moeilijke situatie

hoi,

ik meld me even omdat ik zelf vind dat ik op het moment in een moeilijke situatie zit.
ik ben nu in mijn 8e week van mijn zwangerschap en we zijn hier helemaal van in de wolken.
nu is het zo dat we het geprobeerd hebben en ook in 1 keer raak, wat we zelf niet hadden verwacht maar de dokter dus ook niet ivm onze achtergronden. We zijn hier natuurlijk superblij om dat het zo is mogen lopen.
alleen nu zit ik in een moeilijke situatie wat betreft mijn werk. na een half jaar stage ben ik vorige week aangenomen als werknemer bij mijn stagebedrijf. ik kon mijn geluk niet op!
nu moet ik twee weken wachten voor ik aan het werk kan ivm het VOG, maar vanaf dan gaat mijn proeftijd dus ook pas in. ik merk dat ik het steeds moeilijker vind om het geheim te houden, maar je begint het ook al te voelen en zien! ik ben gelukkig wat stevig, waar ik het de komende tijd ook nog even op mag gooien. maar ik weet niet goed of ik nu moet wachten tot mijn proeftijd voorbij is of dat ik het met 12 weken al moet vertellen. ik kan het me niet permiteren om mijn baan kwijt te raken en vind dit ook heel lastig. ik wil ook niet mijn werkgever voorliegen want als ik het na mijn proeftijd vertel, denkt ze misschien wel dat ik het al wist voor dat ik mijn baan aannam en dat ik het expres geheim heb gehouden.
wat zouden jullie doen? of wat denken jullie hiervan??

groetjes peesje.
sorry van het lange verhaal maar moet het even goed kwijt.

Hoi hoi,

Ik snap je probleem, ikzelf ben 16 aug begonnen op nieuwe baan, en vlak daarna kwam ik erachter dat ik zwanger was van 2de kindje. Ik had ook een proeftijd van 2 maanden en heb deze afgewacht, ik kreeg een vast contract. Dit klinkt idd heel erg lullig, maar je mag inprincipe niet ontslagen worden vanwege een zwangerschap maar ja, tijdens proeftijd kunnen ze je er makkelijker uit zetten, en geven ze gewoon een andere reden op. Ik weet niet precies welk werk je doet, en of je een leuke baas hebt natuurlijk, want daar hangt t ook wel wat vanaf.
 Ik hoop dat je er wat aan hebt,

groetejs

hallo,

Ik kan inkomen dat je het een beetje lastig vindt dus hier iig mijn tips...
Ten eerste is het wettelijk vastgezet dat je GEEN meldingsplicht hebt tijdens het solliciteren en dat vragen die betrekking hebben op een eventuele zwangerschap ook niet mogen. Het is wel zo dat de wettelijke verplichtingen van de werkgever pas ingaan als hij op de hoogte is van je zwangerschap/zwangerschapsverklaring van de VK, zo krijg je bijv.. vrij voor bezoek aan de VK.
Ik zou wachten tot je proeftijd voorbij is, is die 1 of 2 maand en dan gelijk vertellen, hij hoeft je contract niet te verlengen aan het einde van je contracttijd maar mag je iig niet meer tussentijds ontslaan!

Succes!

Hoi,

Ik kan je heel goed begrijpen ik heb echt in hetzelfde schuitje gezeten, het bedrijf waar ik nu werk heb ik een hele tijd voor het uitzenbureau gewerkt en ze wilde me een contract geven wij hadden besloten voor de 2e te gaan en ja hoor het was in 1x raak, maar ik had geen vaste baan en we hadden net een nieuw huis gekocht.

Ik wilde het ook geheim houden, maar helaas ging dit niet omdat ik echt ziek was van deze zwangerschap en dan bedoel ik misselijk dus ik kon het niet voor me houden, maar wat een topwerkgever heb ik kreeg namelijk gewoon mijn contract.

Ik hoop dat het voor jou ook goed afloopt en dat ze blij voor je kunnen zijn

Hoi peesje,

Dit is inderdaad een hele moeilijke situatie en ik kan me indenken dat je je er erg druk om maakt.
Ik heb 6 maanden geleden in een soortgelijke situatie gezeten, ik werkte al een half jaar bij mijn werkgever en de contracten moesten weer verlengd worden.
We waren een maand daarvoor begonnen met proberen voor een kindje en op het moment dat mijn contract gelukkig (een hele hoop andere niet) verlengd werdt was ik dus al zwanger.
Hier kwam ik zelf een week later achter en ik had het nooit zo snel verwacht.
Ik ben toch gelijk naar mijn werkgever gegaan en heb het meteen vertelt (had overigens geen proeftijd, dat maakt het wat makkelijker).
Dit heb ik gedaan met de rede dat na een half jaar het contract natuurlijk weer afliep en ik niet het gevoel bij hun wilde kweken dat ik ze om de tuin geleid heb.
Mijn werkgever vond dat ik het erg snel vertelde maar waardeerde mijn eerlijkheid enorm en ik kreeg in november al te horen dat in  januari mijn contract gewoon verlengd werdt.
En dat is ook al gebeurd ondanks dat ik al vanaf half december in de ziektewet zit.
Er is dus van beide situaties iets te zeggen vind ik, als je wacht tot na je proeftijd  (wat je goed recht is!) kunnen ze je niet meer  eruit gooien maar dan hebben ze die mogelijkheid natuurlijk wel weer als je over een paar maanden een verlenging moet krijgen.
En als je  het  nu al vertelt heb je (hopelijk) kans dat ze je eerlijkheid zo waarderen dat dat alleen maar in je voordeel werkt.
Je kan dan genieten van de extra voordelen die een werkgever moet bieden zoals vrij voor  vk en echo en op een gegeven moment als je niet lekker bent of zo af en toe een extra pauze want daar heb je als zwangere gewoon recht op.

Helaas is het nou eenmaal zo (heb ik gemerkt, mijn mening dus) dat als je nog geen onbepaalde tijd contract hebt je altijd wel een keer in zo'n situatie komt als je zwanger bent.
voor mij wordt het ook weer spannend heb nu dan wel mijn verlenging gehad maar als ik  straks drie weken terug ben van mijn  verlof moet ik weer duimen op een verlenging en deze  keer voor  onbepaalde tijd.
En sinds kort hebben we een nieuwe bedrijfsleider die mij dus nog helemaal niet kent dus ik heb er nu ook al goed de zenuwen in, maar ja  ik zie wel wat er dan komt.

Ik hoop voor je dat je een passende oplossing kan vinden voor jezelf en probeer je er niet te druk om te maken dat is misschien wel helemaal niet nodig.
Groetjes Patricia (30,4 wkn zwanger)

Hoi hoi,

Ik begrijp dat je het een moeilijke situatie vindt en dat de 'timing' van je zwangerschap niet ideaal is.

Ikzelf zou het wel zeggen tegen je werkgever. Ik denk dat je daar meer respect mee afdwingt. En wat nou als je het niet verteld en je krijgt je contract maar de relatie tussen jou en je werkgever is er wel door verpest. Werk je er dan nog met plezier?
Ik ben zelf altijd van het open en eerlijk zijn. Toen ik destijds mijn huidige baan aangeboden kreeg, heb ik al meteen aangegeven dat wij een kinderwens hadden. Daar gingen ze gewoon mee akkoord. Een paar maanden later was ik ook zwanger en dat was dus voor niemand een verrassing.

Ik zou gewoon uitleggen dat je heel graag wilt blijven werken en dat je zwangerschap wat eerder kwam dan verwacht. Als je werkgever erg tevreden is over jou, lijkt het me sterk dat ze je er meteen weer uitgooien. Ze hebben je niet voor niets een contract aangeboden. En doen ze wel moeilijk, dan zou ik niet eens voor zo iemand willen werken!

Heel veel succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007, zwanger van nr. 2

hoihoi...
ik herken het probleem... ik heb nu ook ergens een stageperiode... mijn manager vroeg of ik wilde blijven... ik heb volgende week een sollisitatiegesprek.. en dan begin ik begin maart... en 2 maand proefperiode wordt dan mei... dus ik moet het wel vertellen... want ik denk dat ik in mei wel een buikje heb...
maar (dat hoop ik) als mijn manager me een goed cijfer geeft over mijn stage... kan hij 2 maand later toch niet zeggen dat ik niet goed genoeg ben???
maar ik weet dus wel voor mijn sollicitatiegesprek dat ik zwanger ben... maar ik heb het mijn eigen ouders niet eens vertelt.. dan ga ik het mijn manager toch ook niet vertellen...
Liefs Femster

Gelukkig zijn zwangere vrouwen hier in Nederland aardig goed beschermd wat werk betreft. Je mag nooit om een zwangerschap ontslagen worden, ook niet in een proeftijd en de werkgever is verplicht je verlof uit te betalen, al stopt je contract daarna. Gelukkig wordt er tegenwoordig, als ik de verhalen ook lees, door werkgevers echt wel gekeken naar de kwaliteiten van zijn werknemer en ben je meer dan een broedkip in hun ogen. Maak je geen zorgen, wees open, daar kom je het verst mee, is ook mijn ervaring.

Liefs Jolie, 39+1 weken zwanger van de tweede

Terug
Bovenaan