachten!xx suxes met je keuze

Hoi,

Mijn zoontje gaat 3 dagen in de week naar het kdv. Ik ben erg tevreden over het kdv. Ik vind zeker niet dat je kind als nummertje gezien wordt. Lucas was afgelopen week een beetje ziek en dan houden ze hem extra goed in de gaten. Ik kreeg daar een prettig gevoel bij. Ik heb zelf nooit nagedacht over een gastouder en dat komt omdat ik vlakbij het kdv woon.  
Een gastouder kan ook meerdere kindjes hebben. Ze zal dan ook de aandacht moeten verdelen.  
Het is lastig als je tijfelt, je kind weg brengen is in het begin so ie so lastig.
succes met je keuze  

Hoi,

Mijn zoontje van 6 is altijd naar het KDV gegaan. Eline gaat, als ze 7 maanden is, ook naar het KDV voor 1 dag in de week. Mijn ervaring is daar heel goed. Mijn kind is nooit als een nummer behandeld. Wel heb ik nu met mijn dochtertje verschillende KDV bekeken, en degene waarbij ik een goed gevoel had, gekozen.

Voor alles valt wat te zeggen natuurlijk. En een gastouder kan ook meerdere kindjes hebben, zodat ze daar mee kan spelen. Maar een gastouder kan ook ziek worden, waardoor je kindje toch ook andere  oppasouders ziet. En dan is het vaste ook weg.

Mijn tante is gastouder, en die is plotseling heel ziek geworden. Waar ze bij aangesloten zit, moest wel voor een andere gastouder zorgen, maar voor die kindjes is het dan ook weer een hele verandering. Op de creche hebben ze vaak meerdere vaste leidsters, waardoor er altijd iets bekends is voor de kindjes.

Maar goed, het blijft een lastige keuze.

Succes

Hoi hoi,

Ik heb mijn moeder en de moeder van mijn vriend als oppas via een gastouderburo.
Ik ben zeer tevreden. Maar goed niet iedereen zijn ouders willen oppassen natuurlijk.

XX Saskia
mv Rik 04-07-07

Hai,

Mijn moeder is gastouder van beroep. Ze doet het nu alweer een jaar of 17. Voorheen had ze een kindje of 3/4 maar die komen niet altijd op dezelfde dag natuurlijk. De kids hadden het erg gezellig onderling. Als mijn moeder ziek is past ze gewoon op. Als de eigen mama griep heeft dan draait het thuis namelijk ook gewoon door. Maargoed er zijn inderdaad gastouders die dan niet willen werken en om nu ineens een vreemde in te zetten.... Maargoed er is in nood altijd wel een opa of oma of desnoods buurvrouw toch?
Een kdv lijkt ons ook erg leuk voor Mette maar nu nog niet. Ze is erg gevoellig voor veel drukte en gedoe dus willen we met een dagje kdv gaan beginnen als ze een jaar is. De kids van 17 die vanaf 3 maanden bij mijn moeder kwamen komen nu nog steeds op moederdag, verjaardagen enz. Heel lief. Ze houden ook van elkaar als oma en kleinkind en het kindje wat ze nu nog naast Mette heeft vind het als ie een griepje heeft altijd heel fijn om bij mijn moeder een bedje op de bank te krijgen. Dit kindje is de jongste van 3 en thuis krijgt ie niet altijd de aandacht die hij nodig heeft dus die 1 op 1 van oppasmama is wel super. Mijn moeder heeft dus nu alleen nog dat kindje en Mette. Ze begint niet meer aan een hok vol.
Mijn advies is dus geen kdv als ze zo heel klein zijn al hangt dit ook af van het aantal dagen en hoe je kind is.

Succes met kiezen!
x ing

Hoi,

Ik werk zelf in de kinderopvang en kan je vertellen dat je kind echt niet als een nummer wordt gezien. Ik ben zelf dol op al die kleine schatjes en dat zijn alle leidsters, anders deden ze dit werk niet.

Verder zit benthe 1 dag per week op het kdv en ze vindt het daar erg leuk. Ik vind het ook belangrijk dat ze in contact komt met andere kinderen en zich ergens thuis kan voelen zonder dat paps, mams of de opa's of oma's er zijn. En dat ze ook vertrouwen krijgt in anderen.

Benthe gaat binnenkort zelfs 2 dagen naar de opvang, zodat het oppassen van oma's en opa's wat speciaals blijft en niet een gewoonte!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes

quote: Inge Flausmaus reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-01-2008 20:43:26'));

Hai,

Mijn moeder is gastouder van beroep. Ze doet het nu alweer een jaar of 17. Voorheen had ze een kindje of 3/4 maar die komen niet altijd op dezelfde dag natuurlijk. De kids hadden het erg gezellig onderling. Als mijn moeder ziek is past ze gewoon op. Als de eigen mama griep heeft dan draait het thuis namelijk ook gewoon door. Maargoed er zijn inderdaad gastouders die dan niet willen werken en om nu ineens een vreemde in te zetten.... Maargoed er is in nood altijd wel een opa of oma of desnoods buurvrouw toch?
Een kdv lijkt ons ook erg leuk voor Mette maar nu nog niet. Ze is erg gevoellig voor veel drukte en gedoe dus willen we met een dagje kdv gaan beginnen als ze een jaar is. De kids van 17 die vanaf 3 maanden bij mijn moeder kwamen komen nu nog steeds op moederdag, verjaardagen enz. Heel lief. Ze houden ook van elkaar als oma en kleinkind en het kindje wat ze nu nog naast Mette heeft vind het als ie een griepje heeft altijd heel fijn om bij mijn moeder een bedje op de bank te krijgen. Dit kindje is de jongste van 3 en thuis krijgt ie niet altijd de aandacht die hij nodig heeft dus die 1 op 1 van oppasmama is wel super. Mijn moeder heeft dus nu alleen nog dat kindje en Mette. Ze begint niet meer aan een hok vol.
Mijn advies is dus geen kdv als ze zo heel klein zijn al hangt dit ook af van het aantal dagen en hoe je kind is.

Succes met kiezen!
x ing

Ik wil even reageren op het laatste wat Inge zegt. Juist als ze zo jong zijn, wennen ze sneller aan een nieuwe omgeving. Als ze later gaan, kunnen ze juist moeizamer wennen, doordat ze sneller door hebben dat er dingen anders gaan en ze kunnen eenkennig zijn!! Geloof mij, vanaf 3 maanden naar het kdv is echt een goede oplossing als je het maar rustig aanpakt, dus met wennen en zo.

Terug
Bovenaan