Moeilijke kleuter

Ik wil nog even zeggen dat mijn kindjes wel een toetje aangeboden krijgen als ze geen warm willen eten. Ik zie een toetje niet als beloning, maar als iets dat er gewoon bijhoort. Niets feestelijks, gewoon de normale hoeveelheid yoghurt. Eten is bij ons thuis geen beloning, maar ook zeker geen middel om mee te straffen. Eten ze het niet, dan niet. 
Maar hier zijn de meningen vaak over verdeeld. Er is hierin geen duidelijke goed of fout. Maar wel consequent blijven.
 
Ik geef liever wel een toetje maar dan geen brood meer als vervanging.
Nu ik erover nadenk denk ik dat het is begonnen toen ze 9 maanden was toen ben ik in elkaar geslagen door de buurvrouw en daar is zij helaas getuige van geweest. De buurvrouw heeft toen ook gedreigd met de kinderbescherming. We hebben toen noodgedwongen moeten verhuizen maar dat heeft helaas nog 2 jaar geduurd. Ze heeft zich daar nooit meer veilig gevoeld en ook op de peuterspeelzaal heeft ze nooit een woord gezegd. Ze dachtten daar dat ze een taal achterstand had.
 
Als je dit zo zegt, dan zou ik wellicht eerder de oplossing in die hoek zoeken. Daarom gaf ik dat al aan, dat als er qua gedrag verder niets aan de hand is... Dan is het douchen en slecht eten en gillen meer een uiting daarvan. Het kan dan echt wel in de hechting tussen jullie zitten. Niet veroordelend bedoeld. 
Geen idee alleen waar je dan moet zijn. Via het CB of de huisarts naar een speltherapeut of zoiets. 
Neemt denk ik niet weg dat gezelligheid erin brengen en de andere tips die gegeven zijn niet toegepast kunnen worden ondertussen.
 
We geven haar ook heel veel positieve aandacht maar ik denk dat ze hierdoor wel een soort van verlatings angst heeft ontwikkeld. We zijn al in gesprek geweest met CB maar daar komen we niet verder. Wellicht ook voor haar een gesprekje met de huisarts aanvragen ik moet voor mezelf ook vandaar. Thx!
 
Ik zou ook geen boterham geven, als mijn zoontje niet wil eten. Dan eet hij niets, simpel.
Het verandert wanneer hij roept " lust ik niet " en dan moet hij het proberen, omdat eten een leer proces is. Er zijn zoveel smaken te ontdekken, dus dat doen we. Het doucheprobleem hebben wij niet zo, hij vond het niet leuk. Maar het was nooit een vraag, en dus geen discussie. Ik heb inmiddels wel een badje gekocht, en daar ervaren wij veel plezier van ( zie link ) ?
https://www.decathlon.nl/p/zwembadje-voor-kinderen-tidipool-basic-oranje/_/R-p-143069?mc=8358194&gclid=CjwKCAiAgqDxBRBTEiwA59eEN_da6hlB5gQwYmkMeO6GvjNmtozBxLkuQq0N3AyNMIQx1XRPDA-XiBoCliUQAvD_BwE
Zo makkelijk!
 
Terug
Bovenaan