Het is altijd makkelijk tips te geven als je zelf niet in de situatie staat, maar omdat je er om vraagt hierbij wat mijn eerste gedachtes zijn. Doe ermee wat je wil :=
Je zegt dat ze alles bij elkaar schreeuwt wanneer ze haar zin niet krijgt. Ze wil niet eten dus geef je haar toch brood. Ze wil niet onder de douche en dus rijdt je twee keer in de week naar je ouders om haar in bad te doen. Het schreeuwen en eisen van iets anders werkt dus, en waarom zou ze er dan mee ophouden? Kinderen van deze leeftijd (en kibderen in het algemeen) hebben behoefte aan duidelijke regels en grenzen. Die regels en grenzen zoeken ze op, om te kunnen leren wat kan en niet. Dat is heel natuurlijk gedrag, maar aan de opvoeder dus de taak die regels en grenzen duidelijk en consequent te stellen. Dus duidelijk zijn en je aan je eigen regels houden. We eten dit vanavond, dus jij ook. Laat haar helpen met het koken, tussendoor beetje proeven, lachen, maak er iets gezelligs van. Ook van het eten, kaarsje op tafel, liedje zingen, gezellig praten. Maar we eten wat we eten. Eet je niet, dan jammer.
Dit kan ook met het douchen. We hebben nu eenmaal alleen een douche, dus daar het mee doen. Laat haar zelf de douche vasthouden voor controle, eventueel samen douchen. Leuke speeltjes, badverf voor op de muur. Vertel duidelijk wat je van haar verlangt. Positief gedrag belonen met aandacht en liefde, negatief gedrag negeren.
Ik ben zelf niet voor beloningssysteem, omdat ik van mening ben dat je als ouder de regels bepaald en kinderen vanuit die intentie ook moeten doen wat je zegt en niet zich maar gedragen omdat daar een beloning aan vast zit. In principe hebben kinderen van nature ook de wil om te doen wat jij van ze vraagt en willen ze helemaal niet de strijd aangaan. Duidelijkheid, consequent en liefdevolle begrenzing.
Succes